Puuilo Q4 torstaina: Odotamme vahvaa suoritusta huolimatta kustannusinflaatiosta
Puuilo julkistaa Q4-raporttinsa (raportointijakso: marraskuu-tammikuu) torstaina 31.3. klo 8.30. Yhtiöllä on vastassa jälleen myynnillisesti erittäin vahva vertailukausi, mutta ainakaan edeltävällä kvartaalilla se ei hidastanut menoa, vaikka toimittiin jo pandemian osalta normalisoituvassa markkinassa. Epävarmuuksia on edelleen silti useita liittyen etenkin kustannusinflaatioon. Myös Puuilon kilpailijoista koostetulla käyttötavaramarkkinalla tammikuu oli myynnillisesti vaisu, mutta tässä on huomioitava, että Puuilo ei myy eniten laskenutta kategoriaa eli vaatteita. Silti yhtiön pitäisi onnistua pärjäämään kilpailijoitaan selvästi paremmin yltääkseen ennusteeseemme. Arvostus on laskenut ja mielestämme osake on myös kohollaan olevat ennusteriskit huomioiden houkuttelevasti hinnoiteltu.
Odotamme vahvan kasvun jatkuneen
Ennustamme Q4-liikevaihdon kasvaneen 14 % vertailukaudesta 61,8 MEUR:oon. Kasvua tukee osaltaan laajentunut myymäläverkosto, joka on kasvanut 34 myymälään (Q4’20: 30 myymälää). Vertailukelpoisen myynnin odotamme olevan viime kvartaalin tapaan selvästi positiivinen nuoren myymäläverkoston ylösajon edetessä. Vertailukaudella myynnin kasvu (+ 32,5 %) oli silti hurjan kova, sillä sitä tukivat mm. kasvomaskien ja hygieniatuotteiden ylikysyntä sekä myös kuluttajien poikkeuksellinen rahankäyttö tavaraan palveluiden kustannuksella. Kova vertailukausi asettaakin riman jo itsessään suhteellisen korkealle.
Kannattavuuden odotamme olevan vertailukauden tasolla inflaation alkaessa vaikuttaa
Odotamme oikaistun EBITA-liikevoiton nousseen 9,6 MEUR:oon (Q4’20: 8,4 MEUR), mikä on 15,5 % liikevaihdosta (Q4’20: 15,5 %). Ennustamme myyntikatteiden paranevan vertailukauden tasolta 37,0 %:iin (Q4’20: 36,0 %). Myyntikatemarginaalia tukee omien tuotteiden osuuden kasvu, ostoehtojen paraneminen volyymin noustessa sekä ostolaskuautomaation implementointi. Vastavoimana vaikuttaa kustannusinflaatio, mutta uskomme yhtiön kyenneen viemään sitä hintoihin. Ongelmaa on osin taklattu myös hankkimalla tavaraa hyvin etupainotteisesti. Halpakaupan toimijana Puuilo ei ole immuuni kilpailijoiden hinnoittelupäätöksille, mikä luo epävarmuutta myyntikate-ennusteeseemme.
Kulurakenteen osalta vertailukausi oli myös epänormaalin kannattava henkilöstökulujen osalta, kun mm. väliaikainen TYEL-alennus oli voimassa vielä marras-joulukuussa. Myös muiden kulujen osalta etenkin markkinointia tehtiin poikkeuksellisena vuonna 2020 vain 1,7 % liikevaihdosta, kun nyt odotamme paluuta normaalitasolle (2,0-2,5 % liikevaihdosta).
Myös inflaatio alkaa todennäköisesti vaikuttaa myös mm. energiakuluihin ja ennustamme henkilöstökulujen, muiden kulujen ja aineellisten poistojen nousevan (kertaeristä oikaistuna) 21,5 %:iin liikevaihdosta (Q4’20: 20,5 %). Raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennusteemme on 0,08 euroa/osake (Q4’20: 0,06 euroa/osake). Osinkoa yhtiön odotamme maksavan 0,30 euroa/osake vastaten 80 %:n jakosuhdetta nettotuloksesta.
Katseet ovat näkymissä ja kommenteissa toimintaympäristön kehityksestä
Puuilo ei ohjeistanut 2021 tulostaan ja se on ohjannut odotuksia pelkästään taloudellisilla tavoitteilla. Tavoitteena ovat kasvaa orgaanisesti 10 % vuosittain niin että tilikauden 2025 liikevaihto ylittää 400 MEUR:a EBITA-marginaalin ollessa vuosittain 17-19 %:n välillä. Vuoden 2022 osalta ennustamme liikevaihdoksi 299 MEUR (kasvu 11 %) ja EBITA-marginaaliksi 17,6 % (2021e 17,9 %). Tilikauden 2022 ennusteemme ovat linjassa yhtiön tavoitteiden kanssa, vaikkakin odotammekin vahvan kannattavuuden hieman heikkenevän kustannusinflatorisessa ympäristössä. Inflaation viimeaikainen kiihtyminen on tällä hetkellä selkein riski vahvan kasvun ja lihavien marginaalien yhdistelmän ylläpidolle, kun toisella puolella yhtälöä vaikuttaa kuluttajien heikentyvä ostovoima. Onkin mielenkiintoista kuulla miten yhtiö kommentoi toimintaympäristön kehitystä. Käsityksemme mukaan Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan ei ole suoria vaikutuksia Puuilon myyntiin tai hankintoihin, mutta kriisi nostaa osaltaan riskejä myös Suomen talousympäristön suotuisaa kehitystä kohtaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.03.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 238,7 | 269,6 | 298,8 |
kasvu-% | 40,03 % | 12,96 % | 10,80 % |
EBIT (oik.) | 41,7 | 47,2 | 51,5 |
EBIT-% (oik.) | 17,48 % | 17,49 % | 17,23 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,41 | 0,45 |
Osinko | 0,00 | 0,30 | 0,36 |
Osinko % | 3,03 % | 3,57 % | |
P/E (oik.) | - | 24,17 | 22,39 |
EV/EBITDA | - | 16,82 | 14,71 |