Remedy: Alle vuoden päästä alkaa tapahtua
Toistamme Remedyn 25,0 euron tavoitehinnan, mutta kurssinousun myötä laskemme suosituksen lisää-tasolle (aik. osta). Olemme tarkastelleet oletuksiamme Remedyn pelihankkeiden ja kustannusrakenteen osalta, jonka myötä ensi vuoden tulosennusteemme laski, mutta yhtiön sijoitustarinan suunnan määrittävät pidemmän aikavälin ennusteemme ovat isossa kuvassa ennallaan. Vuonna 2023 Remedy on vielä selvässä investointivaiheessa, kun yhtiö rakentaa strategiansa seuraavaa kasvuloikkaa kehitteillä olevien 5 merkittävän pelihankkeen avulla. Yhtiön sijoitustarina on kuitenkin siirtymässä alle vuoden sisällä mielenkiintoiseen vaiheeseen Alan Wake 2:n julkaisun myötä, joka tulee olemaan myös osakkeen kannalta keskeinen lyhyen tähtäimen ajuri.
Tarkennuksia lyhyen aikavälin ennusteisiin
Käsityksemme mukaan Alan Wake 2 on edennyt täydessä tuotantovaiheessa hyvin, ja vuonna 2023 projekti siirtyy alpha-vaiheesta beta-vaiheeseen lopulliseen viimeistelyyn ennen pelin julkaisua. Alpha-vaiheessa AW2 on sitonut projektiin pelkästään Remedyn omia työntekijöitä korkeimmillaan yli 100, jonka lisäksi suunnilleen saman verran ulkopuolisia kehittäjiä on työskennellyt pelin parissa. Beta-vaiheessa tiimin kokoa voidaan alkaa pienentää, jonka myötä AW2:sta vapautuu resursseja esimerkiksi konseptointivaiheessa oleviin Control 2 ja Max Payne -hankkeisiin, joissa tiimejä päästään kasvattamaan. Uskomme myös Condorin ja Vanguardin etenevän ensi vuonna tuotantoputkessa. Kehitysmaksut AW2:sta tulevat siis laskemaan tähän vuoteen nähden, kun taas muissa projekteissa ne tulevat nousemaan kasvavien tiimikokojen myötä. Siirtymävaiheeseen liittyvästä epävarmuudesta johtuen tarkistimme oletustamme ensi vuodelle ajoittuvista kehitysmaksuista alaspäin, jonka vuoksi myös tulosennusteemme (2023e EBIT: -10,7 MEUR) laski. Myös oletus tuotekehitysaktivointien tasosta lähivuosille (nyt 8 MEUR vs. aik. 10 MEUR) vaikutti ennusteeseen. Vastapainona vuoden 2024 ennusteemme (EBIT 6,8 MEUR) nousi, mutta lopputulos on vielä hyvin herkkä AW2:n myynnin kehitykselle.
Iso kuva ennallaan
Remedyn kehitteillä olevien pelien eteneminen tuotantoputkessa vaatii lähivuosina lisää panostuksia rekrytointeihin sekä ulkoiseen pelinkehitykseen, mikä painaa yhtiön kannattavuutta. Pelien julkaisuaikatauluun liittyen yhtiö on kommentoinut aikovansa lanseerata vuosien 2023 ja 2025 välillä vähintään yhden uuden pelin vuodessa, sekä lisäksi ilmaisia ja myytäviä lisäsisältöjä. Ennusteessamme Alan Wake 2:n (Q3/23), Condorin (H2/24), Vanguardin (H1/25), Control 2:n (H2/25), ja Max Payne Remaken (2026) julkaisujen myötä Remedyn tuloskasvu on keskipitkällä aikavälillä vahvaa kasvavan rojaltiliikevaihdon siivittämänä.
Nykyisten peliprojektien tuloskasvupotentiaali houkuttaa edelleen nykyarvostuksella
Remedyn nykyisten pelihankkeiden rojaltituotot ajoittuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2025-2026, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (77,5-89,5 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 16,5-22,0 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Kohtuullisen hyvin menestyviä pelijulkaisuja odottavilla ennusteillamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet ovat tuolloin 15x-11x ja vastaavat EV/EBITDA-kertoimet 11x-7x. Nämä ovat mielestämme jo maltillisia tasoja Remedyn pitkän aikavälin kasvupotentiaaliin nähden, jonka päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä. Vuosien 2022-2024 ennusteista Remedyn arvostukselle ei kuitenkaan saada olennaista tukea, ja tänä vuonna merkittävästi heikentyneessä osakemarkkinan sentimentissä sijoittajien kärsivällisyys katsoa tarinaosakkeiden kehitystä usean vuoden päähän on laskenut.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.12.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 44,7 | 43,2 | 38,2 |
kasvu-% | 8,86 % | −3,49 % | −11,51 % |
EBIT (oik.) | 11,4 | −1,6 | −10,7 |
EBIT-% (oik.) | 25,50 % | −3,66 % | −27,96 % |
EPS (oik.) | 0,67 | −0,18 | −0,64 |
Osinko | 0,17 | 0,17 | 0,17 |
Osinko % | 0,43 % | 0,89 % | 0,89 % |
P/E (oik.) | 59,01 | - | - |
EV/EBITDA | 32,96 | 256,16 | - |