Pelisektorin arvostustasoissa nähty sulattelua vahvan koronavuoden jälkeen
Tarkastelimme globaalisti listattujen peliyhtiöiden arvostustasoja ja yhtiöiden lähivuosien kasvu- ja kannattavuusennusteita. Yhtiöt on jaoteltu kolmeen ryhmään: 1) Mobiilipeliyhtiöt, 2) Konsoli- ja PC-peliyhtiöt sekä 3) Monialustaiset peliyhtiöt, joka koostuu pääosin pelialan jättiläisistä. Pelisektorin pidemmän aikavälin näkymissä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia, mutta lyhyempää aikaväliä tarkastellessa edelliset pari vuotta ovat olleet sektorilla tapahtumarikkaita. Pelisektori koki vuonna 2020 merkittävän kokonaisvaltaisen kysyntäpiikin koronarajoitusten pakottaessa ihmiset viettämään aiempaa enemmän aikaa kotona. Tämän myötä pelimarkkina kasvoikin arviolta noin 20 % vuonna 2020. Kasvun voimakas kiihtyminen sekä pörssin arvostuskertoimien yleinen nousu heijastuivat tuolloin lähes jokaisen peliyhtiön osakekurssiin voimakkaan positiivisesti.
Vastakohtana tälle vuonna 2021 peliyhtiöiden osakekurssit ovat kehittyneet pääosin todella vaisusti ja merkittävä osa yhtiöistä on jäänyt kokonaismarkkinan kehityksestä. Näkemyksemme mukaan taustalla on erityisesti viime vuonna liian korkealle nousseiden odotusten normalisoituminen, kun tänä vuonna orgaaninen kasvu on jäänyt monin paikoin odotuksista. Newzoo ennustaa pelimarkkinan koon pysyvän tänä vuonna vakaana 180 miljardissa dollarissa, mikä on poikkeuksellisen vahvan vertailukauden jälkeen mielestämme hyvä suoritus. Ensi vuodesta eteenpäin pelimarkkinan ennustetaan jatkavan noin 6-8 %:n kasvuvauhtia, kun isossa kuvassa yksinkertaistetusti sekä pelaajien määrä että peleihin käytettävä rahamäärä pelaajaa kohti jatkavat kasvuaan.
Pelisektorin heikon kurssikehityksen myötä monien yhtiöiden arvostustasot ovat tulleet tänä vuonna alaspäin, mutta paikoitellen sektori on edelleen varsin korkealle hinnoiteltu. Arvostuskertoimissa on kuitenkin suuria yhtiökohtaisia eroja. Kokonaisuudessaan vahvojen pitkän aikavälin fundamenttien vuoksi sektori ansaitsee näkemyksemme mukaan korkeahkot arvostustasot. Peliyhtiöiden arvostukseen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. peliportfolion laajuus ja laatu, odotukset tulevia peliprojekteja kohtaan, omistaako yhtiö kehittämiensä pelien IP:t sekä yhtiön pelien historiallinen track-record.
Mobiilipeliyhtiöiden mediaani EV/Liikevaihto-kertoimet vuosille 2022-2023 ovat 2,2x ja 2,0x ja vastaavat EV/EBIT-kertoimet 11x ja 10x. Kertoimet eivät ole absoluuttisesti erityisen korkeita ja keskimäärin mobiilipeliyhtiöitä hinnoitellaan selvästi konsoli- ja PC-peleihin keskittyneitä yhtiöitä matalammilla kertoimilla. Hitaampi kasvu ja matalampi kannattavuuspotentiaali ovat näkemyksemme mukaan keskeiset syyt mobiilipeliyhtiöiden suhteelliseen alennukseen arvostuksissa. Kilpailu mobiilipelialalla on äärimmäisen kireää ja yhtiöt joutuvat usein investoimaan merkittävän osan liikevaihdostaan käyttäjähankintaan ja markkinointiin, mikä rasittaa niiden kannattavuutta. Listattujen mobiilipeliyhtiöiden historiallinen kasvu on ollut selkeästi hitaampaa kuin konsoli- ja PC-peliyhtiöllä ja saman kehityksen odotetaan jatkuvan myös tulevina vuosina. Mediaanitasolla mobiilipeliyhtiöiden odotetaan kasvavan 12 %:n vuosivauhtia 2021-2023 ja mediaani liikevoittoprosentin olevan 18 %.
