Puuilo Q4-aamutulos: Odotustemme mukaista vahvaa kehitystä
Puuilo julkisti Q4-raporttinsa (huom. tammikuuhun päättyvä tilikausi) aamulla. Yhtiön kvartaali eteni odotustemme mukaisessa vahvassa tahdissa ja myös osinkoehdotus osui ennusteeseemme. Myöskään todella kova vertailukausi ei hidastanut tulosparannuksen jatkumista. Kuluvaa vuotta koskevia epävarmuuksia (inflaatio, Venäjän hyökkäys, kuluttajaluottamuksen lasku) on useita. Tästä näkökulmasta pidämme hyvänä, että Puuilo antoi nyt myös vuotta 2022 koskevan ohjeistuksen. Ohjeistus on hyvin lavea, sillä se indikoi kasvun ja tuloskasvun jatkumista, mutta hälventää kuitenkin isoimpia epävarmuuksia. Myös vuoteen 2025 asetetut taloudelliset tavoitteet pysyivät ennallaan.
Vertailukelpoinen kasvu edelleen pirteää ja myyntikate parani
Q4:n liikevaihto kasvoi 15,1 %:lla 62,3 MEUR (ennuste 61,8 MEUR). Kasvua tuki laajentunut myymäläverkosto, joka oli kasvanut 34 myymälään (Q3’20: 29 myymälää), mutta samalla myös vertailukelpoinen myynti (3,1 %) oli edelleen pirteää, vaikka vastassa olivat vahvat vastaluvut (Q4’20: vertailukelpoinen kasvu 19,1 %), kun yhtiö hyötyi mm. hygieniatuotteiden ylikysyntätilanteesta. Verkkokaupan liikevaihto laski 11,8 % (Q4’20: +132,0 %), mikä kertoo nähdäksemme pandemian siirtymisestä taka-alalle. Uusia myymälöitä ei kvartaalin aikana avattu. Tulevaa kasvua ajatellen Puuilo on aikaisemmin tiedottanut tehneensä sopimukset kolmen uuden (Sastamala, Lieto ja Tornio) myymälän avaamisesta tilikauden 2022 aikana. Yhtiö kertoi nyt tehneensä neljä uutta myymälävuokrasopimusta Uudellamaalla vuodelle 2023.
Myyntikatemarginaali jatkoi myös kasvuaan 36,3 %:iin (Q4’20: 36,0 %) jääden kuitenkin odotuksistamme (37,0 %). Vaikka tämä rivi jäi odotuksistamme, oli suoritus silti hyvä, sillä merirahti- ja raaka-ainekustannusten nousu kyettiin kompensoimaan. Yhtiö kertoi, että omien tuotteiden osuus myynnistä kasvoi koko tilikauden aikana 17,6 %:iin (2020: 16 % myynnistä), myös hankinnan volyymien kasvu ja ostolaskujen automatisointi tukivat edelleen katteita.
Yhtiön säästämisen kulttuuri näkyi jälleen kulurakenteen kehityksessä
Myös yhtiön matala kulurakenne piti erittäin hyvin pintaansa kustannusinflaatiosta huolimatta. Kokonaisuutena odotimme henkilöstökulujen, muiden kulujen ja aineellisten poistojen nousevan (kertaeristä oikaistuna) 21,5 %:iin liikevaihdosta (Q4’20: 20,5 %), mutta ne jäivät vain 20,6 %:iin liikevaihdosta. Suoritus oli erinomainen kustannusinflatorisessa ympäristössä, kun samalla muistetaan, että kulurakenteen osalta vertailukausi oli epänormaalin kannattava (TYEL-alennus oli voimassa marras-joulukuu) ja myös markkinointia tehtiin poikkeuksellisena vuonna 2020 vain 1,7 % liikevaihdosta (normaalitaso 2,0-2,5 % liikevaihdosta).
Vakuuttava tulos ja tuloskasvua indikoiva ohjeistus
Yllä mainittujen rivien seurauksena oikaistu EBITA-liikevoitto nousi 9,8 MEUR:oon (ennuste 9,6 MEUR), mikä oli 15,7 % liikevaihdosta (Q4’20: 15,5 %). Raportoitu osakekohtainen tulos nousi 0,08 euroon/osake (ennusteemme 0,08 euroa/osake). Operatiivinen vapaa kassavirta oli -7,2 MEUR ja laski kuitenkin odotuksiamme enemmän, mutta tämä johtui edelleen siitä, että epävarmassa tilanteessa saatavuus ja osin myös hankintahintataso halutaan varmistaa kasvattamalla varastoja etupainotteisesti, jotka olivat viime vuotta selvästi korkeammalla 92 MEUR:ssa (Q4’20: 59 MEUR). Osinkoehdotus oli 0,30 euroa/osake ja odotustemme mukainen.
Puuilo ohjeisti tilikauden 2022 liikevaihdon ja euromääräisen, oikaistun liikevoiton (oikaistu EBITA) kasvavan verrattuna tilikauteen 2021. Ennusteeseen liittyy epävarmuustekijöitä koronapandemian kehittymisen ja geopoliittisen tilanteen aiheuttamien vaikutusten johdosta. Vaikka Puuilon liiketoimintaan ei kohdistu välittömiä Venäjään tai Ukrainaan liittyviä riskejä, Venäjän sotilastoimet ovat aiheuttaneet merkittävää epävarmuutta Euroopassa. Tilanteella voi olla vaikutusta kulutuskäyttäytymiseen ja ostovoimaan ja siten Puuilon liiketoimintaan. Lisäksi Venäjään liittyvät pakotteet voivat välillisesti vaikuttaa globaaleihin toimitusketjuihin.
Yhtiö uskoo nykyisen vakavan geopoliittisen tilanteen ja sen välillisten markkinavaikutusten lisäävän asiakkaiden hintatietoisuutta ja suosivan tarkoituksenmukaista ostamista. Puuilon laaja ja edullinen tuotevalikoima tukee tätä hyvin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.03.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 238,7 | 269,6 | 298,8 |
kasvu-% | 40,03 % | 12,96 % | 10,80 % |
EBIT (oik.) | 41,7 | 47,2 | 51,5 |
EBIT-% (oik.) | 17,48 % | 17,49 % | 17,23 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,41 | 0,45 |
Osinko | 0,00 | 0,30 | 0,36 |
Osinko % | 3,03 % | 3,57 % | |
P/E (oik.) | - | 24,17 | 22,39 |
EV/EBITDA | - | 16,82 | 14,71 |