Remedy Q3: Pitkän aikavälin potentiaali houkuttelee nykyhinnalla
Remedyn Q3-luvut olivat ajoituksellista tekijöistä johtuen odotuksiamme pehmeämmät, mutta kokonaisuutena raportissa ei ollut mitään yllättävää. Remedy rakentaa strategiansa seuraavaa kasvuloikkaa kehitteillä olevien 5 merkittävän pelihankkeen avulla. Tämä näkyy nousevina kustannuksina vuosina 2022-2023, mutta mahdollistaa merkittävän tuloskasvun erityisesti vuosina 2025-2026 kasvavien rojaltituottojen siivittämänä. Tähän pitkän aikavälin potentiaaliin peilattuna pidämme osakkeen nykyistä arvostusta houkuttelevana. Nostamme Remedyn suosituksen osta-tasolle (aik. lisää) ja tarkistamme tavoitehintaa 25,0 euroon (aik. 26,0 EUR).
Q3-luvut jäivät odotuksista kehitysmaksujen ajoituksen vuoksi, mutta peliprojektit etenevät
Remedyn Q3-liikevaihto kasvoi 7 % 7,9 MEUR:oon ja liikevoitto heikkeni -3,0 MEUR:oon, mitkä alittivat ennusteemme (10,5 MEUR ja -1,0 MEUR). Lukujen alitus selittyy kuitenkin pääasiassa kehitysmaksujen ajoituksellisilla tekijöillä ja Remedyn ennallaan pysyneiden näkymien perusteella liikevaihtoa ajoittuu aiempia odotuksiamme enemmän Q4:lle. Alan Wake Remasteredista ei tuloutunut vieläkään rojalteja ja tältä osin odotukset on syytä siirtää lähemmäs Alan Wake 2:n julkaisua, jolloin myös AWR todennäköisesti saa myynnillistä nostetta. Remedyn mukaan ensi vuonna julkaistavan Alan Wake 2:n käyttäjäpalautteet ovat nyt tuotantovaiheen testeissä olleet positiivisia ja yhtiö uskoo pelistä tulevan erinomainen. Proof-of-concept-vaiheessa olevan Condorin osalta palaset alkavat myös loksahdella kohdalleen ja uskomme pelin etenevän tuotantoputkessa piakkoin. Konseptointivaiheessa oleva Heron-projekti (arviomme mukaan Control 2) on myös edennyt hyvin ja tiimiä on asteittain alettu kasvattamaan. Vanguard jatkaa elokuun tulosvaroituksen mukaisesti vielä proof-of-concept-vaiheessa ja pelitiimiä kasvatetaan ensi vuonna isommin, kun kaikki keskeiset pelin ydinpilarit on saatu hiottua kuntoon.
Iso kuva ennallaan – rojaltiodotukset painottuvat vuosille 2025-2026
Remedyn kehitteillä olevien pelien eteneminen tuotantoputkessa vaatii lähivuosina lisää panostuksia rekrytointeihin sekä ulkoiseen pelinkehitykseen, mikä painaa yhtiön kannattavuutta. Pelien julkaisuaikatauluun liittyen yhtiö kommentoi nyt aikovansa lanseerata vuosien 2023 ja 2025 välillä vähintään yhden uuden pelin vuodessa, sekä lisäksi ilmaisia ja myytäviä lisäsisältöjä. Kommentit olivat linjassa omien oletustemme kanssa ja teimme Q3-raportin pohjalta vain pieniä tarkennuksia ennusteisiimme alaspäin liittyen AWR:n ja Controlin rojalteihin. Ennusteessamme Alan Wake 2:n (2023), Condorin (2024), Vanguardin (2024/25), Heronin (2025) ja Max Payne Remaken (2026) julkaisujen myötä Remedyn tuloskasvu on keskipitkällä aikavälillä vahvaa kasvavan rojaltiliikevaihdon siivittämänä.
Osta, jos uskot tulevien pelien menestykseen
Remedyn nykyisten pelihankkeiden rojaltituotot ajoittuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2025-2026, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (81,1-89,5 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 18,9-21,4 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Ennusteellamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet (2025e-2026e: 11x-9x) painuvat tuolloin hyvin houkuttelevalle tasolle jo kohtuullisen hyvin menestyvillä pelijulkaisuilla. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä. Vuosien 2022-2024 ennusteista Remedyn arvostukselle ei kuitenkaan saada olennaista tukea, ja tänä vuonna merkittävästi heikentyneessä osakemarkkinan sentimentissä sijoittajien kärsivällisyys katsoa tarinaosakkeiden kehitystä usean vuoden päähän on laskenut. Pitkää peliä pelaavalle sijoittajalle tämä kuitenkin tarjoaa ostomahdollisuuden, sillä Remedyn nykyinen noin 200 MEUR:n yritysarvo (EV) ei näkemyksemme mukaan täysin heijastele yhtiössä piilevää harvinaista kykyä luoda menestyviä pelibrändejä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 44,7 | 43,3 | 44,9 |
kasvu-% | 8,86 % | −3,26 % | 3,77 % |
EBIT (oik.) | 11,4 | −1,5 | −4,7 |
EBIT-% (oik.) | 25,50 % | −3,42 % | −10,43 % |
EPS (oik.) | 0,67 | −0,17 | −0,28 |
Osinko | 0,17 | 0,17 | 0,17 |
Osinko % | 0,43 % | 0,89 % | 0,89 % |
P/E (oik.) | 59,01 | - | - |
EV/EBITDA | 32,96 | 229,01 | - |