Raisio: CMD:llä annetut tavoitteet eivät yltäneet odotuksiimme
Raisio esitteli torstaina CMD:llä strategian ja taloudelliset tavoitteet kaudelle 2022-2025. Strategiakauden kasvutavoite ei ollut aivan yhtä kova kuin mitä odotimme ja kasvupanostukset painavat kannattavuutta odotuksiamme enemmän ja kauemmin. Laskimme sekä liikevaihto- että liikevoittoennusteitamme lähivuosille, minkä takia laskemme tavoitehintamme 3,6 euroon (aik. 3,7 euroa). Osakkeen korkean arvostuksen takia päivitämme suosituksemme myy-tasolle (aik. vähennä).
Uusi strategiakausi 2022-2025 keskittyy entistä vahvemmin kasvuun
Raisio on viime vuosina laittanut perustaansa kuntoon ja muovannut yhtiötä terveellisen ruoan ympärille. Lukuisat divestoinnit ja elintarvikesektorin heikko kasvu ovat näkyneet vaisuna liikevaihdon kehityksenä. Tärkein tavoite strategiakaudella 2022-2025 on kasvaa viime vuosien investointien mahdollistamien uusien kyvykkyyksien, kapasiteetin ja uusien tuotekategorioiden avulla. Yhtiö on investoinut viime vuosina merkittävästi tuotantokyvykkyyteen ja tuotevalikoimaan (Nokian kauramylly, uusi kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden tuotantolaitos ja Verso Food -yritysosto) ja nyt on aika keskittyä kasvuun. Raision tavoitteena on olla innovatiivinen, kannattavasti kasvava ja yhä kansainvälisempi bränditalo, joka tuottaa terveellisiä ja vastuullisesti valmistettuja elintarvikkeita ja ainesosia koti- ja ulkomaisille kuluttajille sekä teollisille asiakkaille.
Päivitetyssä strategiassa on kolme painopistealuetta
Strategian kolme painopistealuetta ovat 1) Benecol ja kasvistanoliesteriratkaisut, 2) Lisäarvoa tuovat kauratuotteet ja ainesosat ja 3) Kasvipohjaiset tuotteet. Raisio jatkaa panostuksiaan kansainvälisen Benecol-brändin kasvattamiseen ja panostaa kasvistanoliesterin muiden mahdollisten hyvinvointia edistävien ominaisuuksien tutkimusohjelmaan. Raisio jatkaa vahvaa kauraosaamiseen perustuvaa kansainvälistä laajentumista sekä kuluttaja- että B2B- markkinoilla. Raisio haluaa myös vahvistaa asemaansa terveellisessä ja vastuullisesti tuotetun kasvipohjaisen ravinnon markkinalla, mikä kasvaa nopeasti Suomessa ja kansainvälisesti. Nämä kolme painopistealuetta muodostavat 2/3 liikevaihdosta. Raisiolla on muita vakiintuneita liiketoimintoja (esim. Raisioaqua), jotka muodostavat 1/3 liikevaihdosta, mutta näitä käsiteltiin CMD:llä vähemmän.
Taloudelliset tavoitteet eivät yltäneet odotustemme tasolle, joten laskimme lähivuosien ennusteitamme
Raision 2022-2025 liikevaihdon kasvutavoite on kolmen painopistealueen osalta 7 % vuodessa (CAGR) ja koko konsernin osalta 5 % vuodessa. Vaikka Raisiota tukevat suotuisat megatrendit (terveellisesti ja vastuullisesti tuotetun kasvipohjaisen ruoan kysynnän kasvu), oli kasvutavoite heikompi kuin odotimme, sillä kasvuennusteemme oli 6,5 % vuodessa 2025 asti. Vuonna 2025 yhtiö tavoittelee yli 10 %:n liikevoittomarginaalia (2020: 11,9 %). Yhtiö totesi kasvupanostusten (tappiollisen Verso Foodin yritysosto ja uuden kasvipohjaisen lisäarvotuotetehtaan ylösajo) rasittavan liikevoittoa -7 MEUR vuonna 2021 ja -5 MEUR vuonna 2022. Näiden kahden kasvuajurin todettiin nousevan voitolliseksi vasta 2024, mikä oli odotuksiamme myöhemmin. Raision kannattavuus kohtaa lyhyellä aikavälillä odotuksiamme suurempaa painetta, joten laskimme 2021-2023 liikevoittoennusteitamme 4-12 %. Odotamme liikevoittomarginaalin laskevan lähivuosien kasvupanostusten takia selvästi (2-3 %-yksikköä), mikä tarkoittaa, että kiihtyvistä kasvunäkymistä huolimatta odotamme euromääräisen liikevoiton palaavan viime vuoden tasolle vasta vuonna 2023. Jos konserni kasvaisi 5 % vuodessa 2025 asti ja tekisi silloin 10 %:n liikevoittomarginaalia, olisi 2025 liikevoitto 30 MEUR, mikä on vain hieman korkeampi kuin vuonna 2020 (EBIT 2020: 28 MEUR).
Tulospohjainen arvostus on nykyisiin tuloskasvunäkymiin peilattuna haastava ja selvästi verrokkiryhmän yläpuolella
Arvostus on päivitetyillä ennusteillamme korkea (2021e: P/E 36x, EV/EBITDA 18x ja 2022e: P/E 33x, EV/EBITDA 18x). Osake on hinnoiteltu korkealle Raision omaan historialliseen tasoon nähden preemio verrokkiryhmään on 60-110 %. Ennusteemme lähivuosien osingonjakosuhteelle on ~100%, mutta se tarkoittaa enää 3,1 %:n osinkotuottoa. Yhtiön oman pääoman tuotto (ROE-%) jää lähivuosien ennusteissamme ~10 %:n alapuolelle, mihin peilattuna tasepohjainen arvostus (P/B 2,5x) on kireä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.06.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 233,6 | 247,6 | 266,4 |
kasvu-% | −1,16 % | 6,02 % | 7,59 % |
EBIT (oik.) | 27,7 | 22,6 | 24,6 |
EBIT-% (oik.) | 11,88 % | 9,13 % | 9,23 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,12 | 0,13 |
Osinko | 0,13 | 0,13 | 0,13 |
Osinko % | 4,08 % | 6,80 % | 6,80 % |
P/E (oik.) | 22,52 | 16,20 | 14,83 |
EV/EBITDA | 11,96 | 7,13 | 6,91 |