Raisio: Kasvumoodiin siirtyminen painaa kannattavuutta
Raision Q1 jäi vertailukaudesta ja odotuksistamme sekä liikevaihdon että kannattavuuden osalta. Vastassa oli vahva vertailukausi, jossa koronan aiheuttama elintarvikkeiden hamstraus ja suotuisat sääolosuhteet kalarehujen myynnille antoivat luvuille myötätuulta. Raisio teki raportissaan selväksi, että kasvua tavoitellaan nyt aiempia vuosia vahvemmin ja kasvumoodiin siirtymisen odotetaan painavan kannattavuutta lähivuosina. Yhtiö ajaa juuri ylös uutta kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden tehdasta (investointi 45 MEUR), jonka tuotteita on tarkoitus saada myyntiin syksyllä 2021. Kasvua (lyhyen aikavälin kannattavuuden kustannuksella) tukee myös 1.4. toteutettu härkäpaputuotteista tunnetun Verso Foodin yritysosto. Teimme lähivuosien kannattavuusennusteisiimme vain pieniä negatiivisia muutoksia, minkä takia toistamme 3,7 euron tavoitehintamme. Osakkeen korkealle nousseen arvostuksen takia toistamme vähennä-suosituksemme.
Liikevaihto ja -tulos jäivät ennusteistamme
Q1-liikevaihto laski 9 % ja oli 50 MEUR (konsensus 53 MEUR). Terveelliset elintarvikkeet -segmentin liikevaihto laski 8 % ja Terveelliset ainesosat -segmentin liikevaihto laski 13 %. Vastassa oli molempien segmenttien osalta vahva vertailukausi, mutta yhtiö kärsi myös epäedullisista valuuttakursseista, jotka heikensivät liikevaihtoa 1 MEUR. Vertailukelpoinen liikevoitto laski 29 % ja oli 4,7 MEUR, mikä on 9,4 % liikevaihdosta (Q1’20: 12,0 %). Molempien segmenttien kannattavuuteen vaikuttivat lähinnä laskeneet myyntivolyymit.
Kasvua ja strategiaa tukevat palikat ovat vihdoin kasassa
Raision tämän hetken teemana on kasvumoodin siirtyminen, mitä johto painotti konferenssipuhelussa. Raisio on pitkään laittanut perustaansa kuntoon ja muovannut organisaatiotaan terveellisen ruoan ympärille. Lukuisat divestoinnit ja koko elintarvikesektorin heikko kasvu ovat näkyneet myös Raision aneemisena liikevaihdon kehityksenä. Verso Food -oston ja uuden lisäarvotehtaan käynnistymisen ansiosta yhtiöllä on nyt kasassa hyvät palikat uuteen kasvuvaiheeseen siirtymiselle.
Yhtiö toisti vuoden 2021 ohjeistuksen ja laskimme hieman kannattavuusennusteitamme
Raisio arvioi 2021 liikevaihdon kasvavan (2020: 233,6 miljoonaa euroa) ja kasvuinvestointien etupainotteisesti syntyvien kulujen aiheuttavan painetta kannattavuuteen verrattuna vuoteen 2020 (oik. EBIT 11,9 %). Teimme raportin jälkeen lieviä negatiivisia ennustemuutoksia. Vuoden 2021 liikevaihtoennusteemme on 249 MEUR (kasvu 7 %), ja oikaistu liikevoittoennusteemme 23,5 MEUR (EBIT 9,4 %). Odotamme liikevaihdon kasvavan noin 6-8 % per vuosi 2021-2023 välillä. Ennusteissamme yhtiö ei saavuta strategiakauden 2018-2021 taloudellisia tavoitteita, jotka ovat 260 MEUR:n liikevaihto ja 32 MEUR:n vertailukelpoinen liikevoitto. Raisio ja yhtiön toimintaympäristö ovat muuttuneet melkoisesti käynnissä olevan strategiakauden aikana ja yhtiö on käyttänyt viime vuodet perustansa kunnostamiseen ja kasvualustan rakentamiseen. Uskomme yhtiön esittelevän päivitetyn strategian ja uudet keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet CMD:llään, joka järjestetään 10.kesäkuuta.
Tulospohjainen arvostus on jo hyvin haastava ja selvästi verrokkiryhmän yläpuolella
Raision tulospohjainen arvostus on päivitetyillä ennusteillamme korkea (2021e: P/E 35x, EV/EBITDA 18x ja 2022e: P/E 31x, EV/EBITDA 17x). Osake on hinnoiteltu korkealle Raision omaan historialliseen tasoon nähden ja tulospohjaisesta mittarista riippuen Raisio hinnoitellaan 50-90 % verrokkiryhmän yläpuolelle. Ennusteemme lähivuosien osingonjakosuhteelle on ~100%, mutta korkean arvostuksen takia se tarkoittaa enää 3,0-3,2 %:n osinkotuottoa. Yhtiön oman pääoman tuotto (ROE-%) jää lähivuosien ennusteissamme 10 %:n alapuolelle, mihin peilattuna tasepohjainen arvostus (P/B 2,5x) on kireä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 233,6 | 249,3 | 270,3 |
kasvu-% | −1,16 % | 6,72 % | 8,44 % |
EBIT (oik.) | 27,7 | 23,5 | 27,2 |
EBIT-% (oik.) | 11,88 % | 9,41 % | 10,05 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,12 | 0,14 |
Osinko | 0,13 | 0,13 | 0,14 |
Osinko % | 4,08 % | 6,91 % | 7,44 % |
P/E (oik.) | 22,52 | 15,39 | 13,26 |
EV/EBITDA | 11,96 | 6,80 | 6,29 |