Nurminen Logistics H2 torstaina: Kiinan konttijunaliikenteen kasvu jatkunut vahvana, geopoliittinen tilanne luo uhkakuvia tulevaan
Nurminen Logistics julkistaa H2-raporttinsa ensi torstaina kello 8.30. Odotamme yhtiön liikevaihdon kasvun jatkuneen H2:lla erittäin vahvalla tasolla Kiinan ja Aasian rahtijunaliiketoiminnan kasvun myötä. Voimakkaan volyymikasvun sekä tehostustoimien ja terminaalikiinteistöjen uudelleenjärjestelyjen myötä odotamme yhtiön operatiivisen tuloksen kohonneen selvästi vertailukaudesta. Raportissa huomion varastaa kuitenkin eskaloitunut Venäjän ja Ukrainan tilanne sekä sen vaikutukset yhtiön liiketoimintojen näkymiin. Emme ole toistaiseksi tehneet ennen raporttia ennustemuutoksia, mutta geopoliittisen tilanteen vuoksi näkymät ovat tällä hetkellä varsin binääriset ja negatiivisen skenaarion vaikutus yhtiön arvoon on huomattava. Tämän myötä myös näkemyksemme yhtiön riskitasosta on vanhentunut, mutta erittäin heikon näkyvyyden vuoksi tulemme päivittämään ennusteemme ja näkemyksemme Nurmisesta vasta tilinpäätösraportin julkaisun yhteydessä.
Kasvun dynamona H2:lla toimi Kiinan ja Aasian rahtijunaliiketoiminta
Ennustamme Nurmisen liikevaihdon nousseen merkittävästi vertailukaudesta H2:lla ja kohonneen noin 71 MEUR:oon etenkin Rahtijunaliiketoiminnan kasvun myötä. Tullin tilastojen mukaan Kiinan ja Suomen välisen junakonttirahdin kuukausittaiset tilastoarvot ovat nousseet H2:lla (heinä-marraskuu) noin 87 %:lla H1’21:een verrattuna (Rahtijunaliiketoiminnan liikevaihto H1’21: 14,5 MEUR). Tilastoista ei kuitenkaan pysty päättelemään konttien lukumääriä, eikä se käsityksemme mukaan sisällä Nurmisella kasvussa olevaa transitoliikennettä (etenkin Ruotsi), mutta antaa se mielestämme indikaatiota erinomaisena säilyneestä markkinakehityksestä H2:lla. Katsauskaudella liikevaihto sai tukea myös korkealla tasolla pysyneistä merirahtien hinnoista. Toisaalta ajoitustekijät voivat tuoda hieman vastatuulta, sillä käsityksemme mukaan valtaosa joulukuun lähdöistä tapahtui kuun loppupuolella (ei osatuloutusta, keskimääräinen matka-aika 16 pv joulu-tammikuussa).
Odotamme myös Terminaali- ja Huolintapalveluiden kasvaneen alkuvuoteen verrattuna Rahtijunaliiketoiminnan tuoman syöttöliikenteen myötä, mutta selvästi maltillisemmalla kulmakertoimella. Sen sijaan Baltian liiketoimintojen kasvun odotamme kääntyneen laskuun H1:n korkeilta tasoilta Valko-Venäjälle asetettujen pakotteiden vaikuttaessa lähes koko katsauskauden Liettuan liiketoimintojen kehitykseen.
Odotamme operatiivisen tuloksen parantuneen selvästi volyymikasvun myötä
Kasvaneen liikevaihdon myötä odotamme Nurmisen kannattavuuden parantuneen selvästi ja odotamme yhtiön raportoidun liikevoiton nousevan 5,7 MEUR:oon. Vertailukaudesta kannattavuutta nostaa etenkin Rahtijunaliiketoiminnan voimakas volyymikasvu sekä laskeneet terminaalikiinteistöiden vuokrakulut etenkin Vuosaaressa. Tuloslaskelman alemmilla riveillä tulosta nostaa yhtiön H2:lla tiedottama 7,4 MEUR:n positiivinen kertaerä (kommentti täältä). Nurmisen osakkeenomistajille kuuluvaa tulosta painaa puolestaan lähinnä Baltian liiketoimintojen vähemmistöosuudet (H2’21e: 0,8 MEUR). Tätä kokonaiskuvaa peilaten odotamme raportoidun osakekohtaisen tuloksen olleen 0,14 euroa. Osinkoa odotamme yhtiön maksavan 0,02 euroa osakkeelta vuodelta 2021. Tämän hetken huomattava epävarmuus huomioiden emme kuitenkaan pidä poissuljettuna, että yhtiö päätyisikin olemaan jakamatta osinkoa tahtotilastaan huolimatta vielä keväällä 2022.
