PunaMusta Media Q4: Tuloskuoppa jää taakse, mutta arvostus vaativa
Toistamme PunaMusta Median myy-suosituksen ja 5,60 euron tavoitehinnan. Yhtiö kasvoi vuonna 2019 voimakkaasti yritysostojen vedolla, mutta kannattavuuskäänne jäi edelleen piippuun vaisussa markkinaympäristössä. Merkittävien tehostustoimien ja yritysjärjestelyjen myötä ennustamme PunaMusta Medialle lähivuosille yhä merkittävää kannattavuusparannusta, mutta painotoimialan epävarman markkinatilanteen ja osakkeen hyvin haastavan arvostustason takia emme pidä osakkeen tuotto/riskiprofiilia vieläkään houkuttelevana.
Q4-raportti oli tuloksellisesti vaisu, mutta rahavirta kehittyi positiiviseen suuntaan
PunaMusta Median kasvu ja tulostaso jäivät Q4:llä odotetusti vaisulle tasolle, kun painotoimialan orgaaninen kasvu jatkui heikkona ja tehostustoimien vaikutukset kannattavuuteen jäivät edelleen liian pieniksi. Q4-liikevaihto kasvoi painotoimialan yritysostojen vedolla 4 % vertailukaudesta, vastaten ennusteitamme. Operatiivinen kannattavuus oli Q4:llä ennakoidusti heikolla tasolla (liikevoitto-% -0,3 %), ylittäen kuitenkin hieman ennusteemme (Q4’19: EBIT -0,1 MEUR vs. enn. -0,4 MEUR), kun liiketoiminnan muut tuotot ylittivät ennusteemme. Alemmilla tuloslaskelman riveillä arvopaperisalkun arvonmuutokset olivat hieman odotuksiamme pienemmät, rahoituskulut hieman odotuksia suuremmat ja verot selvästi odotuksiamme positiivisemmat, joten Q4:n osakekohtainen tulos nousi ennakoimaamme enemmän positiiviseksi (tot. 0,07 euroa, enn. 0,03 euroa). Q4-raportin valopilkku oli liiketoiminnan rahavirta, joka nousi Q4:llä +6,5 MEUR:oon.
Tehostustoimien ja yritysjärjestelyjen pitäisi nostaa yhtiö ylös tuloskuopasta vuonna 2020
Yhtiö antoi vuodelle 2020 odotuksiemme mukaisen tulosohjeistuksen, jonka mukaan liikevaihto ja liikevoitto kasvavat vuodesta 2019. Heikolta ja epävarmalta näyttävän markkinaympäristön sekä osakemarkkinan turbulenssin vuoksi otimme kuitenkin lähivuosien tulosennusteisiimme jälleen pykälän lisää varovaisuutta ja laskimme vuoden 2020 liikevoittoennustetta 20 % ja 2021-2022 ennusteita 8-12 %. Odotamme yritysostojen ja tehostustoimien vedolla yhä voimakasta kasvua ja tuloskäännettä, kun viime vuosina tehtyjen, vuositasolla noin 3-5 MEUR:n kustannussäästöjen vaikutukset tulevat täydellä voimallaan esiin ja mm. hyvin kannattavan Hämeen Kirjapainon tulosvaikutus kasvaa. Ennustamme nyt vuosien 2020-2021 liikevoiton kasvavan 4,1-4,9 MEUR:oon (EBIT-% 3,7-4,5) ja osakekohtaisen tuloksen kasvavan vuoden 2019 0,18 euron tasolta 0,30 euroon vuonna 2020 ja edelleen 0,36 euroon vuonna 2021. Yhtiön tuloksen ennustettavuutta heikentää edelleen merkittävästi media- ja painotoimialalla voimakkaana jatkuva rakennemurros, joka on painanut yhtiön orgaanisen kasvun selvästi negatiiviseksi, luonut epäterveen markkinaympäristön ja ylikapasiteettia, sekä heikentänyt hinnoitteluvoimaa. Lisäksi arvopaperisalkun arvonmuutokset heiluttavat voimakkaasti yhtiön tulostasoa.
Osakkeen arvostus on haastava ennustetusta tuloskäänteestä huolimatta
PunaMusta Median osake on voimakkaista tuloskasvuodotuksista huolimatta hinnoiteltu haastavasti (P/E 2020-2021e 21x-18x, EV/EBIT 22x-17x). Olettaen PunaMusta Median erittäin epälikvidin osakkeen arvostustason asettuvan parin vuoden tähtäimellä mediayhtiöiden mediaanin tasolle, näemme esimerkiksi P/E-kertoimessa noin 40-50 %:n laskuvaran, mikä laimentaa vahvan tuloskasvun vaikutusta osakkeen kokonaistuottoon. Vahvistuvasta kassavirrasta ja vakavaraisesta taseesta johtuen osake tarjoaa ennusteellamme melko vahvaa 4-6 %n osinkotuottoa, mikä pienentää hiukan laskupainetta, olettaen että yhtiön tulostrendiin liittyvä epävarmuus väistyy.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 107,3 | 111,1 | 108,4 |
kasvu-% | 22,51 % | 3,59 % | −2,50 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 4,1 | 4,9 |
EBIT-% (oik.) | 0,65 % | 3,70 % | 4,51 % |
EPS (oik.) | 0,18 | 0,30 | 0,36 |
Osinko | 0,25 | 0,30 | 0,35 |
Osinko % | 3,85 % | 12,82 % | 14,96 % |
P/E (oik.) | 35,38 | 7,69 | 6,52 |
EV/EBITDA | 9,69 | 3,10 | 2,76 |