Remedyn pieni Epic-projekti varmistui Alan Wake -pelin remasteroinniksi
Remedyn Epic-projekteihin saatiin tiistaina lisää näkyvyyttä, kun pienempi projekti varmistui odotetusti Alan Wake -pelin remasterointiversioksi. Remedyn luova johtaja Sami Järvi paljasti asian Alan Wake -fanisivuston blogissa.
Alan Wake Remastered (AWR) julkaistaan tänä syksynä ja viime viikolla peli näkyi jo tietyissä ulkomaisissa verkkokaupoissa, joiden perusteella julkaisupäivä näyttäisi olevan 5. lokakuuta. Peli on saatavilla PC:llä Epic Storessa, Xboxilla ja ensimmäistä kertaa Playstationilla (PS4 ja PS5).
Remedy on jo Epicin kanssa tehdyn julkaisusopimuksen yhteydessä kertonut sekä pienen että suuren Epic-projektin sijoittuvan samaan pelisarjaan. Siten eilinen uutinen näkemyksemme mukaan varmisti myös sen, että suuri Epic-projekti tulee olemaan Alan Wake 2. Näin ollen Alan Wake -fanien jo vuosikymmenen kestänyt odotus näyttää tulevan päätökseen, ja pelille saadaan isolla budjetilla tehty jatko-osa. Näemme ennestään tutun pelibrändin menestysmahdollisuudet erittäin hyvinä, jonka lisäksi AWR-peli luo brändille lisää tunnettuutta nyt myös Playstationin puolella.
Remedyn ja Epicin välisen julkaisusopimuksen mukaisesti Epic rahoittaa molemmat Alan Wake -projektit täysin. Projektien nettotuotot jaetaan tasan Remedyn ja Epicin välillä, kun kehitys- ja julkaisukulut on katettu. Siten tälle vuodelle Remedylle ajoittuvaa rojaltiosuutta AWR-projektista on tässä vaiheessa haastava arvioida. Remedy ei ole avannut lukuja Epic-projektien tuotantobudjeteista, mutta arviomme mukaan remasterointiprojekteissa budjetit liikkuvat joissakin miljoonissa, kun taas täysin uusien AAA-pelien budjeteissa puhutaan tyypillisesti kymmenistä miljoonista. Näin myös remasteroitujen pelien myyntihinnat (n. 20-40e) ovat julkaisuvaiheessa normaaleja AAA-pelejä (+60e) alempana. Huomattavasti pienemmästä budjetista johtuen AWR-projektilla on edellytyksiä erinomaiseen sijoitetun pääoman tuottoon pelimyynnin onnistuessa, johon lähtökohdat ovat mielestämme hyvät.
Olemme ennusteessamme olettaneet pienemmän Epic-projektin julkaisun ajoittuvan vuoteen 2022. Emme vielä tässä kohtaa lähde tekemään muutoksia ennusteisiimme, sillä loppuvuoden liikevaihtoennusteessa on muutenkin monia epävarmuustekijöitä ja liikkuvia osia eri projekteista tuloutuvien kehitysmaksujen sekä rojaltien suhteen. Odotamme Remedyn liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 13 % ja liikevoiton nousevan 15,6 MEUR:oon (2020: 13,2 MEUR).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.08.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 41,1 | 46,3 | 49,1 |
kasvu-% | 29,83 % | 12,77 % | 5,86 % |
EBIT (oik.) | 13,2 | 15,6 | 14,7 |
EBIT-% (oik.) | 32,23 % | 33,76 % | 29,90 % |
EPS (oik.) | 0,86 | 0,95 | 0,89 |
Osinko | 0,15 | 0,20 | 0,25 |
Osinko % | 0,38 % | 1,19 % | 1,49 % |
P/E (oik.) | 45,55 | 17,65 | 18,82 |
EV/EBITDA | 31,50 | 9,21 | 8,89 |