Ohjeistus kiinnostuksen kohteena, mutta geopoliittinen tilanne luo merkittäviä uhkakuvia
Raportissa mielenkiintomme kohdistuu myös yhtiön kuluvan vuoden ohjeistukseen, jonka tulisi nykyiset ennusteemme huomioon ottaen indikoida sekä kasvavaa liikevaihtoa että liikevoittoa (2022e liikevaihto 146 MEUR, liikevoitto 13,8 MEUR). Viime päivien aikana eskaloitunut Venäjän ja Ukrainan tilanne huomioon ottaen emme kuitenkaan pitäisi yllättävänä, jos yhtiö jättää ohjeistuksen tässä kohtaa antamatta ja liputtaisi merkittävää epävarmuutta lyhyen tähtäimen näkymiin liittyen, sillä tilanne ei ole nyt täysin Nurmisen omissa käsissä (sis. pakotteet ja vastapakotteet).
Geopoliittinen riski on varsin binäärinen Nurmisen kannalta
Arviomme mukaan Nurmisen Rahtijunaliiketoiminnan osalta geopoliittinen riski on varsin binäärinen (ts. joko junat kulkevat tai eivät) ja riskit negatiiviselle skenaariolle ovat nousseet selvästi etenkin Venäjän aloitettua hyökkäyksensä Ukrainaan. Rahtijunaliiketoiminnan osalta onkin hyvä huomata, että sen kuljetukset kulkevat Venäjän läpi rautateitse pääosin Kiinaan ja muualle Aasian. Tästä johtuen riskit liittyvät mielestämme pitkälti tulevien pakotteiden sekä vastapakotteiden mittakaavaan. Pidämme mahdollisena, että länsimaat tulevat asettamaan merkittäviä pakotteita Venäjän kaupan osalta, mutta Nurmisen kannalta ratkaisevaa näiden osalta on, kuuluuko Venäjän läpikulkeva liikenne pakotteiden alaiseksi. Venäjän vastapakotteiden osalta Nurmisen kannalta negatiivisin skenaario olisi puolestaan, mikäli Venäjä sulkisi rautatiensä länsimaisilta toimijoilta. Osaltaan äärimmäisiä vaihtoehtoja rajaa sekä EU:n että Venäjän kauppasuhteet Kiinan kanssa, jota kumpikin taho todennäköisesti välttelee hankaloittamasta.
Venäjän ja Ukrainan tilanteen kriisiytymisellä voi olla vaikutuksia myös asiakaskäyttäytymiseen, vaikka junat kulkisivatkin, mutta tämän mittakaavaa on vielä vaikea arvioida. Käsityksemme mukaan ennen viime päivien tilanteen eskaloitumista, ei jännitteillä ollut ollut vaikutusta junien kulkuun tai asiakaskäyttäytymiseen. Yhtiön muiden liiketoimintojen osalta potentiaaliset negatiiviset vaikutukset jäävät vähäisemmiksi, vaikka odotamme pakotteiden heijastuvan niihinkin (olemme käsitelleet mahdollisia vaikutuksia aikaisemmin täällä).
Tätä kokonaiskuvaa peilaten on selvää, että yhtiön riskitaso on noussut viime aikoina selvästi yhtiön vaikutusalueen ulkopuolisista tekijöistä johtuen. Tulemme tarkastelemaan sekä ennusteitamme että näkemystämme yhtiöstä sekä sen riskitasosta tilinpäätösraportin julkaisun yhteydessä. Tällä hetkellä näkyvyys geopoliittisen tilanteen vaikutuksista yhtiön liiketoimintaan on erittäin heikko ja odotuksissamme onkin, että yhtiö pystyy H2-raportin yhteydessä avaamaan ainakin osittain asetettujen pakotteiden vaikutusta sen liiketoimintaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nurminen Logistics
Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 80,7 | 134,4 | 145,7 |
kasvu-% | 16,46 % | 66,48 % | 8,42 % |
EBIT (oik.) | 0,4 | 11,2 | 13,8 |
EBIT-% (oik.) | 0,49 % | 8,35 % | 9,45 % |
EPS (oik.) | −0,08 | 0,09 | 0,13 |
Osinko | 0,00 | 0,02 | 0,03 |
Osinko % | 1,68 % | 2,52 % | |
P/E (oik.) | - | 13,55 | 9,03 |
EV/EBITDA | 11,63 | 11,30 | 7,94 |