Remedyn Control-peli lisätty Sonyn Playstation Now -palveluun
Remedy tiedotti eilen, että sen Control-peli saapui maaliskuussa Sonyn PlayStation Now -palveluun kuudeksi kuukaudeksi. Arvioimme Sonyn kanssa tehdystä sopimuksesta tuloutuvan liikevaihdon kokoluokan Remedylle ja Controlin julkaisija 505 Gamesille olevan kokonaisuudessaan korkeintaan muutaman miljoonan euron luokassa. Mielestämme tärkeintä on, että Playstation Now:n kautta Control saa paljon uusia pelaajia, mikä todennäköisesti tukee tänä vuonna peliin julkaistavien kahden lisäosan myyntiä ja vahvistaa Controlin tunnettuutta pelaajien keskuudessa. Uutinen antaa sitä kautta tukea myös Remedyn kuluvan vuoden tuloskasvuennusteellemme.
Playstation Now on PlayStation 4 -pelikonsoleille ja Windows PC -laitteille saatavilla oleva kuukausimaksullinen tilauspalvelu, joka tarjoaa laajan valikoiman pelattavaa suoratoistona palvelimelta käsin ja perinteiseen tapaan pelikonsolille asennettuna. Sony kertoi viime vuoden loppupuolella, että palvelulla oli yli miljoona tilaajaa ja arvioimme tilaajamäärien jatkaneen kasvuaan sen jälkeen. Vertailun vuoksi Gamstat-sivuston arvion perusteella Controlilla oli noin 430 000 pelaajaa PS4-alustalla 23.2.2020 mennessä.
Remedy ohjeistaa liikevaihtonsa (2019: 31,6 MEUR) ja liikevoittonsa (2019: 6,5 MEUR) kasvavan tänä vuonna. Liikevaihdon kasvua ajaa arviomme mukaan Controlin myynnin ja Crossfire-projektin lisäksi 3. projektin/Vanguardin julkaisusopimukset sekä kehitysmaksut. Ennustamme vuoden 2020 liikevaihdon kasvavan 15 % 36,3 MEUR:oon ja liikevoiton olevan 10,3 MEUR (EBIT-% 28 %).
Konsolipelimarkkina kasvaa vahvasti (CAGR 18-22: 9,7 %) ja markkinan trendit (tilauspohjaiset mallit, pilvipelaaminen, digitaalinen jakelu ja pitkäkestoiset pelipalvelut) näyttävät pelinkehittäjien kannalta suotuisilta. Samalla pelistudioiden osuus arvoketjusta näyttäisi kasvavan, sillä tarve laadukkaalle pelisisällölle vain korostuu jatkossa eri toimijoiden ja digitaalisten jakelualustojen välisen kilpailun kiihtyessä. Tämä mahdollistaa tunnetusti kohtuullisilla budjeteilla erittäin laadukkaita pelejä kehittävälle Remedylle houkuttelevia tarjouksia pelien julkaisu- tai yksinoikeussopimusten suhteen, kun yhtiön kaltaisia itsenäisiä AAA-studioita on maailmalla vain kourallinen. Eilinen uutinen on yksi osoitus näiden markkinatrendien heijastumisesta positiivisesti Remedyn liiketoimintaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 36,3 | 40,0 |
kasvu-% | 57,08 % | 14,71 % | 10,19 % |
EBIT (oik.) | 6,5 | 10,3 | 10,3 |
EBIT-% (oik.) | 20,65 % | 28,45 % | 25,68 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,69 | 0,68 |
Osinko | 0,11 | 0,20 | 0,40 |
Osinko % | 0,96 % | 1,04 % | 2,08 % |
P/E (oik.) | 26,39 | 27,95 | 28,10 |
EV/EBITDA | 16,63 | 18,48 | 14,59 |