Relais Q4 torstaina: Moottori käy yskimättä
Relais Group julkistaa Q4’21-raporttinsa torstaina 3.3. klo 9. Yhtiö on päättänyt lykätä IFRS:iin siirtymistä, joten raportti julkistetaan edelleen FAS-pohjaisena. Varaosien, tarvikkeiden ja hyötyajoneuvojen huolto- ja korjausliiketoiminnan kysyntäympäristö on ollut melko suotuisa, mutta komponenttien toimitusvaikeuksien vaikutus hillitsee odotuksia. Pidämme mahdollisena, että yhtiö ei tässä vaiheessa anna numeerista 2022-ohjeistusta. Osakkeen arvostuskertoimet ovat jo laskeneet kohtuullisille tasoille, mutta lähitulevaisuutta koskevan arviomme päivittäminen vaatii vielä lisätietoja. Ennen raporttia suosituksemme on vähennä. Nopeista markkinaliikkeistä johtuen 25,00 euron tavoitehintamme ei ole tällä hetkellä synkronissa suosituksen kanssa, mutta palaamme asiaan ensi tilassa.
Q4 kausiluonteisesti tärkein kvartaali
Relaisille ei ole kerätty mielekästä konsensusennustetta. Kausiluonteisesti Q4 on yhtiön vahvin kvartaali mm. akkujen, käynnistysmoottoreiden, latureiden, lämmitys- ja ilmastointituotteiden ja ennen kaikkea valaisintuotteiden aktiivisen sesongin vuoksi. Suhteessa Q4’20:een Relaisin Q4’21-liikevaihtoon ovat vaikuttaneet voimakkaasti vuoden 2021 alussa konsolidoitu Strands Group AB, helmikuun alussa yhdistelty Raskone Oy, huhtikuun alussa integroitu Lumise Oy ja marraskuun alusta konsolidoitu STS Sydhamnens Trailer Service AB sekä viimeisimpänä joulukuun 2021 alussa mukaan tullut, varsin pienikokoinen Trucknik Reservdelar AB. Koko vuoden 2021 liikevaihdon 82 %:n v/v kasvuennusteessamme epäorgaanisen kasvun osuus on 71 %-yksikköä ja loput 11 %-yksikköä on orgaanista. Lukuisten rakennemuutosten vuoksi konsernin EBITA-marginaalin vertailtavuus vuoden takaiseen ei ole hyvä. Odotuksemme Q4’21:lle (14,6 %) on kuitenkin em. kausitekijöistä johtuen korkeampi kuin Q3’21:n toteuma (14,2 %). Odotamme nettorahoituskulujen (-0,5 MEUR) ja konserniveroasteen (21 %) olevan normaaleilla tasoilla. 0,40 euron osinkoennusteemme on jokseenkin linjassa konsernin osinkopolitiikan (>30 % oikaistusta EPS:sta) kanssa.
Markkina edelleen kohtuullisessa vedossa
Tilanne Relaisin päämarkkinoilla oli Q4’21:llä koheneva. Suomessa liikennesuoritteet olivat 6 %:n v/v kasvussa ja Ruotsin tilannetta kuvaava liikennepolttonesteiden myynti oli samalla jaksolla myös 6 %:n v/v kasvussa. Markkinoiden osalta sijoittajien kiinnostus kohdistuu etenkin globaalin elektroniikkakomponentti- / puolijohdepulan seurauksiin, logistiikan sujumiseen ja näiden tekijöiden vaikutukseen liikevaihtoon ja kannattavuuteen. Relais oli vielä Q3’21-raporttinsa julkistuksen yhteydessä luottavainen toimituskykynsä suhteen. Lokakuun kehitys ei ollut antanut huolenaihetta ja globaalit varaosavalmistajat puhuivat enemmän viivästyksistä kuin toimituskyvyn puutteesta. Relaisia auttaa myös yhtiön koon tarjoama vahva asema osatoimittajien prioriteettilistalla. Ruotsalaisverrokki Mekonomen viittasi Q4’21-raportissaan samaan seikkaan selviydyttyään komponenttihaasteista hyvin. Q3’21-raporttinsa yhteydessä Relais kuitenkin muistutti, että komponenttien ja materiaalien kustannusnousun vaikutus oli vasta tulossa näkyviin. Hankittujen osien hinnankorotukset voidaan periaatteessa siirtää kokonaisuudessaan Relaisin omiin hintoihin, mutta tämä tapahtuu väistämättä viiveellä.
