Rovio seurannan aloitus: Mobiilipelialan vakaalta toimijalta ei odoteta liikoja
Aloitamme mobiilipeliyhtiö Rovion seurannan osta-suosituksella ja 7,5 euron tavoitehinnalla. Rovion nykyinen vakaa peliportfolio, vahva tase ja hyvä kassavirta antavat yhtiölle hyvät edellytykset uusien menestyspelien luomiseen ja yritysostoihin, joilla kääntää liikevaihto takaisin kasvu-uralle. Samaan aikaan osakkeeseen ladatut kasvuodotukset ovat maltillisia, jolloin kasvunäkymän kirkastuessa sekä arvostuskertoimissa että ennusteissa olisi nousupotentiaalia. Matala arvostus rajaa osaltaan myös osakkeen laskuvaraa skenaariossa, jossa seuraavat pelijulkaisut eivät lähde lentoon. Siten pidämme osakkeen tuotto/riski-suhdetta nykytasolla houkuttelevana. Rovion seurannan aloitus -raportti on luettavissa täältä.
Angry Birdseistä tuttu mobiilipeliyhtiö
Rovio on mobiilipeleihin keskittyvä peliyhtiö, joka tunnetaan maailmanlaajuisesti Angry Birds -brändistään. Viime vuosikymmenen alussa alkaneen Angry Birds -ilmiön jälkeen yhtiö on käynyt läpi rakennemuutoksen peliyhtiöstä kokonaisvaltaiseksi viihdeyhtiöksi ja takaisin. Vuodesta 2017 lähtien Rovio on keskittynyt ensisijaisesti peleihin (2020: 95 % lv:sta) ja brändilisensointi on nykyään enemmänkin peliliiketoimintaa tukeva markkinointityökalu. Rovion liikevaihto vuonna 2020 oli 272 MEUR ja oikaistu liikevoitto 47,2 MEUR (EBIT-% 17 %). Viime vuosina Rovion peliliiketoiminnan kasvu on ollut vakaata (CAGR 18-20: 1,4 %), kun taas brändilisensoinnin liikevaihto on ollut laskussa (CAGR 18-20 -34 %) pienentyvien elokuvatuottojen sekä laskeneen kuluttajatuotemyynnin mukana.
Peliliiketoiminnan kasvattaminen nojaa Angry Birds -peleihin sekä uusiin pelibrändeihin
Rovion peliportfolio on elinkaareltaan kypsässä vaiheessa ja koostuu pääosin Angry Birds -peleistä, jotka tuottavat hyvää kassavirtaa ja luovat vahvan perustan Rovion liiketoiminnalle. Tämän päälle Rovio on lähtenyt strategiassaan laajentumaan strategia- ja roolipeleihin tavoitteenaan kasvu sekä uusien pelibrändien luominen Angry Birdsien rinnalle. Kasvua tavoitellaan orgaanisesti sekä pieniä ja keskisuuria pelistudioita ostamalla. Strategian onnistuessa kasvu heijastuu lopulta myös tulokseen, kun uudet pelit pääsevät elinkaaressaan kypsään vaiheeseen. Uusien pelibrändien osalta strategian ensimmäisiä näyttöjä saadaan huhtikuussa julkaistavan Darkfire Heroesin myötä.
Peliportfolion muodonmuutos painaa lähivuosien kannattavuutta
Lähivuosina peliportfolion painopisteen asteittainen muutos kohti kasvupelejä tulee hyvin todennäköisesti painamaan Rovion kannattavuutta kasvavien käyttäjähankintainvestointien vuoksi. Ennustamme yhtiön tuloksen laskevan selvästi vuosina 2021-2022 (EBIT: 33 MEUR ja 31 MEUR) viime vuoden ennätystasolta, kun uusia pelejä skaalataan markkinoille. Odotamme samalla vanhojen pelien liikevaihdon laskevan asteittain. Heikon näkyvyyden vuoksi oletamme Rovion uusien pelien liikevaihdon kehittyvän lähivuosina hieman maltillisemmin kuin yhtiön viime vuosina julkaisemat pelit keskimäärin. Siten ennustamme liikevaihdon laskevan tänä vuonna vielä 2,5 %, mutta kääntyvän ensi vuonna 8 %:n kasvuun uusien pelien vetämänä.
Osakkeeseen ladatut kasvuodotukset maltillisia
Vuoden 2020 toteutuneella tuloksella Rovion vahvan nettokassan huomioiva EV/EBIT-kerroin on erittäin matala (6,6x). Ennustamastamme merkittävästä tuloksen laskusta huolimatta arvostuskertoimet (EV/EBIT: 9,4x-9,5x) pysyttelevät vuosina 2021-2022 kohtuullisina. Liikevaihtokertoimella (2021e EV/S: 1,2x) Roviota hinnoitellaan peräti 60 % alle verrokkiryhmän heijastellen yhtiön tällä hetkellä heikompaa kasvuprofiilia. Mielestämme jo kohtalainen suoritus riittää perustelemaan Rovion nykyisen arvon, jonka päälle sijoittaja saa option uusista menestyspeleistä, joita yhtiö on pystynyt aiemminkin kehittämään (esim. AB2 ja AB Dream Blast).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille