Puuilo Q2 torstaina: Konseptin defensiivisyyttä testataan inflaatioympäristössä
Puuilo julkistaa Q2-raporttinsa (raportointijakso: toukokuu-heinäkuu) torstaina 15.9. klo 8.30. Vastatuulta etenkin harkinnanvaraiseen vähittäiskauppaan koituu nyt kiihtyneestä inflaatiosta ja kuluttajien rahoista yhä suurempi osuus hupenee ruokaan, energiaan ja asuntolainojen korkoihin. Myös pandemian hellitettyä kuluttajien rahoja on lomakaudella suuntautunut vertailukautta enemmän ulkomaan matkailuun, kun patoutunut kysyntä on päässyt purkautumaan. Ennustamme yhtiön tuloksen laskevan läpivuoden tasaisesti viime vuodesta (2021 EBITA: 48,4 MEUR), mutta suhteellisen kannattavuuden pysyvän edelleen kilpailijoita selvästi edellä. Näemme Puuilon myymät kategoriat pääosin defensiivisinä myös inflaatioympäristössä, mutta tämä hypoteesi joutuu Q2-raportin yhteydessä nyt todelliseen testiin. Puuilon tulosohjeistuksen (2022: EBITA 35-45 MEUR) uskomme pysyvän ennallaan, sillä ennusteemme on lähellä haarukan keskikohtaa.
Vertailukelpoinen myynti jää lähelle nollaa
Ennustamme Puuilon Q2-liikevaihdon kasvaneen 3,5 %:lla 82,6 MEUR:oon. Ennustamaamme kasvua selittää vertailukaudesta yhdellä myymälällä laajentunut verkosto, joka on kasvanut 34 myymälään. Vertailukelpoinen myynti jää ennusteessamme nollan tuntumaan. Sen kehitystä tukevat myymäläverkoston ikääntyminen, mikä lisää perinteisesti kaupan neliömetrikohtaista myyntiä. Laskevina tekijöinä ovat kuitenkin heinäkuussa kuluttajien ulkomaan matkailun lisääntyminen, mikä on pois mm. kesämökeillä vietetystä ajasta ja niiden kunnostamisesta. Myös kiihtynyt inflaatio etenkin ruokakaupassa ja energian hinnassa on jättänyt kuluttajille vähemmän euroja käyttötavarakauppaan. Näemme kuitenkin Puuilon myymät kategoriat pääosin defensiivisinä ja samalla yhtiön keskimääräinen ostoskori on matala. Uskommekin yhtiön pärjäävän muuta vähittäiskauppaa paremmin inflaatioympäristössä.
Kannattavuuden odotamme myös notkahtavan
Odotamme oikaistun EBITA-liikevoiton laskeneen 13,9 MEUR:oon (Q2’21: 16,8 MEUR), mikä on 16,8 % liikevaihdosta (Q2’21: 21,1 %). Ennustamme myyntikatteiden laskevan 34 %:iin (Q1’21: 37,1 %). Myyntikatemarginaalia laskee se, että ulkoistettuun varastoon jo alkuvuodesta saatavuuden varmistamiseksi hankittu tavara ei käynyt odotetusti kaupaksi, mikä on nostanut varastointikuluja. Se on arviomme mukaan johtanut osin myös tarpeeseen purkaa varastoja alennusmyynneillä. Myös polttoaineen hintojen nousu vertailukaudesta on nostanut rahtikustannuksia selvästi. Halpakaupan toimijana Puuilo ei ole myöskään immuuni kilpailijoiden hinnoittelupäätöksille ja uskomme, että markkinaosuuksista joudutaan taistelemaan vaisussa markkinassa vertailukautta kiivaammin. Puuilon keskeisistä kilpailijoista Clas Ohlson kertoi keskiviikkona heikoista myyntikatteista (touko-heinäkuu), kun kesäsesongin tuotteet jouduttiin myymään isoilla alennuksilla. Tokmanni kertoi puolestaan aiemmin olosuhteisiin nähden odotuksiamme paremmista huhti-kesäkuun luvuista etenkin myyntikatteen osalta.
Uusi myymälä tuo myös Puuilolle lisäkuluja alemmille riveille, eivätkä vanhemman myymäläverkoston kulut skaalaudu myynnin kasvun ollessa vaisua ja inflaation alkaessa myös hieman näkyä eri kuluerissä. Ennustammekin kertakuluista oikaistuna poistojen, henkilöstökulujen ja muiden kulujen osuuden liikevaihdosta nousevan 17,6 %:iin (Q2’21: 16,4 %). Raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennusteemme on 0,12 euroa/osake (Q1’21: 0,13 euroa/osake). Vertailukaudella raportoitua tulosta laskivat listautumiskulut.
Katseet ovat näkymien kehityksessä ja varastotasoissa
Puuilo ohjeistaa tilikauden 2022 liikevaihdon kasvavan, mutta jäävän vuosittaisesta 10 %:n tavoitteesta ja oikaistun EBITA:n laskevan 35-45 MEUR:oon (2021: 48,4 MEUR). Ennustamme 2022 liikevaihdon kasvavan 2,8 % 278 MEUR:oon ja oikaistun EBITA:n laskevan 18 %:lla 39,5 MEUR:oon. Ennustamme yhtiön tuloskehityksen laahaavan koko vuoden suhteellisen tasaisesti viime vuoden alapuolella, kun vähittäiskaupan aiemmin nauttima myötätuuli on kääntynyt vastaiseksi. Myös yhtiön omassa kulurakenteessa on nousupainetta inflaatiosta johtuen, mutta koska Puuilon kulurakenne on kilpailijoita selvästi matalampi ja kannattavuus markkinoiden kärkeä ei ennustamamme noin 4 %-yksikön lasku suhteellisessa kannattavuudessa näy vielä alarivillä dramaattisesti (vrt. mm. Clas Ohlson). Tämä on mielestämme rauhoittava tekijä nykyisessä vaikeassa markkinassa. Katseemme on myös siinä, miten rahavirta on kehittynyt ja miten yhtiön varastotasoja on saatu sulateltua.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.06.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 270,2 | 277,6 | 305,4 |
kasvu-% | 13,18 % | 2,75 % | 10,00 % |
EBIT (oik.) | 47,4 | 38,3 | 43,6 |
EBIT-% (oik.) | 17,54 % | 13,81 % | 14,29 % |
EPS (oik.) | 0,41 | 0,34 | 0,37 |
Osinko | 0,30 | 0,27 | 0,30 |
Osinko % | 3,22 % | 2,56 % | 2,86 % |
P/E (oik.) | 22,73 | 31,28 | 28,01 |
EV/EBITDA | 15,94 | 19,06 | 17,43 |