Hidastuvaa markkinakasvua edessä 2022
Vuoden 2022 markkinanäkymät viittaavat hidastuvaan bkt:n kasvuun Suomessa ja Ruotsissa (SP, KI), mutta kasvu on edelleen kohtuullista 2,5-3,5 %:n luokkaa. Kasvun myötä myös ajosuoritteiden tulisi kohota etenkin hyötyajoneuvoissa. Henkilöautopuolella polttoaineiden ja myös sähkön korkeat hinnat kuitenkin vaikuttavat päinvastaisesti. Oletuksemme vuoden 2022 markkinakasvuksi on 2-3 %. Relaisin vuoden 2022 liikevaihdon 17 %:n kasvuennusteessamme orgaanista kasvua on 5 %-yksikköä. Emme odota tapahtuneilla rakennemuutoksilla olevan merkittävää vaikutusta vuoden 2022 kannattavuuteen vuoteen 2021 verrattuna. Ennusteemme vuoden 2022 EBITA-marginaaliksi on 13,0 % (2021e: 13,1 %). Relaisin vuoden 2022 ohjeistuksen muotoilu ei ole tiedossamme. Jos yhtiö ainoastaan ennakoi liikevaihdon ja EBITA:n kasvua jää tämän informaatioarvo vähäiseksi. Toivomme numeeristen ennustehaarukoiden esittämistä, mutta pidämme tätä melko epätodennäköisenä. Olemme myös kiinnostuneet kuulemaan päivityksen komponenttimarkkinasta sekä kilpailutilanteen kehityksestä eri maissa.
Arvostus alkaa jo olla kiinnostava, mutta yleinen varovaisuus vielä tarpeen
Relaisin osakekurssi on muun markkinan mukana sulanut noin 18 % vuoden alusta. Osakkeen arvostuskertoimet alkavat olla varsin kohtuullisia (2022 P/E = 15x) kun huomioidaan Relaisin varsin vähäinen syklisyys sekä olematon riippuvuus Venäjän markkinasta. Haluamme kuitenkin vielä Q4-informaation myötä vakuuttua vuosien 2022-2023 tulosennusteidemme pitävyydestä, Relaisin suoriutumisesta komponenttien hankinnassa ja saada samalla vastauksen muihin edellä esitettyihin kysymyksiin ennen kuin otamme näkemyksemme yksityiskohtaisempaan tarkasteluun.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Relais Group
Relais Group on vuonna 2010 perustettu ajoneuvojen jälkimarkkinoilla erilaisia liiketoimintoja pitkäjänteisesti omistava ja kehittävä konserni. Konsernin nykyiset liiketoiminnot muodostuvat varaosien ja sähkövarusteiden tukkumyyntiä sekä hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoliiketoimintaa harjoittavista yhtiöistä, jotka toimivat Pohjoismaissa ja Baltiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 128,9 | 234,7 | 273,9 |
kasvu-% | 30,30 % | 82,05 % | 16,69 % |
EBIT (oik.) | 18,7 | 30,7 | 35,7 |
EBIT-% (oik.) | 14,51 % | 13,08 % | 13,05 % |
EPS (oik.) | 0,87 | 1,21 | 1,44 |
Osinko | 0,30 | 0,40 | 0,50 |
Osinko % | 2,04 % | 3,51 % | 4,39 % |
P/E (oik.) | 16,98 | 9,41 | 7,89 |
EV/EBITDA | 14,41 | 8,86 | 7,50 |