Remedy H1: Alkuvuosi sujui odotetun hyvin, loppuvuodesta meno paranee
Remedyn H1-tulos ylitti ennusteemme, mutta tulosylitys selittyy pääasiallisesti odotuksiamme suuremmilla tuotekehitysaktivoinneilla. Tämä huomioiden numerot olivat hyvin linjassa odotustemme kanssa. Raportti vahvisti, että yhtiön strategia ja peliprojektit ovat edenneet alkuvuodesta suunnitellusti, mikä oli tärkeintä, sillä kuluvan vuoden tulosodotukset ovat vasta toisella vuosipuoliskolla, jonka myös Remedy näkymissään vahvisti.
Remedyn H1-liikevaihto kasvoi 23 % ja oli 17,0 MEUR, kun ennusteemme odotti 12 %:n kasvua. Liikevaihto koostui pääosin Control-pelin myyntituotoista sekä kehitteillä olevien pelien julkaisijoilta saaduista kehitysmaksuista. Koronatilanne antoi tukea Controlin myynnille alkuvuodesta, mutta yhtiön mukaan hyvän myynnin taustalla on pääosin ollut pelin saamien palkintojen myötä noussut maine, peliin julkaistut laajennukset sekä julkaisijan kanssa toteutetut myyntikampanjat. Yhtiön kommenttien perusteella Controlin myyntinäkymät ovat edelleen erittäin hyvät uusien alustojen ja tulevan lisäosan ansiosta.
H1-liikevoitto oli 3,2 MEUR (H1’19: 1,5 MEUR), mikä ylitti selvästi 1,8 MEUR:n ennusteemme. Tulosylitys selittyy kuitenkin pääosin tuotekehitysaktivoinneilla. Odotimme Remedyn aktivoineen tuotekehitystä alkuvuodesta noin 0,5 MEUR:lla, kun toteuma oli vajaa 2,1 MEUR. Liiketoiminnan kassavirta oli alkuvuodesta 1,2 MEUR ja siihen vaikuttivat Controlin rojaltimaksujen ajoitukset sekä tuleviin peliprojekteihin tehdyt investoinnit.
Remedy toisti odotetusti tänä vuonna kasvavaa liikevaihtoa ja liiketulosta ennakoivan ohjeistuksensa. Valtaosa tuloskasvusta ajoittuu H2:lle, joten H1-raportin perusteella vuodesta 2020 on tulossa odotetusti hyvä. Raportti myös vahvisti, että iso kuva yhtiön suhteen on odotetusti ennallaan ja nykyisten peliprojektien valossa Remedyn tuloskasvunäkymä on vahva useiksi vuosiksi eteenpäin. Vahva tuloskasvunäkymä on heijastunut myös osakkeen arvostukseen viime aikojen kurssinousun myötä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 39,3 | 43,0 |
kasvu-% | 57,08 % | 24,19 % | 9,41 % |
EBIT (oik.) | 6,5 | 11,0 | 13,5 |
EBIT-% (oik.) | 20,65 % | 27,98 % | 31,34 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,73 | 0,90 |
Osinko | 0,11 | 0,20 | 0,40 |
Osinko % | 0,96 % | 1,22 % | 2,44 % |
P/E (oik.) | 26,39 | 22,42 | 18,31 |
EV/EBITDA | 16,63 | 14,41 | 11,25 |