Remedyn Control-pelin liikevaihtoon näkyvyyttä PC-myynnin osalta
Remedyn Control-pelin julkaisijan 505 Gamesin emoyhtiö Digital Brosin italiankielisestä vuosikertomuksesta käy ilmi Controlin PC-jakelun vuoden yksinoikeudesta Epic Storen kanssa sovittu arvo. Digital Bros kirjasi Controlista 9,49 MEUR liikevaihtoa kesäkuun loppuun päättyneellä tilikaudella liittyen Epic Gamesin kanssa tehtyyn sopimukseen. Remedyn ja 505 Gamesin välisen julkaisusopimuksen perusteella Remedy saa 45 % Controlin nettomyynnistä, joten tämän perusteella Remedy kirjaa H2’19:lle noin 4,3 MEUR liikevaihtoa Epic-sopimuksesta.
Mielestämme Epic-sopimus on Remedyn kannalta hyvä ja antaa selvää tukea odotuksillemme Controlin tämän vuoden liikevaihdosta (12,6 MEUR). Laskelmiemme perusteella Epic-maksu vastaa Remedylle noin 0,26-0,32 milj. pelikopion myyntiä 40-50 euron keskihinnalla Epicin alustalla (12 %:n jakelukustannus) tai vastaavasti 0,33-0,41 milj. pelikopion myyntiä Steamissa (30 %:n jakelukustannus). Käsityksemme Epic-sopimuksen rakenteesta on se, että Epic Games tilittää lisää myyntituloja 505 Gamesille vasta, kun 9,49 MEUR:n ennakkomaksuun sopimuksessa sovittu pelin myyntimäärä ylittyy.
Epic-maksun jälkeen Controlin täytyy laskelmiemme perusteella myydä tänä vuonna noin 0,63-0,79 milj. kopiota konsolialustoilla oletetulla 40-50 euron myyntihinnalla, jotta ennusteemme toteutuu. Gamstat-sivuston arvion perusteella Controlilla olisi ollut PS4-alustalla noin 150 tuhatta pelaajaa 15.9. mennessä. Ensimmäisten viikkojen PlayStationin pelaajamäärien perusteella Controlilla on mielestämme edelleen edellytykset yltää ennusteeseemme, vaikka näkyvyys Xbox-alustan myyntiin on tällä hetkellä vielä olematon.
Arvioimme Controlin suurimman myyntipiikin ajoittuvan ensimmäisten kuukausien ajalle, mutta digitaalinen jakelu ja ensi vuonna julkaistavat 2 pelin laajennusta (DLC) pidentävät myynnin elinkaarta selvästi. Siksi on vielä vaikea tehdä lopullisia johtopäätöksiä siitä, paljonko Control tulee myymään lähivuosien tai koko elinkaarensa aikana. Nykyisessä ennusteessamme Remedyn vuoden 2019 liikevaihto nousee Controlin myynnin ansiosta 36,5 MEUR:oon (+81 %) ja liiketulos kasvaa 10,8 MEUR:oon (EBIT-% 29,5 %).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 36,5 | 35,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 81,17 % | −3,42 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 10,8 | 9,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 29,46 % | 28,15 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,71 | 0,66 |
Osinko | 0,10 | 0,30 | 0,31 |
Osinko % | 1,49 % | 1,59 % | 1,64 % |
P/E (oik.) | 151,99 | 26,42 | 28,56 |
EV/EBITDA | 55,17 | 17,45 | 18,62 |