PunaMusta Media vauhdittaa digitaalisten liiketoimintojen kasvua yrityskaupalla
PunaMusta Media tiedotti keskiviikkona ostaneensa digitaalisiin, erityisesti tuotetiedon hallinnan ratkaisuihin erikoistuneen RockOn Oy:n koko osakekannan. Yritysostolla yhtiö vahvistaa digitaalisten ja näkyvyyspalveluiden kasvun edellytyksiä laajentamalla sen palvelutarjontaa.
RockOn on tuotetiedon hallinnan ratkaisuihin erikoistunut toimija
RockOn on erikoistunut tuotetiedon hallinnan ratkaisuihin, mutta se tarjoaa myös erilaisia suunnittelu- ja konsultointipalveluita digistrategioiden sekä järjestelmien kehitykseen, tekee järjestelmäkehitystä projektimallilla ja tarjoaa järjestelmien ylläpito- sekä jatkokehityspalveluita. RockOnin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,6 MEUR ja sen liiketulos oli 0,2 MEUR. Toistuvaislaskutuksen (ARR) määrä oli vuoden 2021 lopussa noin 0,9 MEUR. Arviomme mukaan toistuvaislaskutus (56 % liikevaihdosta) pohjautuu etenkin tuotetiedon hallinnan ratkaisuihin.
Yritysoston nettovelaton kauppahinta on 3 MEUR. PunaMusta Media rahoitti kaupan vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella ja se on maksettu kokonaisuudessaan kaupantekohetkellä. Järjestelyyn sisältyy myös mahdollinen, enintään 2,4 MEUR:n lisäkauppahinta, jos asetetut kasvutavoitteet vuosille 2023-2025 saavutetaan.
Ostos istuu yhtiön strategiaan hyvin, arvonluonti nojaa kasvuun ja kannattavuuden skaalautumiseen
PunaMusta Media päivitti viime vuonna strategiaansa ja yhtiö tavoittelee kasvua etenkin digitaalisten ja näkyvyyspalveluiden saralla ja kokonaisasiakkuuksia kasvattamalla. Yhtiö tavoittelee asiakkaiden kokonaisvaltaista mainonnan ja näkyvyyden kumppanuutta, mitä heijastellen yhtiö on laajentanut palvelutarjontaansa muun muassa aiemmin tehdyllä Gredi-yritysostolla. Näkemyksemme mukaan RockOn-yritysosto tukee päivitetyn strategian kasvutavoitteita ja vahvistaa yhtiön palvelutarjontaa. Näkemyksemme mukaan yritysosto tarjoaakin ristiinmyyntipotentiaalia jo olemassa olevien asiakkuuksien ja yritysoston mukana tulevien asiakkuuksien kautta.
Ilman lisäkauppahintaa yrityskaupan arvostus vastaa vuoden 2021 luvuilla noin 1,9x EV/S-kerrointa ja 15x EV/EBIT-kerrointa, mitkä ovat mielestämme korkeahkot. Siten arvioimme, että yrityskaupan arvonluonti nojaa voimakkaan kasvun jatkumiseen ja sen skaalautumiseen kannattavuuteen keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Lyhyen historiansa aikana RockOn on kasvanut ripeästi (2019-2020 liikevaihdot 0,8 ja 1,2 MEUR), mikä on kuitenkin jarruttanut sen kannattavuutta yhtiön pientä kokoluokkaa heijastellen. Lisäkauppahinta nostaisi toteutuessaan kaupan arvostusta, mutta oletamme sen ehtojen nojaavaan varsin voimakkaaseen liikevaihdon ja tuloksen kasvuun lähivuosille. Tulemme huomioimaan yrityskaupan ennusteissamme lähiaikoina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.08.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 106,0 | 132,3 | 129,8 |
kasvu-% | 3,12 % | 24,81 % | −1,86 % |
EBIT (oik.) | −1,8 | −1,1 | 1,5 |
EBIT-% (oik.) | −1,71 % | −0,85 % | 1,13 % |
EPS (oik.) | 0,36 | −0,10 | 0,11 |
Osinko | 0,18 | 0,15 | 0,18 |
Osinko % | 3,27 % | 6,36 % | 7,63 % |
P/E (oik.) | 15,30 | - | 21,32 |
EV/EBITDA | 12,56 | 7,05 | 5,29 |