Suomalaisista mobiilipeliyhtiöstä Next Gamesin liikevaihtokerroin on vuoden 2022 ennusteillamme 0,6x, joka on selvästi alle verrokkien mediaanitason. Next Gamesin kohdalla pelkkään liikevaihtokertoimeen nojaaminen on kuitenkin vaikeaa, sillä ensi vuoden ennusteeseen on ladattu kovat kasvuodotukset (+73 %) ja ennustetusta liikevaihdosta 51 % on uusien pelien harteilla. Tappiollisesta tuloksesta johtuen tulospohjaisista kertoimista ei saada arvostukselle tukea. Stranger Things -pelin menestyksestä riippuen Next Gamesin osakkeelle on piirrettävissä ensi vuoteen katsottaessa hyvin erilaisia skenaarioita erinomaisten tuottojen ja merkittävän kurssilaskun väliltä. Riskinälkäiselle sijoittajalle nykyarvostus voi tarjota jo pelipaikan, mutta heikko näkyvyys ja Stranger Thingsin skaalaamiseen liittyvät riskit pitävät meidät vielä varovaisella kannalla. Viimeisin päivityksemme yhtiöstä on luettavissa täältä.
Roviota hinnoitellaan puolestaan ensi vuodelle 1,1x liikevaihtokertoimella, joka on myös selkeästi mobiilipeliyhtiöiden mediaanitasoa matalampi. Myös ensi vuoden EV/EBIT-kertoimella (8x) tarkasteltuna Roviota hinnoitellaan ryhmän alapuolelle. Näkemyksemme mukaan alennus johtuu Rovion heikommasta kasvu- ja kannattavuusprofiilista suhteessa verrokkiryhmään. Roviolla on kuitenkin siipien suojassa tällä hetkellä useita kasvuaihiota, joilla kääntää liikevaihto tukevammin kasvu-uralle ensi vuoden aikana. Tämän onnistuessa myös osakkeen matalalta näyttävässä arvostuksessa olisi selvää nousuvaraa. Viimeisin päivityksemme Roviosta on luettavissa täältä.
Konsoli- ja PC-peliyhtiöiden arvostukset ovat lähes poikkeuksetta korkeita. Mediaani EV/Liikevaihto-kertoimet vuosille 2022-2023 ovat 7,1x ja 5,7x ja vastaavat EV/EBIT-kertoimet 22x ja 17x. Korkeimman arvostuksen ansaitsevat yhtiöt, jotka ovat onnistuneet kehittämään peliportfolioihinsa laadukkaita pelibrändejä, joihin pystytään kehittämään jatko-osia sekä erilaista lisäsisältöä. Tämä yleensä heijastuu osakkeisiin ladattuina kovina tuloskasvuodotuksina. Mediaanitasolla konsoli- ja PC-peliyhtiöiden odotetaan kasvavan vuosittain 28 % vuosina 2021-2023. Vastaavalla ajanjaksolla mediaani liikevoittoprosentin odotetaan olevan 33 %. Kokonaisuutena laadukkaista kasvajista ollaan tällä hetkellä valmiita maksamaan korkeita kertoimia, mutta kovat tuloskasvuodotukset eivät jätä tilaa suuremmille pettymyksille.
Seurannassamme olevaa konsoli- ja PC-pelikehittäjä Remedyä hinnoitellaan vuoteen 2022 (EV/S 8,7x ja EV/EBIT 28x) katsottuna reilusti yli verrokkien mediaanitason. Vuonna 2023 arvostus on liikevaihtokertoimella (5,7x) mediaanin tasolla ja EV/EBIT-kertoimella (16x) jo alle mediaanin. Näemme Remedyn yhtenä sektorin laadukkaimmista yhtiöistä, joka ansaitsee preemioarvostuksen. Näkemyksemme mukaan Remedyn kehitteillä olevat peliprojektit mahdollistavat yhtiölle seuraavan merkittävän kasvuloikan vuosille 2023-2024, jonne katsottuna osakkeen arvostus on hyvin houkutteleva jo kohtalaisesti menestyvillä peliprojekteilla. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä. Viimeisin päivityksemme Remedystä on luettavissa täältä.
Monialustaisten peliyhtiöiden ryhmään on koottuna pelialan jättiläisiä, joista moni toimii arvoketjussa niin pelinkehittäjinä, julkaisijoina kuin osaltaan jakelijoina omien alustojensa kautta. Yhtiöiden laajojen peliportfolioiden ansiosta tulovirrat ovat huomattavasti tasaisempia ja kannattavuus ennustettavampaa kuin yhtiöillä, joiden liikevaihto on riippuvainen yksittäisen pelijulkaisun onnistumisesta. Vastapainona suuri kokoluokka rajoittaa osaltaan näiden yhtiöiden kasvupotentiaalia. Ryhmän vuosien 2021-2023 mediaani liikevaihdon kasvun odotetaan olevan 12 % ja keskimääräisen liikevoittoprosentin 22 %. Tämän ryhmän mediaani EV/Liikevaihto-kertoimet vuosille 2022-2023 ovat 4,3x ja 3,8x ja vastaavat EV/EBIT-kertoimet 14x ja 13x, mitkä eivät absoluuttisesti näytä erityisen korkeilta. Poikkeuksena ryhmästä nousevat Unity (2022e EV/S: 28x) ja Roblox (2022e EV/S 20x), joita markkina katsoo perinteisten peliyhtiölasien sijaan metaverse-yhtiöinä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille