PunaMusta Medialta näkyvyyspalveluita täydentävä yrityskauppa
PunaMusta Media tiedotti keskiviikkona ostavansa näkyvyysratkaisuihin erikoistuneen Coloro CLR Oy:n koko osakekannan. Yritysoston nettovelaton kauppahinta (EV) on 2,5 MEUR ja kauppa on rahoitettu vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella.
Coloro CLR on vuonna 2018 perustettu graafisen alan kasvuyritys, joka keskittyy fyysisten pintojen värjäämiseen ja asiakkaiden operaatioiden vaikuttavuuden maksimoimiseen. Coloro CLR Oy:n liikevaihto 31.10.2021 päättyneellä tilikaudella oli 6,7 miljoonaa euroa, ja sen liiketulos oli 0,3 miljoonaa euroa (liikevoitto-% 4,5 %). Arviomme mukaan koronapandemia on heikentänyt Coloron kysyntää ja painanut sen kannattavuutta. Kysynnän heikkoutta yhtiö on kuitenkin käsityksemme mukaan paikannut mm. koronasuojatuotteiden myynnillä. Koronarajoituksien päättyminen ja PunaMusta Median suurempi asiakaskunta huomioiden tulisi liiketoiminnalla arviomme mukaan olla vähintäänkin kohtuullisen hyvät kasvunäkymät lähivuosina.
Coloron ratkaisut täydentävät näkemyksemme mukaan varsin mallikkaasti PunaMusta Median tuote- ja ratkaisutarjoamaa, ja siten yrityskauppa vahvistaa PunaMusta Median kilpailukykyä näkyvyyspalveluissa. Ostetun liiketoiminnan myynnillisten synergioiden potentiaali osana suurempaa PunaMusta Mediaa on arviomme mukaan tuntuva. Siten yritysosto sopii mielestämme hyvin PunaMusta Median keväällä 2021 päivitettyyn strategiaan, jossa se tavoittelee etenkin näkyvyys- ja digitaalisten palveluiden kasvua.
Vuonna 2021 päättyneen tilikauden tuloksella kauppahinta vastaa 8x EV/EBIT-kerrointa, mitä pidämme kohtuullisena tasona. Mikäli Coloro onnistuu kääntämään liikevaihtonsa takaisin kasvu-uralle, on yhtiöllä arviomme mukaan tuntuvaa tuloskasvupotentiaalia. Tämä painaisi yritysoston arvostuksen myös varsin maltilliselle tasolle. Kokonaisuutena suhtaudummekin yritysostoon positiivisesti.
PunaMusta Median mukaan yrityskauppa ei muuta vuoden 2022 ohjeistusta, jonka mukaan liikevaihdon odotetaan kasvavan ja liiketuloksen paranevan vuoden 2021 tasoista. Huomioimme yrityskaupan ennusteissamme tulevan perjantain Q1-tuloksen yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 106,0 | 110,6 | 110,0 |
kasvu-% | 3,12 % | 4,34 % | −0,54 % |
EBIT (oik.) | −1,8 | 1,0 | 2,5 |
EBIT-% (oik.) | −1,71 % | 0,92 % | 2,30 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,08 | 0,18 |
Osinko | 0,18 | 0,20 | 0,20 |
Osinko % | 3,27 % | 8,55 % | 8,55 % |
P/E (oik.) | 15,30 | 28,20 | 12,78 |
EV/EBITDA | 12,56 | 5,23 | 4,35 |