PunaMusta Media jatkaa strategiansa mukaista epäorgaanista kasvua
PunaMusta Media tiedotti torstaina ostaneensa digitaaliseen aineiston- ja brändinhallintaan erikoistuneen Gredin koko osakekannan. Yritysoston nettovelaton kauppahinta (EV) on 4 MEUR.
Gredin liikevaihto vuonna 2020 oli 2 MEUR, mistä 1,6 MEUR oli toistuvalaskutteista liikevaihtoa (ARR). Vuoden 2020 liiketulos oli vastaavasti reilu 0,2 MEUR (liikevoitto-% 11,8 %) ja yhtiö työllisti keskimäärin 14 henkilöä. Näin ollen kauppahinta vastaa jatkuvan liikevaihdon osuus huomioiden maltillista 2x EV/S-kerrointa. Tulospohjaisesti arvostus on ostokohteen nykyisellä tulostasolla ja historiallisella kasvuvauhdilla korkeahko (EV/EBIT 20x), mutta arviomme mukaan liiketoimintamallin skaalautumispotentiaali antaa edellytykset ripeällä tuloskasvulle liikevaihdon kasvaessa. Näin ollen, mikäli PunaMusta Media onnistuu kiihdyttämään liiketoiminnan kasvua, painuu tulospohjainen arvostus myös ripeästi maltilliseksi.
Arviomme mukaan PunaMusta Mediaa houkutti ostokohteessa etenkin sen kattava asiakasportfolio, mikä myös todistaa sen aineistonhallinta-alustan kilpailukyvyn. Asiakasportfolion ja PunaMusta Median kattavan näkyvyys- ja digitaalisten palveluiden tarjooman yhdistelmän ansiosta PunaMusta Medialla on arviomme mukaan edellytykset kasvattaa kokonaisasiakkuuksia merkittävästi yritysoston avulla. Tätä taustaa vasten ostetun liiketoiminnan synergiat yhtiön nykyisen liiketoiminnan kanssa ovat selvät ja Gredi istuu PunaMusta Median keväällä päivitettyyn strategiaan mielestämme erittäin hyvin. Huomiomme yrityskaupan ennusteissamme lähiaikoina päivitettävän laajan raportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.08.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 102,8 | 104,9 | 109,9 |
kasvu-% | −4,20 % | 2,06 % | 4,73 % |
EBIT (oik.) | −1,5 | −1,2 | 4,4 |
EBIT-% (oik.) | −1,46 % | −1,11 % | 4,04 % |
EPS (oik.) | 0,02 | 0,29 | 0,30 |
Osinko | 0,15 | 0,15 | 0,30 |
Osinko % | 2,70 % | 6,41 % | 12,82 % |
P/E (oik.) | 239,56 | 8,13 | 7,70 |
EV/EBITDA | 10,91 | 5,16 | 2,62 |