Raisio: Kunnianhimoiset tavoitteet tuloskasvulle
Raisio päivitti keskiviikkona taloudellisia tavoitteitaan vuosille 2022-25. Uudet tavoitteet ovat selvästi kesällä 2021 annettuja tavoitteita kunnianhimoisemmat ja vaatinevat yhtiöltä onnistumisia uusissa tuotekategorioissa niin kotimaassa kuin vientimarkkinoillakin. Nostimme ennusteita uusien tavoitteiden sekä viimeaikaisen markkinakehityksen johdosta. Toistamme lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehinnan 2,6 euroon (aik. 2,2).
Taloudellisia tavoitteita nostettiin tuntuvasti
Uusien taloudellisten tavoitteiden julkistaminen oli looginen toimenpide konsernin rakenteen muututtua Venäjän toiminnoista ja kalanrehuyhtiö Raisioaquasta luopumisen seurauksena. Muutokset olivat kuitenkin etenkin kannattavuustavoitteen osalta odotuksiamme suurempia. Liikevaihdon kasvutavoitteita nostettiin konsernitasolla 9 %:iin (aik. 5 %) ja kolmen strategisen kasvualueen osalta 11 %:iin (aik. 7 %). Kannattavuustavoitetta nostettiin reippaasti, sillä uusien tavoitteiden mukaan Raisio pyrkii yli 13 %:n liikevoittomarginaaliin vuonna 2025 (aik. yli 10 %). Yhtiön osinkopolitiikka on ennallaan, eli perusosingon (50-100 % tuloksesta) lisäksi arvoa pyritään vapauttamaan omistajille mm. lisäosinkojen avulla. Yhtiö kertoo vuotuisen investointitarpeen olevan strategiakaudella yli 10 MEUR vuosittain, mikä koostuu pääosin tehokkuutta parantavista investoinneista. Tulevat investointitarpeet ovat kuitenkin selvästi vähäisempiä verrattuna vuosien 2019-21 keskimääräiseen tasoon (24 MEUR/v), jolloin yhtiö investoi voimakkaasti uuteen tuotantokapasiteettiin kasvun mahdollistamiseksi. Vaikka tavoitteita muutettiin, Raision strategia on pitkälti ennallaan ja siihen kuuluu kolme strategista kasvualuetta, jotka ovat 1) Benecol ja kasvistanoliesteriratkaisut, 2) lisäarvoa tuovat kauratuotteet ja ainesosat ja 3) kasviproteiinit.
Tavoitteisiin yltäminen edellyttää onnistumista uusien tuotteiden kaupallistamisessa
Vuosien 2019-21 investoinnit mahdollistavat tehokkaamman tuotekehityksen ja liikevaihdon skaalaamisen käyttöasteita nostamalla. Raisio on päässyt uusien kaurapohjaisten lisäarvotuotteiden kanssa hyvin liikkeelle etenkin Suomen kuluttajamarkkinalla, missä Elovena-brändillä on erittäin vahva asema. Uutuuksien läpimurto Suomen ulkopuolella tulee arviomme mukaan olemaan suurempi haaste etenkin kuluttajarintamalla, vaikka Raisio voikin hyödyntää Euroopassa mm. tunnettuja Benecol- ja Nordic-brändejään. Arvioimmekin Suomen ulkopuolisen kasvun keskittyvän lähiaikoina erityisesti B2B-asiakkaisiin. Lisäksi kasviproteiinien kasvu ei ole toistaiseksi toteutunut toivotulla tavalla, sillä koko kategoriassa kuluttajakysynnän kasvu on taantunut ainakin väliaikaisesti.
Osakkeen tuotto-odotus edelleen houkutteleva
Nostimme liikevoittoennusteitamme tavoitteiden noston sekä vakaan markkinakehityksen johdosta 9 % ja 6 % vuosille 2023e ja 2024e. Ennustamme nyt keskimäärin 7 %:n kasvua liikevaihdossa vuosille 2022-25 sekä 11,2 %:n EBIT:iä vuodelle 2025. Raision tulospohjainen arvostus vuodelle 2023 on EV/EBIT-luvulla mitattuna 13x (verrokit 14x), mitä voidaan mielestämme pitää kohtuullisena, sillä Raisio on viime vuosina investoinut voimakkaasti uuteen kapasiteettiin, minkä mahdollistama tuloskasvu ei vielä näy merkittävästi 2023 ennusteissamme. Pidämme Raisiota laatuyhtiönä sen tunnettujen brändien, kansainvälisen jakelun, melko hyvän pääoman tuoton sekä megatrendeihin istuvan kasvustrategian ansiosta. Yhtiön tuotto-odotus on mielestämme houkuttelevalla tasolla 4 % osinkotuoton sekä 9 % vuosittaisen tuloskasvun (2024-25e) ansiosta, sillä nykyinen eteenpäin katsova 13-14x EV/EBIT-kerroin on mielestämme hyväksyttävä taso myös pitkällä aikavälillä. Taloudellisten tavoitteiden toteutuminen tarkoittaisi vuoden 2025 EV/EBIT-luvun laskevan noin 8-9x tasolle (nykyennusteillamme 11x).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.12.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 246,6 | 224,1 | 233,4 |
kasvu-% | 5,56 % | −9,11 % | 4,17 % |
EBIT (oik.) | 22,1 | 17,9 | 24,6 |
EBIT-% (oik.) | 8,97 % | 7,99 % | 10,55 % |
EPS (oik.) | 0,12 | 0,08 | 0,13 |
Osinko | 0,14 | 0,10 | 0,13 |
Osinko % | 4,15 % | 5,14 % | 6,69 % |
P/E (oik.) | 27,85 | 25,25 | 15,32 |
EV/EBITDA | 14,74 | 9,72 | 7,54 |