Remedy H1: Laitamme pelin ensimmäistä kertaa pauselle
Remedyn H1-raportti oli odotetun hyvä ja yhtiön tuloskasvunäkymä on vahva useiksi vuosiksi eteenpäin moniprojektimalliin nojaavan strategian siirryttyä viime vuonna kasvuvaiheeseen. Keväällä solmitun poikkeuksellisen suotuisan Epic-sopimuksen jälkeen sijoittajat ovat selvästi ymmärtäneet Remedyn pitkän aikavälin kasvupotentiaalin, mikä on näkynyt viime aikojen voimakkaana kurssirallina. Tämän seurauksena osakkeen arvostustaso on kiristynyt merkittävästi ja sitä kautta odotukset tulevien pelien menestyksen suhteen ovat nousseet selvästi. Kohonneen arvostuksen vuoksi painamme ensimmäistä kertaa osakkeen ostojen suhteen pause-nappia. Negatiivisten ajurien puuttuessa arvioimme kuitenkin Remedyn vahvan kasvutarinan kannattelevan osakkeen korkeaa arvostusta. Siten nostamme tavoitehinnan 33,0 euroon (aik. 20,0 EUR), mutta laskemme suosituksen vähennä-tasolle (aik. lisää).
Alkuvuosi sujui odotetun hyvin
Remedyn H1-raportti ylitti odotuksemme. Liikevaihto kasvoi 23 % 17,0 MEUR:oon ja liikevoitto oli 3,2 MEUR (H1’19: 1,5 MEUR), kun ennusteemme oli 1,8 MEUR. Tulosylitys selittyy kuitenkin pääasiallisesti odotuksiamme suuremmilla tuotekehitysaktivoinneilla. Raportti vahvisti, että yhtiön strategia ja peliprojektit ovat edenneet alkuvuodesta suunnitellusti. Tämä oli tärkeintä, sillä kuluvan vuoden tulosodotukset ovat Remedyn näkymien mukaisesti vasta H2:lla.
Moniprojektimallin myötä laajenevat tulovirrat tuloskasvuajurina
Kuluvasta vuodesta on tulossa tuloksellisesti hyvä (2020e EBIT: 12,4 MEUR), kun Controlin myynnin lisäksi Epic-projekteista alkaa tuloutua enemmän kehitysmaksuja H2:lla. Arvioimme vahvan tuloskasvun jatkuvan vuosina 2021-2022 Epic-projektien sekä Vanguard-projektin ansiosta. Oletamme myös Crossfire-alihankinnan tai vastaavanlaisen alihankintaprojektin jatkuvan. Lisäksi Control ja sen lisäosat sekä aiemmat Crossfire-projektit tuovat rojaltivirtaa pelien myynnin jatkuessa. Vuonna 2022 yhtiö arviomme mukaan myös käynnistää seuraavan uuden isomman pelihankkeen.
Markkinatrendien valossa Remedyn pitkän aikavälin kasvunäkymä on houkutteleva
Konsolipelimarkkina kasvaa vahvasti ja markkinan trendit (tilauspohjaiset mallit, pilvipelaaminen, digitaalinen jakelu ja pitkäkestoiset pelipalvelut) näyttävät pelinkehittäjien kannalta suotuisilta. Samalla pelistudioiden osuus arvoketjusta näyttäisi kasvavan, sillä tarve laadukkaalle pelisisällölle vain korostuu jatkossa eri toimijoiden ja digitaalisten jakelualustojen välisen kilpailun kiihtyessä. Tämä mahdollistaa tunnetusti kohtuullisilla budjeteilla erittäin laadukkaita pelejä kehittävälle Remedylle houkuttelevia tarjouksia pelien julkaisu- tai yksinoikeussopimusten suhteen, kun yhtiön kaltaisia itsenäisiä AAA-studioita on maailmalla vain kourallinen. Suotuisten markkinatrendien ja Remedyn herkullisen arvoketjuaseman vuoksi pidämme yhtiötä edelleen erittäin mielenkiintoisena pitkän aikavälin sijoituskohteena.
Tarina on vahva, mutta arvostus kiristää
Remedyn osake (YTD +195 %) on tarjonnut tänä vuonna osakkeenomistajille erinomaiset tuotot. Kurssirallin myötä osakkeen vuosien 2020-2021 arvostuskertoimet näyttävät jo todella kireiltä (P/E 41x-34x, EV/EBIT 31x-25x). Arviomme mukaan vuonna 2022 moniprojektimalli on edennyt vaiheeseen, jossa Remedy saa tuloja ainakin viidestä jo julkaistuista tai kehitteillä olevasta pelihankkeesta. Odotamme tuolloin yhtiön liikevaihtoon (52 MEUR) ja liikevoittoon (18,0 MEUR) jälleen tasokorotusta, jonka valossa osakkeen arvostus (2022e P/E 28x, EV/EBIT 20x) näyttää myös korkealta. Mielestämme korkea arvostus on edelleen perusteltavissa, kun huomioidaan Epic-sopimuksen myötä osakkeen madaltunut riskitaso sekä parantunut näkyvyys tulevien vuosien tulovirtoihin. Merkittävää nousuvaraa nykyisissä arvostuskertoimissa on kuitenkin enää vaikea perustella lyhyellä tähtäimellä ja jäämme odottelemaan, että vahva tuloskasvu kuroo kiinni kohonnutta arvostustasoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.08.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 40,8 | 45,0 |
kasvu-% | 57,08 % | 28,83 % | 10,38 % |
EBIT (oik.) | 6,5 | 12,4 | 14,9 |
EBIT-% (oik.) | 20,65 % | 30,48 % | 33,05 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,82 | 0,99 |
Osinko | 0,11 | 0,20 | 0,40 |
Osinko % | 0,96 % | 1,07 % | 2,14 % |
P/E (oik.) | 26,39 | 22,85 | 18,94 |
EV/EBITDA | 16,63 | 15,07 | 12,42 |