Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.
Käyttäjätili

Hei anonyymi!

Luomalla maksuttoman Inderes-tilin, pääset käsiksi Inderesin analyysiin, voit tilata suositun aamukatsauksen ja seurata sinua kiinnostavia yhtiöitä sekä keskusteluita.

Luo tili

Onko sinulla jo Inderes-tili?

Tarkastelimme pelisektorin arvostustasojen kehitystä ensi viikon tiistaina järjestettävän Inderesin peliyhtiöillan kynnyksellä. Edelliset pari vuotta ovat olleet pelisektorilla tapahtumarikkaita, kun koronapandemian tuoma kysyntäpiikki kiihdytti sektorin kasvua voimakkaasti, mikä nostatti myös merkittävästi peliyhtiöiden arvostustasoja. Newzoon datan mukaan globaali pelimarkkina harppasi vuosien 2020-2021 aikana peräti 34 % 193 miljardiin dollariin, mikä tarkoittaa lähes 40 miljardin dollarin kasvua. Hurjan kasvuloikan jälkeen sektorilla haukataan tänä vuonna hieman happea ja Newzoon tuore ennuste povaa markkinan laskevan noin 4 % 184 miljardiin dollariin. Eteenpäin katsottaessa näemme pelisektorin kasvunäkymät edelleen valoisina, mitä isossa kuvassa ajaa pelaajien määrän sekä peleihin käytettävän pelaajakohtaisen rahamäärän kasvu. Myös Newzoo ennustaa markkinan palaavan lähivuosina noin 5 %:n kasvu-uralle.

Tarkastelemme alla olevissa kuvaajissa pelisektorin mediaaniarvostusta eteenpäin katsovilla EV/S- ja EV/EBIT-kertoimilla viiden vuoden ajalta Bloombergiltä kerätyn datan avulla. Joukossa on sekaisin länsimaisia konsoli- ja mobiilipeliyhtiöitä, jotka edustavat melko laajaa pelisektorin joukkoa. Vuosien 2020-2021 pelisektorin myötätuulen sekä muutenkin erityisesti kasvuyhtiöille suotuisien matalien korkojen myötä sektorin arvostuskertoimet venyivät voimakkaasti. Vuodesta 2021 alkaen arvostustasoissa on nähty taas voimakasta laskua, kun koronan tuoman kysyntäpiikin jälkeen liian korkeaksi venyneet odotukset ovat maltillistuneet, minkä lisäksi korkojen nousu on iskenyt voimalla kasvuyhtiöiden arvostustasoihin.

Valitsemamme yhtiöjoukon viiden vuoden mediaani EV/S-kerroin on 4,5x. Vuoden 2021 alussa kerroin nousi korkeimmillaan peräti 7,3x tasolle. Tällä hetkellä peliyhtiöitä hinnoitellaan mediaanitasolla 2,7x liikevaihtokertoimella, mikä tarkoittaa arvostusten olevan viiden vuoden pohjissa.

Samankaltainen kehitys on nähtävissä EV/EBIT-kertoimessa. Viiden vuoden mediaani EV/EBIT-kerroin on 15,9x. Korkeimmillaan kerroin nousi 23,8x tasolle vuoden 2020 lopussa. Tällä hetkellä kerroin on noin 11x tasolla. Myös EV/EBIT-kertoimella arvostustasot ovat painuneet tänä vuonna viiden vuoden pohjalukemiin. Näkemyksemme mukaan pelisektorin arvostustaso on absoluuttisesti tällä hetkellä houkutteleva suhteessa sektorin pitkän aikavälin kasvunäkymiin sekä peliyhtiöiden kannattavuuspotentiaaliin peilattuna. Luonnollisesti arvostuksissa on huomattavia yhtiökohtaisia eroja. Käsittelimme pelisektorin kuulumisia lokakuussa inderesPodin jaksossa 131.

 

Analyytikko / Kirjoittaja

Atte Riikola

Atte Riikola

Analyytikko

Lisätiedot
Roni Peuranheimo

Roni Peuranheimo

Analyytikko

Lisätiedot

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja viimeisimpänä elokuussa 2019 julkaistu Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.