Nurminen Logistics H2: Odotamme taseaseman vahvistamistoimia sivussa
Nurminen Logistics julkisti perjantaina H2-luvut, jotka jäivät hieman odotuksistamme. Yhtiön taseasema on erittäin heikko ja arviomme mukaan yhtiön likviditeettitilanne voisi riskien realisoituessa koitua akuutiksi haasteeksi. Arviomme mukaan yhtiö joutuu vahvistamaan tasettaan oman pääoman ehtoisella rahoituksella, mihin osallistuminen ei näyttäydy riski/tuotto-suhteen valossa houkuttelevalta. Tätä heijastellen toistamme myy-suosituksemme ja 0,25 euron tavoitehintamme.
H2-luvut hieman alle odotuksiemme
Nurmisen H2-liikevaihto laski vertailukaudesta lähes 9 % 34,9 MEUR:oon ja alitti näin 36,3 MEUR:n ennusteemme. Liikevaihdon laskun taustalla oli terminaalipalveluiden liikevaihdon laskun lisäksi muutokset Venäjän toiminnoissa ja Baltian toimintojen liikevaihdon lasku, mitä Rautatielogistiikan ja huolintaliiketoiminnan kasvu ei kompensoinut. H2:n liikevoitto painui -0,9 MEUR:n ja alitti siten meidän -0,4 MEUR:n ennusteen, mitä on arviomme mukaan painanut terminaalitoimintojen lisäksi Kiinan junayhteyden ylösajo, joka nousi kannattavaksi vasta marras-joulukuussa. Yhtiö alaskirjasi liikearvoa 5,3 MEUR:lla vuokrasopimuksiin liittyen, mikä painoi raportoituja lukuja ja tätä heijastellen osakekohtainen tulos painui lopulta -0,18 euroon. Tappiollisen tuloksen ja heikon taseaseman myötä yhtiö ei odotetusti maksa osinkoa vuodelta 2019.
Ohjeistus odotetunlainen, emme odota tappioiden taittuvan vuonna 2020
Yhtiö ei antanut tulosohjeistusta kuluvalle vuodelle, vaan kommentoi odotuksiemme mukaisesti yleistä markkinatilannetta. Yhtiö arvioi, että talouden ja markkinoiden kehitys hidastuu, mutta pysyy kuitenkin positiivisena vuoden 2020 H1:llä. Arviomme mukaan yhtiön Kiinan junayhteyden kysyntäkuva on hyvä nykyisessä markkinaympäristössä ja sillä on edelleen kasvupotentiaalia. Vaakakupissa painaa kuitenkin enemmän tämänhetkinen haastava taloustilanne, joka heijastuu yhtiön liiketoiminnan kannalta kriittisiin vientiin ja tuontiin. Tätä heijastellen odotamme yhtiön vuoden 2020 liikevaihdon laskevan ja liiketuloksen pysyvän tappiolla.
Taseasema on hyvin heikko ja edellyttää toimia oman pääoman vahvistamiseksi
Vuoden 2019 lopussa yhtiön omavaraisuusaste oli vain 1,5 % ja yhtiön taseasema on erittäin heikko. Likvidejä varoja yhtiöllä oli vuoden lopussa 4,1 MEUR, mutta arviomme mukaan yhtiö pystyy vapauttamaan hieman pääomia omaisuuseriä myymällä ja saa tuloja Baltian toimintojen osingoista. Lisäksi yhtiö on sopinut vuokrien maksun viivästyttämisestä Ilmarisen kanssa. Arviomme mukaan likviditeettitilanteen riskitaso pysyy seuraavan 12 kuukauden tähtäimellä koholla ja akuuttia kriisiä ei voi sulkea pois koholla olevat markkinariskit huomioiden. Tasettaan yhtiö arviomme mukaan joutuu vahvistamaan oman pääoman ehtoisella rahoituksella eli osakeannilla.
Arvostukselle ei löydy tukitasoja
Tappiollisen tuloksen ja merkittävien vähemmistöjen takia osake ei saa tukea tulospohjaisesta arvostuksesta. P/Liikevaihto-kerroin 0,18x on kriisiyhtiön tasolla, mutta odottamamme anti huomioiden ei sekään anna osakkeelle tukea. Siten mielestämme sijoittajien kannattaa odottaa yhtiön toimia taseaseman tervehdyttämiseksi sivussa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nurminen Logistics
Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 69,3 | 68,3 | 67,6 |
kasvu-% | −12,17 % | −1,44 % | −1,00 % |
EBIT (oik.) | −1,9 | −1,3 | −1,1 |
EBIT-% (oik.) | −2,74 % | −1,87 % | −1,57 % |
EPS (oik.) | −0,14 | −0,12 | −0,10 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 19,89 | 21,59 | 21,46 |