Kiinalainen teknologiajätti Huawei raportoi keskiviikkona sen vuoden 2020 tuloksesta. Koronapandemiasta ja Yhdysvaltojen asettamista pakotteista huolimatta yhtiö onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan noin 4 % 136 miljardiin dollariin. Samalla yhtiön tulos kasvoi noin 3 % vajaaseen 10 miljardiin dollariin. Pakotteet hidastivat kuitenkin selvästi yhtiön vauhtia aiempien vuosien tahdista.
Huawein liikevaihto laski EMEA-alueella 12 % ja Americas-alueella 24,5 % heijastellen yhtiötä vastaan asetettuja pakotteita. Tätä paikkasi kuitenkin 15 %:n kasvu Kiinassa, joka on yhtiön ylivoimaisesti suurin markkina-alue (2020: 66 % lv:sta).
Liiketoiminta-alueittain kasvu oli nopeinta 11 % liikevaihdosta muodostaneessa yritysliiketoiminnassa (+23 %). Älypuhelinliiketoiminnan sisältävä kuluttajasegmentti (54 % lv:sta) kasvoi puolestaan 3 %. Rajoitukset ostaa komponentteja yhdysvaltalaisilta puolijohdevalmistajilta sekä Googlen palveluiden estäminen Huawein puhelimissa näkyivät kuitenkin selvästi, sillä vuonna 2019 kuluttajasegmentti kasvoi vielä 34 %.
Nokian kanssa kilpailevassa verkkoliiketoiminnassa Huawein liikevaihto pysytteli vakaana (+0,2 %) ja oli noin 46 miljardia dollaria. Huawei kommentoi liiketoiminnan kehityksen olleen vakaata EMEA- ja APAC-alueilla 5G-toimitusten ja yritysliiketoiminnan tukiessa liikevaihtoa. Arvioimme Huawein kuitenkin kärsineen Euroopassa pakotteista, sillä Ericssonin ja Nokian raporttien perusteella yhtiöt ovat voittaneet markkinaosuuksia täällä. Kiinassa liiketoiminta oli kasvussa, missä paikalliset toimijat Huawei ja ZTE ovat hyötyneet maan suurista infrahankkeista. Nokia menetti markkinaosuuksiaan viime vuonna erityisesti Kiinassa ja sen vanhan raportointirakenteen mukaisen verkkoyksikön liikevaihto laski viime vuonna 7 % tai 5 % valuuttaoikaistuna.
Huawein etuna on sen massiivinen kotimarkkina ja kyky investoida sen avulla merkittävästi tuotekehitykseen. Viime vuonna yhtiö investoi noin 22 miljardia dollaria tuotekehitykseen. Huaweilla luvussa on mukana puhelinliiketoiminta, mutta luku on silti yli kaksinkertainen Nokian ja Ericssonin yhteenlaskettuun tuotekehityspanostukseen nähden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille