PunaMusta Media vahvistaa digitaalisia palveluita yritysostolla
PunaMusta Media tiedotti ostavansa digitaalisiin ratkaisuihin ja palveluihin erikoistuneen Exove Oy:n koko osakekannan. Yritysostolla yhtiö vahvistaa digitaalisten palveluiden tarjontaansa strategiansa mukaisesti. Yritysoston matala kauppahinta on mielestämme perusteltu ostettavan kohteen heikon kannattavuuskehityksen ansiosta. Matalan liikevaihtopohjaisen arvostuksen myötä jo välttävällä kannattavuustasolla tulospohjainen arvostus kuitenkin muuttuisi arviomme mukaan melko maltilliseksi.
Exove tarjoaa digitaalisia ohjelmistokehitys, suunnittelu ja jatkuvia palveluita
Exove on palveluyhtiö, joka tarjoaa jatkuvina palveluina muun muassa data-, analytiikka-, tuki- ja ylläpitopalveluita. Lisäksi sen tarjonta kattaa verkkosivustojen ja verkkopalveluiden ohjelmistokehitystä ja esimerkiksi palvelumuotoilun suunnittelua. Vuoden 2022 lopussa päättyneellä edellisellä tilikaudella Exoven liikevaihto oli 6,3 MEUR, mistä toistuvalaskutteista liikevaihtoa oli noin 1 MEUR. Yhtiön liiketulos oli -0,9 MEUR. Vuoden 2022 tappiot olivat PunaMusta Median mukaan monen tekijän summa ja Exovessa on toteutettu useita toimenpiteitä, mikä on johtanut kannattavuuden huomattavaan paranemiseen vuonna 2023. Toisaalta lähihistoriassa Exoven keskimääräinen kannattavuus on ollut keskimäärin noin nollan tuntumassa. Yhtiön henkilöstömäärä (keskimäärin 77 tilikaudella 2022) onkin näkemyksemme mukaan korkea suhteessa liikevaihtoon. Siten keskeisenä ajurina Exoven kannattavuusparannukselle tulisi toimia työntekijäkohtaisen liikevaihtotason nousu. Tälle PunaMusta Median laajemman asiakaskunnan tulisi tarjota eväät, mutta sen realisoituminen toki edellyttää onnistumisia uusmyynnissä.
Yritysosto on osa strategista muutosprosessia
PunaMusta Medialla on käynnissä strateginen muutosprosessi, jossa se pyrkii muokkaamaan tulovirtojaan kestävälle pohjalla, sillä konsernissa merkittävässä roolissa oleva painoliiketoiminta kärsii painetun median supistumisesta. Strategian yhtenä päätavoitteena on digitaalisten ja näkyvyyspalveluiden liikevaihdon kasvu, mitä kerrottu yritysosto toteuttaa. Konsernin mittakaavassa yritysosto on pieni, sillä se vastaa vajaata 5 % edellisvuoden liikevaihdosta. Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan alle lukeutuvia digitaalisia palveluita ja palvelutuottoja se kuitenkin kasvattaa karkeasti noin kolmanneksella.
Yritysoston nettovelatonkauppahinta on 1,5 MEUR. Lisäksi järjestelyyn sisältyy mahdollinen, enintään 3 MEUR:n lisäkauppahinta, jos vuosille 2024-2026 asetetut tavoitteet saavutetaan. Yritysoston arvostus vastaa liikevaihtopohjaisesti noin 0,2x EV/S-kerrointa, mikä on varsin maltillinen. Tämä on toki perusteltua, sillä Exoven heikon kannattavuuden vuoksi tulospohjaisesti arvostus nousee korkeaksi. Matala liikevaihtopohjainen arvostus toisaalta kääntyisi myös maltilliseksi tulospohjaiseksi arvostukseksi, mikäli ostettavan kokonaisuuden kannattavuus onnistutaan nostamaan edes palveluyhtiölle ja toimialan kontekstissa kohtuulliselle 5 %:n tasolle. Tämän pitäisi laskelmiemme mukaan olla realistista, sillä nykyisellä kulurakenteella sen voisi saavuttaa nostamalla liikevaihto/työntekijä-suhteen tasolle, joka on alle toimialan keskimääräisen tason. Laskelma on yksinkertainen hahmotelma ja olettaa, että lisämyynti tulisi ilman lisäkuluja. Siten kannattavuusparannukseen yltäminen ei arviomme mukaan ole näin suoraviivaista. Lisäksi on huomioitava, että Exoven kasvu- ja kannattavuusparannus todennäköisesti nostaisivat lisäkauppahinnan myötä myös kokonaiskauppahintaa. Tämä tekee kokonaisuuden arvioinnista monimutkaisempaa, etenkin kun lisäkauppahinnan tarkemmat ehdot eivät ole tiedossa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,5 | 143,7 | 142,0 |
kasvu-% | 25,94 % | 7,66 % | −1,20 % |
EBIT (oik.) | −3,1 | −0,8 | −0,2 |
EBIT-% (oik.) | −2,28 % | −0,55 % | −0,17 % |
EPS (oik.) | −0,43 | −0,10 | −0,12 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 13,61 | 7,60 | 7,05 |