Remedy Q4: Kohti AW2:n julkaisua varovaisen myönteisissä tunnelmissa
Toistamme Remedyn lisää-suosituksen ja 25,0 euron tavoitehinnan. Yhtiön Q4-luvuissa ei ollut isompia yllätyksiä ja yhtiön näkymät ennakoivat odotetusti vielä lukujen valossa vaisua vuotta 2023. Tänä vuonna Remedy on vielä selvässä investointivaiheessa, kun yhtiö rakentaa strategiansa seuraavaa kasvuloikkaa kehitteillä olevien 5 merkittävän pelihankkeen avulla. Yhtiön sijoitustarina on kuitenkin siirtymässä jo loppuvuodesta mielenkiintoiseen vaiheeseen Alan Wake 2:n julkaisun myötä, joka tulee olemaan myös osakkeen kannalta keskeinen lyhyen tähtäimen ajuri. Osakkeen nykyisellä arvostuksella etenemme pelin julkaisua kohti varovaisen myönteisissä tunnelmissa.
Q4-luvuissa ei isompia yllätyksiä ja näkymät ennakoivat odotetusti investointien kiihtyvän tänä vuonna
Remedyn Q4-liikevaihto laski 31 % 13,6 MEUR:oon ja liikevoitto oli 2,1 MEUR, jotka ylittivät lievästi ennusteemme (13,2 MEUR ja 1,1 MEUR). Koko vuoden osalta liikevoitto painui -0,6 MEUR tappiolle (2021: 11,4 MEUR), missä näkyvät Remedyn merkittävästi kasvatetut investoinnit kehitteillä oleviin pelihankkeisiin. Panostukset peliprojekteihin vain kasvavat tänä vuonna, kun yhä useammassa projektissa tiimikokoja kasvatetaan. Tämän myötä Remedyn näkymät vuodelle 2023 ennakoivat odotetusti yhtiön liikevaihdon laskevan ja liiketuloksen olevan tappiollinen.
Moninpeliprojektien menestys isoin kysymysmerkki vuosien 2025-2027 rojaltiodotuksissa
Yhtiön peliprojektien osalta Alan Wake 2 alkaa olla sisällöllisesti valmis ja Q3’23:n loppupuolelle kaavailemamme julkaisuajankohta pelille näyttää edelleen realistiselta. Control 2:n kehitys on edennyt hyvin ja peli siirtyi tammikuussa konseptoinnista proof-of-concept -vaiheeseen. Max Payne -projekti etenee myös mukavasti konseptoinnissa. Moninpeliprojektit Condor ja Vanguard ovat edelleen proof-of-concept -vaiheessa ja näiden osalta Remedy jatkaa kärsivällistä kehittämistä. Moninpeliprojektit ovat Remedylle täysin uuden tyyppisiä hankkeita, ja näiden kanssa yhtiö ei ole selvinnyt täysin ilman kasvukipuja. Molemmat projektit silti etenevät ja on myös hyvä muistaa, että palvelumallisissa peleissä proof-of-concept -vaihe on tyypillisesti muutenkin tavallista AAA-peliä pidempi johtuen tarpeesta suunnitella julkaisun jälkeistä live-operointia etukäteen. Kaiken kaikkiaan olemme erityisen luottavaisia kehitteillä olevien perinteisten AAA-peliprojektien menestykseen, mutta moninpeliprojektit ovat tässä kohtaa vielä isoin kysymysmerkki, joskin niiden potentiaali on myös hyvässä skenaariossa merkittävä. Lykkäsimme Q4-raportin pohjalta oletuksiamme moninpeliprojektien julkaisuaikataulun suhteen pykälän eteenpäin, jonka myötä rojaltiodotukset painottuvat aiempaa enemmän vuosille 2026-2027 vuosien 2025-2026 sijaan.
Nykyisten peliprojektien tuloskasvupotentiaali kiinnostaa nykyarvostuksella, mutta kärsivällisyyttä tarvitaan
Remedyn nykyisten pelihankkeiden rojaltituotot painottuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2026-2027, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (94,5 ja 86,3 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 26,1-19,1 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Kohtuullisen hyvin menestyviä pelijulkaisuja odottavilla ennusteillamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet ovat tuolloin 9,5x-11x ja vastaavat EV/EBITDA-kertoimet noin 7x. Nämä ovat mielestämme maltillisia tasoja, sillä arvioimme pelijulkaisujen onnistuessa Remedyn kasvunäkymien olevan hyvät myös tuon jälkeen. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä. Lähivuosien ennusteista Remedyn arvostukselle ei kuitenkaan saada olennaista tukea, ja viimeisen reilun vuoden aikana muuttunut markkinaympäristö on laskenut sijoittajien kärsivällisyyttä katsoa tarinaosakkeiden kehitystä usean vuoden päähän.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.02.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,6 | 35,6 | 62,1 |
kasvu-% | −2,54 % | −18,33 % | 74,44 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | −11,4 | 6,7 |
EBIT-% (oik.) | −1,29 % | −32,02 % | 10,72 % |
EPS (oik.) | −0,13 | −0,68 | 0,38 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,17 |
Osinko % | 0,46 % | 0,61 % | 1,04 % |
P/E (oik.) | - | - | 42,62 |
EV/EBITDA | 126,51 | - | 13,19 |