Puuilo Q2-aamutulos: Iloista luettavaa
Puuilo julkisti Q2-raporttinsa (huom. poikkeava tilikausi touko-heinäkuu) aamulla. Hyvä suoritus oli odotuksissamme viime viikolla tapahtuneen ohjeistuksen noston myötä, mutta yhtiö palasikin yllättäen tuloskasvuun myös oikaistun tuloksen osalta. Yhtiö kommentoi, että alkuvuoden maailmanlaajuisen epävarmuuden ja myöhäisen kevään takia hitaasti käynnistynyt vuoden alkupuolisko kääntyi loppukevään ja kesän aikana vahvaksi kysynnäksi. Myös yhtiön rahavirta elpyi aiemmasta selvästi ja varastoja on saatu sulateltua, mikä on hyvä myös jatkoa ajatellen. Ohjeistus pysyi odotetusti ennallaan. Raportti oli kokonaisuutena iloista luettavaa.
Myynti oli myös vertailukelpoisesti vahvaa
Puuilon Q2:n liikevaihto kasvoi ennakkotietojen mukaisesti 12 %:lla 89,2 MEUR:oon. Kasvua tuki yhdellä myymälällä laajentunut myymäläverkosto, joka oli kasvanut 34 myymälään. Myös vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu oli erittäin vahvaa (+7,9 %) huomioiden toimintaympäristö ja mm. kuluttajien ennätysmatala luottamus ja käynnissä oleva rekyyli tavarasta palveluiden kulutukseen ja ostovoimaa syövä inflaatio. Liikevaihdon kasvu johtui pääosin kahdesta komponentista; erityisesti asiakasmäärän, mutta myös keskiostoksen kasvusta. Myynnin kasvua tukivat yhtiön mukaan hyvin onnistunut tuotteistus ja markkinointi sekä tavaroiden riittävyys ja henkilökunnan kova suoritustaso koko yhtiössä. Verkkokaupan liikevaihto laski 1,6 %, mutta tämä johtui siitä, että vertailukaudella sen kasvu oli pandemian aikana vielä hurjaa (Q2’21: +45 %).
Tulos kääntyi jälleen kasvuun
Oikaistu EBITA-liikevoitto nousi 18,0 MEUR:oon (Q2’21: 16,8 MEUR), kun olimme odottaneet vertailukauden tasoista suoritusta. EBITA-marginaali jäi silti hieman vertailukaudesta 20,2 %:iin (Q2’21: 21,1 %). Ennusteylitys tuli myyntikatemarginaalin puolelta, joka laski vain 36,5 %:iin (Q2’21: 37,2 %), kun olimme odottaneet laskua 35 %:n tasolle. Yhtiö kertoi onnistuneensa kasvattamaan hyväkatteisten tuotteiden osuutta, eli sen omia private-label-tuotteita. Yhtiö kertoi myös onnistuneensa siirtämään tavarantoimittajien hinnankorotukset melko hyvin myyntihintoihin. Hinnankorotusten osuus myynnin kasvusta oli kuitenkin maltillinen, koska yhtiö haluaa pitää samalla edullisesta hintatasosta kiinni. Lisäksi yhtiö kertoi kyenneensä purkamaan Q2:n aikana alkuvuonna myyntikatetta rasittanutta ylivarastotilannetta (ulkoistetun varaston kustannukset) ja vaihto-omaisuustaso laski noin 10 MEUR:lla Q2:n aikana. Katetta rasittivat silti edelleen jonkin verran ylimääräiset ja korkeammat kuljetus- ja varastokustannukset, joissa on kuitenkin yhtiön mukaan nähtävissä jo selkeää tasaantumista.
Liiketoiminnan pyörittämisen oikaistut kulut olivat lähellä odotuksiamme, ja kulukuri on niiden osalta pitänyt. Tulos sisälsi kuitenkin nähtävästi vielä listautumiseen liittyviä kertakuluja noin 0,5 MEUR, joita emme mallintaneet. Alemmilla riveillä ei ollut yllätyksiä. Raportoitu osakekohtainen tulos 0,15 euroa osui ennusteeseemme (Q2’21: 0,13 euroa).
Uusi ohjeistus oli jo tiedossa ja taloudelliseen tavoitteisiin ei tehty muutoksia
Puuilo nosti ohjeistustaan viime viikolla ja raportissa ohjeistus toistettiin odotetusti. Tilikauden 2022 liikevaihdon ennakoidaan kasvavan, mutta jäävän vuosittaisesta 10 %:n tavoitteesta ja oikaistun EBITA:n ennakoidaan olevan 40-50 MEUR:oon (2021: 48,4 MEUR). Ennustimme ennen tulosta 2022 liikevaihdon kasvavan 7 %:lla 288 MEUR:oon (2021: 270 MEUR) ja oikaistun EBITA:n laskevan 10 %:lla 43,6 MEUR:oon (marginaali 15,1 %), mutta tulosylityksen myötä näe tulosennusteissamme alustavasti lievää nostopaineita.
Epävarmuuksia toimintaympäristössä on edelleen useita, eikä yhtiö ole immuuni maailman tapahtumille, mutta uskoo pärjäävänsä näiden keskellä keskimääräistä paremmin. Yhtiön mukaan Puuilon lähes defensiivinen konsepti mataline hintoineen on osoittanut toimivuutensa myös vaikeina aikoina; ilmastointiteippiä ja nippusiteitä myydään tasaisesti riippumatta taloudellisista olosuhteista. Tästä Q2 oli mielestämme ensimmäinen selvä osoitus, mikä vahvisti myös omaa luottamustamme konseptin defensiivisyyteen.
Yhtiö toisti, että kasvu jatkuu strategian mukaisesti. Syyskuun alussa uusi myymälä avattiin Sastamalaan ja seuraavaksi vuorossa ovat lopputilikauden aikana vielä Tornio ja Lieto. Tilikaudelle 2023 on tehty vuokrasopimukset yhteensä neljästä uudesta myymälästä, jotka avataan Keravalle ja Vihdin Nummelaan sekä kaksi muuta pääkaupunkiseudulle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 270,2 | 288,2 | 305,5 |
kasvu-% | 13,18 % | 6,67 % | 6,00 % |
EBIT (oik.) | 47,4 | 42,4 | 43,7 |
EBIT-% (oik.) | 17,54 % | 14,72 % | 14,29 % |
EPS (oik.) | 0,41 | 0,37 | 0,37 |
Osinko | 0,30 | 0,30 | 0,30 |
Osinko % | 3,22 % | 3,00 % | 3,01 % |
P/E (oik.) | 22,73 | 26,66 | 26,62 |
EV/EBITDA | 15,94 | 16,84 | 16,62 |