Pelialalla historian suurin yritysjärjestely: Microsoft ostaa Activision Blizzardin
Pelialalla nähtiin eilen historian suurin yritysjärjestely, kun teknologiajätti Microsoft kertoi ostavansa Activision Blizzardin, joka on yksi maailman suurimmista pelijulkaisijoista. Järjestelyn toteutuessa Microsoftista tulee liikevaihdolla mitattuna maailman kolmanneksi suurin peliyhtiö heti Tencentin ja Sonyn jälkeen. Microsoftin hurjasta kokoluokasta kertoo se, että yhtiö aikoo maksaa järjestelyn koko 68,7 miljardin dollarin velattoman kauppahinnan käteisellä.
Analyytikoiden konsensusennuste Activision Blizzardin vuoden 2021 liikevaihdolle on noin 8,7 miljardia dollaria ja käyttökatteelle 3,7 miljardia dollaria (43 % lv:sta). Siten kauppahinta vastaa noin 8x EV/Liikevaihto-kerrointa ja 18x EV/EBITDA-kerrointa. Tulospohjaisesti kaupan arvostus näyttää melko matalalta, vaikka kauppahinta sisältää noin 46 %:n preemion edellisen päivän pörssikurssiin nähden. Activision Blizzardin osake on ollut paineessa yhtiön sisällä vellovan massiivisen häirintäskandaalin takia, mikä selittää suhteellisen matalaa arvostusta suhteutettuna kaupassa saatavien pelibrändien arvoon.
Activision Blizzardin alla on tukku tunnettuja pelibrändejä, kuten Call of Duty, Warcraft, Overwatch, Diablo ja Candy Crush. Karkeasti reilu 2/3 yhtiön liikevaihdosta tulee konsoli- ja PC-puolelta ja vajaa kolmannes mobiilipeleistä. Järjestelyllä Microsoft vahvistaa merkittävästi omistamiensa pelibrändien kirjoa ja sitä kautta kuukausimaksullista pelien tilauspalvelu Xbox Game Passia, jolla yhtiön mukaan on jo yli 25 miljoonaa tilaajaa. Vuonna 2020 Microsoft hankki jo 7,5 miljardin dollarin Zenimax Media -yritysostolla muun muassa Bethesda-studion, jonka kautta yhtiön omistukseen siirtyivät esimerkiksi huippusuositut Fallout- ja Doom -pelibrändit. Activisionin oston jälkeen Microsoftilla on yhteensä 30 omaa sisäistä pelistudiota.
Nyt nähty järjestely on jälleen yksi massiivinen askel pelialan konsolidaatiokehityksessä. Samalla Microsoftin järjestely lyö painetta Playstation-alustan omistaja Sonyn suuntaan, joka näyttää tällä hetkellä olevan alakynnessä kamppailussa ”pelien Netflix” -asemasta Microsoftin Game Passiin nähden. Molemmat toimijat ovat viime vuosina tehneet yritysjärjestelyjä saadakseen yksinoikeussisältöä omiin palveluihinsa, mutta viimeisimpien järjestelyjen myötä Microsoft on vahvoilla tällä saralla. Siten ei ole poissuljettua, että Sonynkin suunnalta nähdään tulevaisuudessa isoja järjestelyjä, ja pienempiä toimijoita liittyy varmasti jatkossakin molempien toimijoiden leiriin.
Eilinen uutinen on myös muistutus siitä, että pelialan kasvaessa kysyntä laadukkaalle pelisisällölle kasvaa jatkuvasti suurten toimijoiden pyrkiessä houkuttelemaan kuluttajat omien alustojen/ekosysteemien sisälle pelaamaan. Samaan aikaan itsenäisiä pelistudioita, jotka kykenevät kehittämään huippuluokan AAA-pelejä, on enää joitakin kymmeniä. Tämä tekee jäljellä olevien studioiden (kuten Remedy) arvoketjuasemasta herkullisen, ja on näkynyt mm. Remedyn viimeisimpien peliprojektien kehitys- ja julkaisusopimusten erittäin suotuisina sopimusehtoina. Lisäksi jokainen itsenäinen studio on alan konsolidaatiossa potentiaalinen yritysostokohde. Vaikka uskommekin Remedyn pysyttelevän lähivuodet itsenäisenä studiona, antaa teoreettinen yritysostomahdollisuus mielestämme tiettyä tukea osakkeen arvostukselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 41,1 | 43,7 | 46,8 |
kasvu-% | 29,83 % | 6,44 % | 7,02 % |
EBIT (oik.) | 13,2 | 14,5 | 14,4 |
EBIT-% (oik.) | 32,23 % | 33,23 % | 30,87 % |
EPS (oik.) | 0,86 | 0,88 | 0,88 |
Osinko | 0,16 | 0,20 | 0,25 |
Osinko % | 0,42 % | 1,20 % | 1,50 % |
P/E (oik.) | 45,55 | 18,87 | 18,97 |
EV/EBITDA | 31,50 | 9,87 | 9,32 |