Remedy Q4 perjantaina: Peliprojektien edistyminen ja Alan Wake 2:n lähestyvä julkaisu kiinnostavat
Remedy raportoi Q4-tuloksensa perjantaina klo 9.00. Odotamme yhtiön liikevaihdon ja tuloksen laskeneen selvästi poikkeuksellisen kovasta vertailukaudesta, johon ajoittui Vanguard-projektin kehitys- ja julkaisusopimuksen allekirjoitus. Vuonna 2023 Remedy on vielä selvässä investointivaiheessa, kun yhtiö rakentaa strategiansa seuraavaa kasvuloikkaa kehitteillä olevien 5 merkittävän pelihankkeen avulla. Siten odotamme yhtiön tuloksen heikentyvän vielä selvästi ennen vuodesta 2024 alkavaa tuloskasvuvaihetta. Yhtiön sijoitustarinassa alkaa kuitenkin tapahtua jo alle vuoden sisällä Alan Wake 2:n julkaisun myötä, joka tulee olemaan myös osakkeen kannalta keskeinen lyhyen tähtäimen ajuri.
Q4:lle ajoittuu selvästi vertailukautta vähemmän kehitysmaksuja
Remedy on ohjeistanut vuoden 2022 liikevaihdon säilyvän edellisvuoden (2021: 44,7 MEUR) tasolla ja ennusteemme (43,2 MEUR, -3,5 %) on pitkälti linjassa tämän kanssa. Siten odotamme Q4-liikevaihdon laskeneen 33 % 13,2 MEUR:oon poikkeuksellisen hyvästä vertailukaudesta, jolloin Vanguard-projektin kehitys-, lisenssi- ja jakelusopimus Tencentin kanssa tuki liikevaihdon kehitystä. Remedy solmi nyt loppuvuodesta Control 2:n osalta kehitys- ja julkaisusopimuksen 505 Gamesin kanssa, josta tuloutuu arviomme mukaan takautuvasti kehitysmaksuja Q4:lle. Siten odotamme liikevaihdon kasvavan selvästi edelliseen neljännekseen (Q3’22: 7,9 MEUR) peilattuna. Täydessä tuotantovaiheessa olevasta Alan Wake 2:sta on tuloutunut neljännekselle myös huomattavasti kehitysmaksuja, jonka lisäksi kehitysmaksuja on tullut jonkin verran Vanguard-, Condor- ja Max Payne -projekteista. Edellisen neljänneksen tavoin odotamme rojaltituottojen (Q4’22e: 0,4 MEUR) jääneen hyvin matalaksi, jotka muodostuvat vanhoista pelijulkaisuista (erityisesti Control).
Control 2:n julkaisusopimus tukee neljänneksen kannattavuutta
Vuodet 2022-2023 ovat Remedylle vielä selkeitä investointivuosia, jolloin yhtiön tulokselta on turha odottaa ihmeitä. Matalaksi jäävien rojaltituottojen, kasvavien rekrytointien, ulkoisen pelinkehityksen ja muiden kulujen nousun myötä odotamme liikevoiton painuvan koko vuoden 2022 osalta -1,6 MEUR tappiolle. Q4:ltä tämä tarkoittaisi 1,1 MEUR:n liiketulosta, kun odotamme Control 2:n julkaisusopimuksen allekirjoituksesta tuloutuvien takautuvien kehitysmaksujen tukevan kannattavuutta. Sama efekti oli nähtävissä vertailukaudella Vanguard-sopimuksen suhteen, mutta paljon isommassa mittakaavassa.
Odotamme vuoden 2023 tuloksen heikkenevän vielä selvästi ennen vuodesta 2024 alkavaa tuloskasvuvaihetta
Ennusteemme odottaa Remedyn vuoden 2023 liikevaihdon laskeneen 11 % 38,2 MEUR:oon ja liiketuloksen painuneen -10,7 MEUR pakkaselle. Käsityksemme mukaan Alan Wake 2 on edennyt täydessä tuotantovaiheessa hyvin, ja vuonna 2023 projekti siirtyy alpha-vaiheesta beta-vaiheeseen lopulliseen viimeistelyyn ennen pelin julkaisua (arviomme Q3’23). Alpha-vaiheessa AW2 on sitonut projektiin pelkästään Remedyn omia työntekijöitä korkeimmillaan yli 100, jonka lisäksi suunnilleen saman verran ulkopuolisia kehittäjiä on työskennellyt pelin parissa. Beta-vaiheessa tiimin kokoa voidaan alkaa pienentää, jonka myötä AW2:sta vapautuu resursseja esimerkiksi konseptointivaiheessa oleviin Control 2 ja Max Payne -hankkeisiin. Uskomme myös Condorin ja Vanguardin etenevän tänä vuonna tuotantoputkessa. Kehitysmaksut AW2:sta tulevat siis laskemaan vuoteen 2022 nähden, kun taas muissa projekteissa ne tulevat nousemaan kasvavien tiimikokojen myötä. Tähän siirtymävaiheeseen liittyvien epävarmuustekijöiden vuoksi olemme varovaisia oletuksissamme kehitysmaksujen ajoituksen ja kokoluokan suhteen, mihin Remedyn näkymistä voidaan saada tarkennuksia. Isossa kuvassa Remedyn moniprojektimallin tulospotentiaalia päästään asteittain tarkastelemaan vuodesta 2024 eteenpäin, kun uudet pelijulkaisut alkavat tuottaa yhtiölle rojaltiliikevaihtoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.12.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 44,7 | 43,2 | 38,2 |
kasvu-% | 8,86 % | −3,49 % | −11,51 % |
EBIT (oik.) | 11,4 | −1,6 | −10,7 |
EBIT-% (oik.) | 25,50 % | −3,66 % | −27,96 % |
EPS (oik.) | 0,67 | −0,18 | −0,64 |
Osinko | 0,17 | 0,17 | 0,17 |
Osinko % | 0,43 % | 1,00 % | 1,00 % |
P/E (oik.) | 59,01 | - | - |
EV/EBITDA | 32,96 | 221,07 | - |