PunaMusta Media kasvatti palvelutarjontaa pienellä yrityskaupalla
PunaMusta Media tiedotti perjantaina ostaneensa 70 % Profilight Oy:n osakekannasta. Yrityskaupalla PunaMusta Media laajentaa palvelutarjontaansa ja arviomme mukaan kauppa istuu hyvin yhtiön strategiaan. Yrityskaupalla ei ole vaikutusta yhtiön aiempaan ohjeistukseen, jonka mukaan yhtiö ei anna tässä vaiheessa tulosohjeistusta. Yhtiö tarkentaa tulosohjeistustaan viimeistään H1-puolivuosikatsauksen yhteydessä.
Profilight on visuaalisiin kokonaisratkaisuihin erikoistunut asiakkaiden näkyvyyttä kasvattava palveluyritys. Yhtiön liikevaihto koostuu pääasiassa näkyvyyden erikoisratkaisuista ja näyttötekniikan suunnittelusta, myynnistä ja toteutuksista. Yhtiön liikevaihto oli marraskuussa vuonna 2020 päättyneellä tilikaudella 0,9 MEUR ja sen liikevoitto oli 0,1 MEUR. Yritysoston nettovelaton kauppahinta on noin 1,6 MEUR. Lisäksi järjestelyyn sisältyy mahdollinen, enintään 1,0 MEUR:n lisäkauppahinta, jos asetetut kasvutavoitteet vuosille 2022-2023 saavutetaan.
Näkemyksemme mukaan hankittu liiketoiminta istuu hyvin PunaMusta Median vastikään päivitettyyn strategiaan, jossa se tavoittelee etenkin näkyvyys- ja digitaalisten palveluiden kasvua. Arviomme mukaan hankitulla liiketoiminnalla ja yhtiön aiemmalla palvelutarjonnalla on potentiaalia myynnillisiin synergioihin, joka tukee kokonaisasiakkuuksien kasvattamisen tavoitetta.
Kaupan arvostus on vuoden 2020 luvuilla korkea, kun kauppahinta vastaa noin 2,5x EV/S- ja 23x EV/EBIT-kertoimia. Arviomme mukaan pandemia on kuitenkin rasittanut ostettavan kohteen vuoden 2020 lukuja olennaisesti. Lisäkauppahintaa peilaten arviommekin yhtiöllä olevan kovat kasvutavoitteet liiketoiminnalle, jotka toteutuessaan painavat arvostusta todennäköisesti huomattavasti. Siten näemme kaupalla edellytykset keskipitkällä aikavälillä arvonluontiin, kun liiketoimintaympäristö normalisoituu pandemian väistyessä.
Pidempään tähtäimeen nojaavan ja osin vielä epävarman arvonluonnin vuoksi yrityskaupalla ei ole vaikutusta näkemykseemme PunaMusta Mediasta. Viimeisin Q1-katsauksen jälkeen julkaistu yhtiöraporttimme on luettavissa Premium-jäsenille täällä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 102,8 | 107,4 | 109,6 |
kasvu-% | −4,20 % | 4,51 % | 2,04 % |
EBIT (oik.) | −1,5 | 0,9 | 4,1 |
EBIT-% (oik.) | −1,46 % | 0,80 % | 3,72 % |
EPS (oik.) | 0,02 | 0,52 | 0,29 |
Osinko | 0,15 | 0,15 | 0,30 |
Osinko % | 2,70 % | 6,41 % | 12,82 % |
P/E (oik.) | 239,56 | 4,53 | 8,08 |
EV/EBITDA | 10,91 | 3,78 | 2,44 |