Ruoan kulutuksen lasku voisi haitata elintarvikealan yhtiöitä
Päivittäistavarakauppa ry raportoi tiistaina elintarvikkeiden hintojen nousseen jyrkästi ja samalla kaupan myyntivolyymien laskeneen selvästi heinäkuussa. Arvioimme matkailun avautumisen vaikuttavan osittain laskeviin myyntivolyymeihin heinäkuun osalta. Myyntivolyymien laskun jatkuminen lomakauden ulkopuolella voisi tuoda laskupainetta elintarvikealan yhtiöiden tulosennusteisiin.
Ruoan hinnat nousivat peräti 12 % heinäkuussa, myyntimäärät laskussa
Päivittäistavarakauppa ry:n eilen raportoimien tietojen mukaan ruoan hinta kohosi heinäkuussa 12 % suhteessa vuodentakaiseen. Päivittäistavarakaupan myynnin kokonaisarvo pysyi samalla karkeasti vuodentakaisella tasollaan (+0,7 % v/v), joten käytännössä tämä tarkoittaa myyntivolyymien laskua suurimmassa tuoteryhmässä elintarvikkeissa. Laskeviin volyymeihin vaikuttaa paitsi kuluttajien laskeva ostovoima, mutta myös matkailun avautuminen, mikä arviomme mukaan vähentää kotimaisen kulutuksen määrää lomasesongin aikaan. Jopa foodservice-tukkukaupassa, missä liikevaihto on muutoin toipunut vauhdilla pandemian jäljiltä (H1 2022: +18 % v/v), heinäkuun kasvuluvut jäivät negatiivisiksi (-1,2 % v/v).
Katteet saadaan korjattua, mutta volyymien kehitys on yhä epäselvä
Ruoan kulutuksen laajempi lasku vaikuttaisi käytännössä kaikkiin kotimaisiin elintarvikealan yhtiöihin. Elintarvikealan yhtiöillä on ollut haastava alkuvuosi, sillä raaka-aineiden ja muiden tuotannontekijöiden hintojen kohoaminen on painanut kannattavuutta. Riittävät korotukset myyntihintoihin on pääosin saatu maaliin syksyyn mennessä, mutta mahdollinen muutos kuluttajien ostokäyttäytymisessä voi olla seuraava haaste yhtiöiden tuloskehitykselle. Hinnankorotusten vaikutuksista kuluttajien ostokäyttäytymiseen on vielä toistaiseksi vain vähän tietoa, sillä matkailun avautuminen vääristää kesäkuukausien dataa. Mikäli markkinan volyymikehitys jäisi syyskuukausienkin osalta selvästi negatiiviseksi, voisi sektorin liikevaihtoennusteisiimme kohdistua laskupainetta, sillä olemme olettaneet ennusteissamme päivittäistavarakaupan myyntivolyymien pysyvän pääosin vuoden 2021 tasolla ja foodservice-kanavan jatkavan toipumistaan. Samalla on kuitenkin todettava, että hyvin sujunut satokausi ja raaka-aineiden hintojen lasku huipputasoilta voivat yhdessä hinnankorotusten kanssa tarjota positiivistakin virettä alan yhtiöiden kannattavuustasoihin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille