Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.
Käyttäjätili

Hei anonyymi!

Luomalla maksuttoman Inderes-tilin, pääset käsiksi Inderesin analyysiin, voit tilata suositun aamukatsauksen ja seurata sinua kiinnostavia yhtiöitä sekä keskusteluita.

Luo tili

Onko sinulla jo Inderes-tili?

Yhtiö: Rovio
Suositus: Osta
Tavoitehinta: 7.50 EUR
Kurssi: 5.52 EUR
Kurssi hetkellä: 26.9.2022 - 5:58 Analyysi päivitetty: 6.9.2022

Rovio järjesti perjantaina analyytikkotapaamisen, jossa käytiin läpi yhtiön peliportfolion kolmannen vuosineljänneksen kuulumisia. Kommenttien pohjalta teimme lieviä tarkennuksia ennusteisiimme alaspäin. Rovion liikevaihto näyttää jäävän Q3:lla hieman odotuksiamme alhaisemmaksi, kun taas käyttäjähankinnan osuus on aavistuksen odotuksiamme korkeammalla tasolla. Isossa kuvassa syyskuun alussa julkaistun Rovion laajan analyysiraportin mukainen näkemyksemme osakkeesta on ennallaan.

Rovio kommentoi mobiilipelimarkkinan pehmeyden jatkuneen viime kuukausina. Data.ai:n datan mukaan globaali markkina (pl. Kiina) laski heinä-elokuussa 8 % ja Roviolle tärkeällä USA:n markkinalla 9 % vuoden takaisesta. Heikon kehityksen taustalla on koronapandemian jälkeisen kysyntäpiikin normalisoitumisen lisäksi Applen IDFA-muutoksen aiheuttamat haasteet kohdennetulle käyttäjähankinnalle sekä yleisesti heikentynyt talousympäristö. Pieniä positiivisia signaaleja nähtiin kuitenkin siinä, että touko-kesäkuuhun nähden markkina kasvoi noin 3 %. Rovio myös huomautti Applen tulevista hinnankorotuksista App Storessa, joilla olla pieni positiivinen vaikutus myös Rovion kasvuun. Tämä on lopulta kiinni siitä, miten nousevat hinnat näkyvät pelaajien ostokäyttäytymisessä.

Käyttäjähankinnan suhteen Rovio kommentoi Q3:n tason asettuvan näillä näkymin 25-30 %:n (peliliikevaihdosta) ohjeistushaarukan ylälaitaan. Tämän taustalla on erityisesti AB Dream Blastin hyvä suorittaminen, jonka ansiosta käyttäjähankintapanostuksia on voitu selvästi lisätä. Ennusteemme oli aiemmin 28,5 %:ssa ja nostimme sen nyt lähelle 30 %.

Alla tiivistetysti Rovion kärkipelien ja koemarkkinoinnissa olevien pelien kuulumiset:

Angry Birds 2: Rovion ylivoimaisesti suurin peli on jatkanut isossa kuvassa vakaata suorittamistaan. Pelin bruttomyynnillä näyttäisi olevan edellytyksiä hieman parantaa edellisestä neljänneksestä (Q2’22: 28,4 MEUR), mikä oli odotustemme mukaista. Peliin kehitetään jatkuvasti uutta sisältöä ja isompia päivityksiä on suunnitteilla Q4:lle. Tämä on tyypillisesti myös kausiluonteisesti vahvin neljännes.

Angry Birds Dream Blast: Rovio kommentoi Q2-raportin yhteydessä pelin Q3-bruttomyynnin lähteneen kehittymään Q4’21:llä (16,2 MEUR) nähdyn mukaisesti, mikä tarkoittaisi selvää parannusta Q2:n 14,1 MEUR:sta. Kehitys on nyt myös ollut tämän suuntaista ja Rovio on pystynyt lisäämään pelin käyttäjähankintaa selvästi. Rovio on ollut tyytyväinen, että pelille on löydetty uusia kanavia pelaajien hankkimiseksi, kun samaan aikaan Facebookin kautta tehtävä käyttäjähankinta on ollut pehmeämpää.

Angry Birds Journey: Tammikuussa julkaistun AB Journeyn liikevaihto laski Q2:lla 7,3 MEUR:oon (Q1’22: 10,1 MEUR), kun Rovio pienensi selvästi pelin käyttäjähankintaa julkaisun jälkeisestä tasosta. Q3:lla tilanne on jatkunut samankaltaisena, eivätkä pelin tunnusluvut tällä hetkellä tue käyttäjähankinnan kasvattamista. Myös ennusteemme odottaa liikevaihdon (Q3’22e: 5,5 MEUR) laskevan edellisestä neljänneksestä. Roviolla on vahva tahtotila saada Journey takaisin kasvu-uralle, ja peliä kehitetään aktiivisesti jatkuvien parannusten ja testien avulla tämän saavuttamiseksi.

Angry Birds Friends: Peli kerää edelleen paljon orgaanisia latauksia sovelluskaupoissa ja bruttomyynti on jatkanut isossa kuvassa vakaata suorittamista (Q2’22: 9,1 MEUR). Kuitenkin neljänneksen aikana pelin kanssa oli teknisiä ongelmia Facebookin alustalla, jonka aikana peli ei ollut pelattavissa Facebookin kautta viikkoon. Ongelma saatiin korjattua, mutta tämän vuoksi pelin liikevaihto tulee jäämään jonkin verran Q2:lla nähdystä tasosta. Tulevia neljänneksiä silmällä pitäen Rovio näkee pelissä edelleen kasvupotentiaalia ja pelin tiimiä on jonkin verran kasvatettu. Rovio ei tee peliin edelleenkään maksettua käyttäjähankintaa, joten liikevaihto valuu tuloriveille erittäin vahvalla kannattavuudella (arviomme mukaan >60 %).

Ruby Games: Hyperkasuaaleja pelejä kehittävän Ruby Gamesin Q2 sujui kohtuullisesti, kun yhtiön pelit tekivät noin 4,5 MEUR:n liikevaihdon. Liikevaihto laski edelliseltä neljänneksestä (Q1’22: 6,1 MEUR), jossa laskun osasyynä oli markkinointi-investointien globaali väheneminen heikentyneessä talousympäristössä. Haastava markkinatilanne on jatkunut Q3:lla ja Rovio odottaa Rubyn liikevaihdon jäävän alle Q2:n tason. Mainostuloista liikevaihtonsa tekevissä hyperkasuaalipeleissä vuosineljännesten väliset vaihtelut ovat myös suuria riippuen uusien, nopeasti tehtävien pelijulkaisujen onnistumisesta ja ajoituksesta. Q3:lla Ruby ei ole onnistunut julkaisemaan yhtään isommaksi noussutta uutta hyperkasuaalipeliä.

Ruby Gamesin tuleva tärkeä pelijulkaisu Hunter Assassin 2 on koemarkkinointivaiheessa, jossa peliin kehitetään tällä hetkellä uutta reaaliaikaista moninpelitilaa ja syvempää metapeliä. Tämä mahdollistaa monetisoinnin myös pelin sisäisillä ostoilla pelkkien mainosten sijaan. Rovion mukaan pelin kehitys etenee hyvin, mutta tässä kohtaa esimerkiksi pelin mahdollisesta julkaisuaikataulusta ei ollut vielä sen enempää kerrottavaa.

Moomin Puzzle & Design: Rovion ensimmäinen Muumi-pelin tekninen koemarkkinointivaihe käynnistyi viime joulukuussa ja viime kuukaudet pelin retentiota eli pelaajien pysyvyyttä on testattu pelin avainmarkkinoilla (Japani ja USA). Lyhyen aikavälin retentiotestien jälkeen seuraavaksi luvassa on hieman pidemmän aikavälin pysyvyyden testaamista. Tätä varten pelin tiimi kehittää peliin jatkuvasti uutta sisältöä. Rovion mukaan pelin kehitys ja testaus etenee tällä hetkellä hyvin. Tyypillisesti Rovion peleissä retentiovaihe kestää noin 3-5kk, jonka jälkeen tulee vielä joitakin kuukausia kestävä monetisaatiovaihe. Tämän vaiheen läpäisyn jälkeen peli etenee globaaliin julkaisuun.

Omien osakkeiden osto-ohjelma on hyvin tervetullut ratkaisu

Rovio tiedotti perjantaina myös käynnistävänsä omien osakkeiden takaisinosto-ohjelman. Hankittava määrä on korkeintaan 800 000 osaketta ja käytettävä rahamäärä on enintään 6,0 MEUR. Osakemäärä vastaa noin 1,0 prosenttia Rovion kaikista osakkeista. Pidämme uutista hyvin tervetulleena ja näkisimme mielellämme Rovion ostavan omia osakkeitaan myös tätä voimakkaammin osakkeen nykyisellä arvostuksella.

Roviolla on ennestään hallussaan 7 411 416 sen omia osakkeita, jotka vastaavat 8,95 % koko osakekannasta. Siten 10 %:n lainsäädännöllinen omistusraja rajoittaa tällä hetkellä mahdollisia lisäostoja. Loppuvuodesta maksuun menevästä Ruby Games -yritysoston 50 %:n osuudesta Rovio maksaa 40 % osakkeilla, joka nykyisellä osakekurssilla ja Q2:n ehdollisella kauppahinnalla (29,8 MEUR) tarkoittaa noin 2 milj. oman osakkeen luovuttamista. Tämä tuo jonkin verran lisää liikkumavaraa omien ostoille.

Nykyisellä kurssitasolla näkisimme kaikkien ylimääräisten omien osakkeiden mitätöinnin ja uuden lähelle 10 %:n omistusta nousevan omien osakkeiden osto-ohjelman luovan omistaja-arvoa. Ennusteellamme Rovion vuoden loppuun mennessä lähelle 150 MEUR:n tasoa kohoavan nettokassan sekä liiketoiminnan vahvan kassavirran valossa yhtiöllä olisi tähän hyvin myös varaa. Esimerkiksi 6 euron keskimääräisellä osakekurssilla 7,5 miljoonan osakkeen ostaminen maksaisi yhteensä 45 MEUR.

Ennusteisiin lieviä tarkennuksia analyytikkopuhelun pohjalta

Käy kauppaa. (Rovio)

Analyytikko / Kirjoittaja

Atte Riikola

Atte Riikola

Analyytikko

Lisätiedot
Tunnusluvut 2021 2022e 2023e
Liikevaihto 286,2 318,2 326,7
- kasvu-% 5,1% 11,2% 2,7%
Liikevoitto (EBIT) 37,7 37,0 42,0
- EBIT-% 13,2% 11,6% 12,9%
EPS (oik.) 0,47 0,43 0,43
Osinko 0,12 0,12 0,12
P/E (oik.) 14,0 12,7 12,9
EV/EBITDA 6,6 5,4 4,8
Osinkotuotto-% 1,8% 2,2% 2,2%
Uusimmat ennusteet

inderesTV

Rovio on vuonna 2003 perustettu mobiilipeleihin keskittyvä peliyhtiö. Rovio luo ja kehittää mobiilipelejä free-to-playmallilla. Pelit pohjautuvat yhtiön Angry Birds - brändiin sekä muihin yhtiön omiin uusiin pelibrändeihin. Valmiin pelin yhtiö julkaisee itse digitaalisissa jakelualustoissa (App Store, Google Play). Lisäksi yhtiö lisensoi Angry Birds -brändiä kuluttajatuotteisiin, elokuviin, animaatioihin ja muuhu viihteeseen. Valtaosa yhtiön liikevaihdosta tulee peliliiketoiminnasta ja loput brändilisensoinnista. Maantieteellisesti Rovion liiketoiminnan painopiste on länsimarkkinoilla.