Nokian Renkaat: Q&A-puhelinkonferenssin anti uuden tiedon osalta vähäistä
Nokian Renkaat järjesti maanantaina tuttuun tapaan hiljaista jaksoa edeltävän Q&A-puhelinkonferenssin. Puhelu koostui yhtiön Q4:n tiivistetystä tilannekatsauksesta sekä analyytikoiden yhtiölle esittämistä kysymyksistä. Yhtiölle esitetyt kysymykset liittyivät toimintaympäristön tämänhetkiseen vireystilaan, sen odotettuun kehityskaareen, hinnoittelupaineisiin, varastotasoihin, yhtiön käynnissä oleviin kehityshankkeisiin ja tietysti myös vuoden 2019 ohjeistukseen. Yhtiön osakekurssi kääntyi nousuun heti puhelun alussa, kun toimitusjohtaja Hille Korhonen totesi, että vuoden 2019 ohjeistusta ei olla muutettu, koska siihen ei olla nähty tarvetta. Arvioimme markkinoilla olleen vielä lieviä epäilyjä ohjeistuksen saavuttamisesta, mutta tämä lause oli omiaan rauhoittelemaan tilannetta. Kokonaisuudessaan puhelun tarjoama uusi tieto jäi varsin vähäiseksi, mitä heijastellen näkemyksemme yhtiöstä ei ole muuttunut.
Yhtiön ydinmarkkinoiden (Pohjoismaat, Venäjä ja Keski-Eurooppa) asiakkailta saadun viestin perusteella markkinaympäristö on säilynyt edelleen haastavana, minkä taustalla on ollut talvikauden hidas käynnistyminen ja heikkona säilynyt uusien autojen markkina. Jakelijoiden varastotasot ovat yhtiön mukaan normalisoitumassa, joskin tiettyjä epäsuhtia etenkin kesärenkaissa on yhä havaittavissa. Haastavana säilyneen kysyntäkuvan ja siitä seurannen ylikapasiteetin johdosta yhtiö on kohdannut selkeää hinnoittelupainetta etenkin Keski-Euroopassa. Pohjoismaissa ja Venäjällä yhtiö on johtavan markkina-aseman ja korkean bränditunnettuuden tukemana kyennyt viemään läpi maltillisia hinnankorotuksia ja siten ainakin osittain taklaamaan raaka-aineinflaation ja negatiivisten valuuttakurssivaikutusten luomaa marginaalipainetta. Heikkoa volyymikehitystä ja kireää hinnoitteluympäristöä yhtiö kertoi taklaavan nyt keskittymällä myyntimixin parantamiseen ja kustannussäästöihin etenkin Suomen tehtaan kapasiteettia sopeuttamalla. Venäjällä yhtiö sanoi johtavansa myyntiä suunnitelmallisesti korkeamman hinta- ja laatuluokan renkaisiin, millä on ollut positiivinen vaikutus keskihintoihin. Yksittäisistä markkina-alueista yhtiö kommentoi tarkemmin sekä Saksaa että Venäjää. Yhtiö kommentoi Saksan talvirengasmarkkinan olevan tällä hetkellä varsin heikko, kun taas Venäjän markkinoiden elpymistä ja markkinan ensi vuoden suuntaa yhtiö kertoi kykenevänsä kommentoimaan tarkemmin vasta käynnissä olevan talvirengassesongin päätyttyä.
Daytonin tehtaan ylösajon yhtiö kertoi etenevän suunnitelmien mukaisesti ja ensimmäisen kaupallisen tuotantoerän on tarkoitus valmistua vuoden 2020 alussa. Daytonin vuoden 2020 tuotannon yhtiö arvioi olevan noin 0,9 miljoonaa rengasta ja täyden tuotantokapasiteetin saavuttamisen on arvioitu markkinatilanne huomioiden vievän noin 2-3 vuotta. Täydessä iskukyvyssään Daytonin tehtaan tulisi yhtiön aikaisempien kommenttien mukaan yltää vuositasolla noin 4 miljoonan renkaan kappalevolyymiin. Nokian Renkaiden nykyinen kapasiteetti Venäjällä ja Suomessa on yhteensä noin 20 miljoonaa rengasta. Daytonin tehtaalla tullaan yhtiön mukaan hyödyntämään Venäjän tuotantolaitoksen osaamista ja teknologiaa, mikä antaa yhtiölle mahdollisuudet skaalata tuotantomääriä tehokkaasti ylös ja alas sekä tehdä monia erilaisia rengasmalleja. Pidämme tätä perusteltuna ottaen huomioon Venäjän tuotantolaitoksen korkea operatiivinen tehokkuus sekä uuden teknologian jalkauttamiseen liittyvät kitka- ja epävarmuustekijät. Vaikka Daytonin tehtaan kaupallinen tuotanto ei ole vielä alkanut, on ylösajon suunnitelmien mukainen eteneminen kuitenkin positiivista sekä yhtiön strategian toteuttamisen että Pohjois-Amerikan massiivisen rengasmarkkinan kasvu- ja arvonluontipotentiaalin realisoimisen näkökulmasta. Pohjois-Amerikka on merkittävä osa yhtiön tulevaisuuden kasvustrategian pelikirjaa, sillä yhtiö on kertonut pystyvänsä ns. ”ensimmäisen vaiheen” jälkeen lisäinvestoinneilla jopa 2- tai 3-kertaistamaan Daytonin kapasiteetin, jos siihen tulee tarve. Muista kehityshankkeistaan yhtiö oli myös varsin positiivissävytteinen ja kommentoi sekä Espanjan testikeskuksen rakentamisen että Raskaiden renkaiden tuotantokapasiteetin ylösajon etenevän aikaisempien suunnitelmien mukaisesti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 595,6 | 1 598,9 | 1 618,0 |
kasvu-% | 1,47 % | 0,21 % | 1,20 % |
EBIT (oik.) | 372,4 | 316,2 | 313,0 |
EBIT-% (oik.) | 23,34 % | 19,78 % | 19,34 % |
EPS (oik.) | 2,14 | 1,79 | 1,77 |
Osinko | 1,58 | 1,58 | 1,60 |
Osinko % | 5,89 % | 17,48 % | 17,70 % |
P/E (oik.) | 12,54 | 5,04 | 5,12 |
EV/EBITDA | 7,27 | 2,11 | 2,27 |