PunaMusta Media Q1: Korona iski tulokseen jo alkuvuonna
Paino- ja mediatalo PunaMusta Media julkaisi iltapäivällä 27.4. Q1-tuloskatsauksen. Yhtiön liikevaihdon kehitys oli alkuvuonna odotuksiemme mukaista, mutta koronaviruksen ensimmäiset kysyntävaikutukset iskivät operatiiviseen tulokseen odotuksiamme vahvemmin. Epävarmuuden kasvusta huolimatta yhtiö piti odotetusti kiinni liikevaihdon kasvua ja vertailukaudesta parantuvaa liikevoittoa ennakoivasta ohjeistuksestaan.
PunaMusta Median liikevaihto kasvoi Q1:llä odotustemme mukaisesti noin 7 % vertailukaudesta (enn. +6 %). Kasvun moottorina toimi ennakoidusti yritysostot, orgaanisen kasvun jäädessä negatiiviseksi. Lehtitoimialan liikevaihto laski Q1:llä odotetusti -8 % media-alan rakenteellisten trendien negatiivisista vaikutuksista, vahvasta vertailukaudesta sekä koronapandemian myötä heikentyneestä mainonnan myynnistä johtuen. Painotoimiala-segmentin liikevaihto kehittyi myös ennusteidemme mukaisesti, kasvaen yritysostojen tukemana +10 % vertailukaudesta. Painotoimialan orgaaninen kasvu jäi kuitenkin noin 2 % negatiiviseksi lähinnä koronan negatiivisista kysyntävaikutuksista johtuen.
Q1-liikevoitto laski ennakoimaamme enemmän vertailukaudesta, ollen -0,6 MEUR tappiollinen. (Q1’20e 0,1 MEUR, Q1’19 0,5 MEUR). Konsernin kannattavuutta painoivat Painotoimialan heikentyneet volyymit, Lehtitoimialan mainosmyynnin lasku, yritysjärjestelyjen myötä noussut kulutaso sekä yritysostoista johtuva poistojen kasvu. Tulosta ennen veroja (-2,9 MEUR ) laski odotetusti selvästi negatiiviseksi Q1:llä painuneet nettorahoitustuotot, jotka muodostuvat pääosin arvopaperisalkun negatiivisista arvonmuutoksista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 107,3 | 110,7 | 114,7 |
kasvu-% | 22,51 % | 3,17 % | 3,59 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 2,1 | 3,5 |
EBIT-% (oik.) | 0,65 % | 1,88 % | 3,01 % |
EPS (oik.) | 0,18 | −0,01 | 0,27 |
Osinko | 0,25 | 0,20 | 0,30 |
Osinko % | 3,85 % | 8,55 % | 12,82 % |
P/E (oik.) | 35,38 | - | 8,65 |
EV/EBITDA | 9,69 | 4,28 | 3,57 |