Remedy H2 tiistaina - katseet jo Control-pelin julkaisussa
Peliyhtiö Remedy raportoi H2-tuloksensa tiistaina klo 9:00. Tulosjulkistusinfon webcast-lähetys on seurattavissa InderesTV:ssä klo 10:00 alkaen täältä. Vuoden 2018 tuloksella on hyvin vähän merkitystä yhtiön sijoittajatarinan kannalta ja katseet ovatkin jo kuluvassa vuodessa ja Control-pelin julkaisussa, jonka myötä odotamme yhtiön liikevaihdon ja tuloksen kasvavan merkittävästi. Remedyn toimitusjohtaja kertoi joulukuussa InderesTV:ssä yhtiön strategian ja peliprojektien edenneen H2:lla suunnitelmien mukaan, joten tältä osin raportissa ei pitäisi olla yllätyksiä. H2-raportissa mielenkiintoisinta ovatkin mahdolliset lisätiedot nykyisistä peliprojekteista ja yhtiön kommentit koskien kuluvaa vuotta.
Ennustamme Remedyn H2-liikevaihdon kasvaneen 32 % noin 11,7 MEUR:oon (H2’17: 8,9 MEUR). Liikevaihto koostuu kehitteillä olevien pelien julkaisijoilta saatavista kehitysmaksuista. H2:n aikana Remedy on saanut korealaiselle Smilegatelle kehitettävän Crossfire HD -yksinpelikampanjan pääosin valmiiksi ja yhtiö tiedotti lokakuussa aloittaneensa uuden noin 2-vuotisen Crossfire-projektin Smilegaten kanssa. Lisäksi odotamme yhtiön saaneen kehitysmaksuja Remedyn omasta Control-pelistä, jonka julkaisijana ja osittaisena rahoittajana toimii 505 Games. Kehitysmaksujen suuruutta on erittäin vaikea arvioida puolivuotistasolla, joten H2-ennusteeseen liittyy yhtiön liiketoimintamallin luonteesta johtuen suuri epävarmuus.
Vuosi 2018 oli vielä Remedyn strategian rakentamisen aikaa ja odotamme tuloksen jääneen koko vuoden osalta vain lievästi positiiviseksi (2018e EBIT: 0,4 MEUR). Strategian hedelmiä aletaan poimia ensimmäistä kertaa tänä vuonna, kun yhtiön Control-peli tulee myyntiin. Lisäksi arvioimme yhtiön siirtyvän moniprojektimallin mukaisesti ainakin kolmeen pelikehitystiimiin tänä vuonna. Yhtiö aloitti kolmannen peliprojektin esivalmistelut H1’18:n alussa ja lisäksi yhtiö kertoi H2:lla Vanguard-projektista, jossa yhtiö pilotoi pienellä kehitystiimillä moninpelattavia pelejä. Moniprojektimallin ylösajo kasvattaa yhtiön kuluja, eikä yhtiö aktivoi kehitysmenojaan taseeseen, joten nykyiset pelihankkeet tuovat tuloslaskelmaan hyvin etupainotteisia kustannuksia. Odotamme yhtiön H2-liikevoiton olleen 0,8 MEUR (H2’17: 1,4 MEUR).
Remedy ei välttämättä anna tarkkaa tulosohjeistusta vuodelle 2019 johtuen liiketoiminnan luonteesta. Jos näkymiä annetaan, niiden pitäisi heijastella liikevaihdon ja tuloksen kasvua tänä vuonna. Vuoden 2019 tulos on erityisen herkkä Control-pelin myyntimäärille, johon näkyvyys on vielä heikko. Lisäksi heilahteluja liikevaihtoon ja tulokseen puolivuotisraporttien välillä voivat aiheuttaa esimerkiksi julkaisijoiden kanssa tehtävät sopimukset ja niistä saatavien maksujen ajoitukset. Emme odota yhtiön jakavan osinkoa tilikaudelta 2018, sillä yhtiön kehitysvaiheesta johtuen kassan ja taseen täytyy olla vahvassa kunnossa.
Pidämme Remedyn tuotto/riski-suhdetta kokonaisuudessaan hyvänä huomioiden merkittävä arvonluontipotentiaali yhtiön strategian onnistuessa. Riskit ovat kuitenkin peliyhtiöille tyypilliseen tapaan korkeat. Remedyn arvostus (2019e P/E 16x, EV/EBIT 9x) näyttää edelleen houkuttelevalta tulosennusteemme toteutuessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.08.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 17,2 | 20,9 | 31,2 |
kasvu-% | 4,59 % | 21,88 % | 49,11 % |
EBIT (oik.) | 2,6 | 0,4 | 7,7 |
EBIT-% (oik.) | 15,05 % | 2,05 % | 24,74 % |
EPS (oik.) | 0,16 | 0,02 | 0,50 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,20 |
Osinko % | 1,19 % | ||
P/E (oik.) | 40,26 | 791,61 | 33,51 |
EV/EBITDA | 25,84 | 273,62 | 21,73 |