Pihlajalinna CMD: Digitaalisuuden ja ennaltaehkäisyn roolit korostuvat
Pihlajalinna järjesti tiistaina pääomamarkkinapäivän (CMD), jossa se kävi läpi liiketoimintaansa sekä strategiaansa. Strategiaan tehdyissä tarkennuksissa ei ollut yllätyksiä ja yhtiö keskittyy pääkilpailijoiden tavoin yhä enemmän asiakkaiden sairauksien ennaltaehkäisyyn ja palveluntuotannon sekä taustaprosessien digitalisaatioon. Kokonaisuutena päivä tarjoili mielenkiintoisen läpileikkauksen liiketoiminnan eri osa-alueilla tehtävään kehitystyöhön. Jäimme kuitenkin kaipaamaan vielä numerotason konkretiaa siitä, millaista potentiaalia eri hankkeet pitävät sisällään ja toisaalta millaisia investointeja ne edellyttävät.
Pihlajalinnan strategia perustuu vahvasti asiakaslähtöiseen ajatteluun, jonka kulmakivinä ovat houkutteleva ja monipuolinen palvelutarjonta, palveluiden sujuva saatavuus ja hoidon vaikuttavuus. Myös ammattilaisille yhtiö haluaa olla ensisijainen työpaikka mahdollistamalla mm. houkuttelevia urapolkuja ja tarjoamalla hyvät työkalut hoitotyöhön. Yhtiö panostaa myös vahvasti yhteistyöhön kumppanien kuten vakuutusyhtiöiden kanssa.
Strategisen kehitystyön painopisteinä yhtiö nosti esiin julkisen sektorin kanssa tehtävän yhteistyön tiivistämisen, yksityisten palveluiden uudistamisen sekä digitalisaatioon tehtävät panostukset. Yhtiö aikoo panostaa sekä julkisella ja yksityisellä puolella etenkin kansansairauksien hoitomallien parantamiseen (mm. diabetes, mielenhyvinvointi, sydän ja verisuonisairaudet). Uudet palvelumallit nojaavat etälääkärikäynteihin, joilla asiakkaalle luodaan yksilöllinen hoitosuunnitelma, jossa ammattilaiset toimivat asiakkaan tukena. Kansainvälisessä laajentumisessa kärkenä ovat myös tämän kaltaiset digipalvelut ja Ruotsissa on aloitettu tämän osalta käsityksemme mukaan pienimuotoista toimintaa. Yhtiö panostaa myös entistä enemmän digitaaliseen myyntiin yksityisellä puolella mm. taktista markkinointia hyödyntämällä.
Kuluvana vuonna yhtiö on käsityksemme mukaan kohdentamassa reilusti panostuksia digipuolen järjestelmiin tuomalla uusia digitaalisia työkaluja ammattilaisilleen ja asiakkailleen sekä sujuvoittamalla asiakaspolkuja etenkin ennaltaehkäisevissä palveluissa (mm. matalan kynnyksen mielen huoli palvelu). Pandemian antoi viime vuonna selvää nostetta Pihlajalinnan etäpalveluille, joissa asioitiin viime vuoden aikana lähes 500 000 kertaa (44 % kaikista vastaanotoista) ja on luonnollista, että fokus investoinneissa siirtyy yhä enemmän digitaalisiin palveluihin. Yhtiö toisti kuitenkin näkemyksensä, että lähi- ja etävastaanotot toimivat parhaiten toisiaan täydentävinä. Siten myös fyysisen toimipisteverkoston laajennusta jatketaan harkitusti ja se keskittyy tänä vuonna Lahteen ja Länsirannikolle. Myös diagnostiikasta haetaan kasvua investoinneilla (mm. magneettikuvantaminen). Laboratorioiden osalta fokus siirtyy enemmän asiakkaan ennaltaehkäisevään omahoitoon.
Keskustelua yhtiön ympärillä on leimannut viime aikoina myös nykyinen sote-malli, sillä nykyinen eduskunnassa käsittelyssä oleva lainsäädäntö on suhtautunut Pihlajalinnalle tärkeisiin kuntien kokonaisulkoistuksiin nihkeästi. Pihlajalinnan hallituksen puheenjohtaja korosti kuitenkin, että yhtiöllä on hyvät valmiudet tarjota kuntaulkoistuksissa toimiviksi todennettuja ratkaisuja myös hyvinvointialueille. Hyvinvointialueet tarvitsevat ratkaisuja perus- ja erikoissairaanhoidon hoitopolun tehokkaaseen ja vaikuttavaan johtamiseen.
Pihlajalinnan taloudellisiin tavoitteisiin ei tehty CMD:llä muutoksia ja yhtiön tavoitteena on edelleen nostaa liikevoittomarginaalinsa 7 %:iin. Arviomme mukaan tämä vaatisi etenkin yksityisen puolen käyttöasteiden edelleen vahvistamista. Omat ennusteemme ovat toistaiseksi selvästi varovaisempia, sillä odotamme yhtiön yltävän noin 5 %:n liikevoittomarginaaliin vuonna 2024. Emme tehneet ennusteisiimme tai näkemyksemme CMD:n perusteella muutoksia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Pihlajalinna
Pihlajalinna on vuonna 2001 perustettu yksityinen sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottaja. Yhtiö tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita yksityishenkilöille, yrityksille, vakuutusyhtiöille ja julkisyhteisöille ja tarjoaa palveluita niin lääkärikeskuksissa ja terveysasemilla, hammasklinikoilla kuin sairaaloissakin eri puolilla Suomea.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 508,7 | 550,8 | 570,6 |
kasvu-% | −1,92 % | 8,28 % | 3,60 % |
EBIT (oik.) | 21,1 | 24,8 | 27,4 |
EBIT-% (oik.) | 4,15 % | 4,50 % | 4,81 % |
EPS (oik.) | 0,52 | 0,68 | 0,74 |
Osinko | 0,20 | 0,22 | 0,24 |
Osinko % | 2,13 % | 2,75 % | 3,00 % |
P/E (oik.) | 18,09 | 11,79 | 10,75 |
EV/EBITDA | 7,75 | 5,87 | 5,30 |