Remedy: Alan Wake 2:sta tulossa näyttävä peli
Toistamme Remedyn 25,0 euron tavoitehinnan, mutta kurssinousun myötä päivitämme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää). Mielestämme Remedyn nykyinen noin 350 MEUR:n markkina-arvo hinnoittelee 17.10.2023 julkaistavalle Alan Wake 2:lle jo hyvää menestystä, ja myös tuotantoputken muilta projekteilta odotetaan arvonluontia. Olemme erityisen luottavaisia kehitteillä olevien perinteisten AAA-peliprojektien menestykseen, mutta moninpeliprojektit Condor ja erityisesti Vanguard ovat tässä kohtaa isoin kysymysmerkki. Kaiken kaikkiaan pidämme Remedyn sijoitustarinaa erittäin kiinnostavana tämän vuosikymmenen loppuun asti tarkasteltuna, mutta lyhyellä tähtäimellä noussut arvostus puoltaa painamaan peliohjaimen pause-nappulaa lisäostojen suhteen.
Alan Wake 2 tulee olemaan näyttävä selviytymiskauhupeli
Pääsimme näkemään noin 30 min Alan Wake 2:n pelivideota. Sen perusteella AW2:sta on tulossa odotetusti laadukas ja Remedyn näköinen selviytymiskauhupeli. Pelin visuaalinen ilme näytti jo tässä kohtaa upealta, vaikka tuotantovaiheen lopussa hiomista ja kiillottamista vielä riittää ennen julkaisua. Laajuudeltaan, syvyydeltään ja tarinan pituudeltaan peli tulee olemaan huomattavasti ensimmäistä Alan Wakea laajempi, mitä myös tänä päivänä AAA-peleiltä vaaditaan. Kaiken kaikkiaan näkemämme perusteella AW2:lla on hyvät edellytykset myydä hyvin, mitä myös ennusteemme odottavat. Lokakuuhun tulee kuitenkin ajoittumaan myös muita isoja pelijulkaisuja, kuten Spiderman 2 (20.10.) sekä uusin Assassin’s Creed (12.10.), joten kilpailu pelaajien huomiosta tulee olemaan kiivasta. Nykyisillä oletuksillamme AW2:n pitäisi myydä karkeasti noin 2 miljoonaa kopiota, jonka jälkeen Epicin rahoittama tuotanto- ja markkinointibudjetti tulisi katetuksi. Tämän jälkeen yhtiöt jakavat pelin nettotuotot puoliksi. Odotamme tällä hetkellä AW2:n alkavan tuottaa Remedylle rojalteja Q2’24 alkaen.
Perinteiset AAA-hankkeet etenevät hyvin, Vanguardissa tekemistä riittää vielä ennen tuotantovaihetta
Remedy järjesti perjantaina analyytikkopuhelun, jossa käytiin läpi peliprojektien kuulumisia Q2:lta. Alkuvuodesta proof-of-concept-vaiheeseen menneet Control 2 ja Max Payne -hankkeet ovat edenneet hyvin ja näissä tiimikokoja tullaan kasvattamaan, kun AW2:sta alkaa loppuvuotta kohti vapautua resursseja. Moninpeliprojekteista Condor on jatkanut tasaista kehittymistään POC-vaiheessa ja näillä näkymin projektin tiimikokoa skaalataan isommaksi loppuvuodesta. Vanguardin osalta viime vuoden lopussa tehdyt uudet avainhenkilöiden rekrytoinnit ovat olleet hyviä ja projektissa on tehty edistysaskelia alkuvuodesta. Proof-of-concept-vaihe tulee kuitenkin vielä jatkumaan ja muun muassa core gameplay loopin kehittäminen vaatii vielä hiomista. Muutenkin Vanguardin tuotantomalliin ollaan tekemässä parhaillaan muutoksia, jotta eri vaiheiden ja osa-alueiden rinnakkainen kehittäminen onnistuisi paremmin. Näillä näkymin projektin henkilöstön isompi skaalaaminen näyttäisi tapahtuvan vuonna 2024, jonka myötä siirsimme oletuksemme pelin julkaisusta vuoden 2026 loppuun (aik. H1’26). Vanguard on Remedyn ensimmäinen F2P-mallin peli, joten sen menestykseen liittyy nähdäksemme tässä kohtaa eniten epävarmuutta, joskin hyvässä skenaariossa sen potentiaali on myös merkittävä.
Odottavissa tunnelmissa kohti Alan Wake 2:n julkaisua
Remedyn nykyisten pelihankkeiden rojaltituotot painottuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2026-2027, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (84,5 ja 82,3 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 19,2-15,3 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Kohtuullisen hyvin menestyviä pelijulkaisuja odottavilla ennusteillamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet (16x-19x) näyttävät tuolloin melko neutraaleilta ja EV/EBITDA-kertoimet (n. 10x) puolestaan kohtuullisilta. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä, joskin moninpeliprojekteihin liittyvä epävarmuus osittain painaa riski/tuotto-suhdetta toiseen suuntaan. Lähivuosien ennusteista Remedyn arvostukselle ei saada olennaista tukea, joten sijoittajilta vaaditaan kärsivällistä pitkän pelin pelaamista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.06.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,6 | 36,2 | 60,6 |
kasvu-% | −2,54 % | −16,92 % | 67,35 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | −12,2 | 5,8 |
EBIT-% (oik.) | −1,29 % | −33,55 % | 9,65 % |
EPS (oik.) | −0,13 | −0,91 | 0,34 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Osinko % | 0,46 % | 0,52 % | 0,52 % |
P/E (oik.) | - | - | 57,16 |
EV/EBITDA | 126,51 | - | 17,34 |