Remedy laaja raportti: peli on vasta kunnolla alkamassa
Toistamme Remedyn lisää-suosituksen ja 11,5 euron tavoitehinnan. Olemme julkaisseet yhtiöstä laajan analyysiraportin, joka on luettavissa täältä. Yhtiön strategia on siirtymässä tänä vuonna kasvuvaiheeseen, kun moniprojektimallin onnistuneen ylösajon ansiosta pelien julkaisutahti tihenee jatkossa. Yhtiön pitkän aikavälin arvonluontipotentiaali on merkittävä strategian onnistuessa ja yhtiön kasvaessa useita omia pelibrändejä kehittäväksi pelitaloksi. Control-pelin myynti on lähtenyt käyntiin kohtuullisesti, mutta pelistä Remedylle tuloutuva liikevaihto näyttäisi painottuvan aiempia odotuksiamme enemmän vuodelle 2020. Katseet täytyy siis jo siirtää ensi vuoteen, jonka valossa osakkeen arvostus (2020e P/E 13x ja EV/EBIT 8x) näyttää maltilliselta. Vaikka näkyvyys ensi vuoteen on yhä hyvin rajallinen, pidämme osakkeen tuotto/riski-suhdetta houkuttelevana yhtiön pitkän aikavälin erittäin kiinnostavan sijoittajatarinan valossa.
Tasaisempi pelijulkaisujen aikakausi alkamassa
Remedy on vuosina 2017-2018 rakentanut strategiansa perustan valmiiksi ja tänä vuonna Controlin julkaisun myötä moniprojektimallin hedelmiä poimitaan ensimmäistä kertaa. Alustavien lukujen pohjalta Controlin myynti on lähtenyt käyntiin kohtuullisesti, vaikka erinomaisten kriitikkoarvioiden pohjalta menestys olisi voinut olla myös selvästi parempi. Pelin korkea laatutaso antaa kuitenkin hyvät eväät pitkäaikaiselle myynnille digitaalisissa kanavissa. Controlin myynnillä yhtiön liikevaihto ja tulos ottavat tänä vuonna selvän tasokorotuksen ylöspäin. Remedyllä on myös hyvät edellytykset tulevina vuosina jatkaa kannattavan kasvun uralla vuosittain ilmestyvien uusien pelien ja/tai lisäosien avulla. Yhtiöllä on käsissään Controlin myötä tuore referenssi AAA-laatuisen uuden peli-IP:n kehittämisestä tehokkaalla aikataululla. Tämä yhdessä yhtiön vahvan taloudellisen aseman kanssa parantaa entisestään yhtiön neuvotteluasemaa uusien peliprojektien (3. projekti, Vanguard) mahdollisista julkaisusopimuksista neuvoteltaessa.
Houkutteleva asema arvoketjussa toimialan trendien valossa
Konsolimarkkina kasvaa vahvasti (CAGR 18-22: 9,7 %) ja markkinan trendit (tilauspohjaiset mallit, pilvipelaaminen, digitaalinen jakelu ja pitkäkestoiset pelipalvelut) näyttävät pelinkehittäjien kannalta suotuisilta. Pelistudioiden liiketoimintamallit voivat muuttua, mutta niiden osuus arvoketjusta näyttäisi kasvavan, sillä tarve laadukkaalle pelisisällölle vain korostuu jatkossa eri toimijoiden ja digitaalisten jakelualustojen välisen kilpailun kiihtyessä. Tämä voi mahdollistaa Remedylle houkuttelevia tarjouksia pelien julkaisu- tai yksinoikeussopimusten suhteen. Lisäksi Remedyn kaltaisia itsenäisiä AAA-studioita on maailmalla vain kourallinen, mikä tekee yhtiöstä myös houkuttelevan yritysostokohteen useille toimijoille.
Arvostus näyttää ensi vuoteen katsottaessa maltilliselta, mutta merkittäviin pettymyksiin ei ole varaa
Vuosien 2019-2020 tulos alkaa heijastella ensimmäistä kertaa Remedyn lähivuosien tulospotentiaalia. Remedyn 2019e-2020e P/E-kertoimet ovat 20x-13x ja vahvan nettokassan huomioivat EV/EBIT-kertoimet 13x-8x. Tämän vuoden arvostuskertoimet ovat koholla, mutta ensi vuoteen katsottaessa arvostustaso näyttää maltilliselta ennusteemme toteutuessa. Kokonaisuudessaan Remedyn nykyiset arvostuskertoimet ovat mielestämme hyvin perusteltavissa, kun huomioidaan yhtiön vahva pitkän aikavälin arvonluontipotentiaali strategian jatkaessa oikeilla urilla. Merkittävää nousuvaraa emme kertoimissa kuitenkaan näe, ellei näkyvyys lähivuosien tuloskasvuun parane. Näkyvyys Remedyn tulevien pelien julkaisusopimuksiin ja menestykseen on heikko ja pitää yhtiön riskitason keskimääräistä korkeampana, vaikka Controlin myyntiin liittyvät riskit ovatkin viime kuukausina laskeneet.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 33,5 | 37,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 66,28 % | 11,20 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 7,8 | 11,7 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 23,14 % | 31,53 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,52 | 0,78 |
Osinko | 0,10 | 0,25 | 0,35 |
Osinko % | 1,49 % | 1,30 % | 1,82 % |
P/E (oik.) | 151,99 | 37,36 | 24,64 |
EV/EBITDA | 55,17 | 24,40 | 16,30 |