Rush Factory: Alkuvuosi uhkaa jäädä tyngäksi
Toistamme vähennä-suosituksemme, mutta tarkastamme tavoitehintamme 0,80 euroon (aik. 1,20 euroa) voimakkaita ennustemuutoksiamme heijastellen. Koronaviruspandemian eteneminen ja voimaanastuneet viranomaismääräykset ovat langettaneet yhtiön H1:lle suunniteltujen tapahtumien ylle äärimmäisen uhkaavan pilven. Poikkeuksellisen korkeasta epävarmuudesta ja tilanteen muutosnopeudesta johtuen myös H2:n tapahtumakiertue on yhtiön hyvästä toimintakyvystä huolimatta selvässä paineessa. Tätä taustaa vasten näemme lyhyen tähtäimen negatiivisen tuotto/riski-profiilin hautaavaan vielä alleen yhtiön mielenkiintoisen pidemmän aikavälin kasvutarinan ja siihen liittyvän tuottopotentiaalin.
Pandemian eteneminen repii ja raastaa toimintaympäristöä
Koronaviruksen viimeviikkoinen eteneminen, voimaanastuneet viranomaismääräykset koskien muun muassa liikkuvuuden rajoittamista ja yleisötilaisuuksien järjestämistä sekä väistämättä kokonaiskuvasta heijastuvat negatiiviset rasitteet massatapahtumien kysyntään ovat painaneet yhtiön äärimmäisen haastavaan rakoon. Nämä tekijät huomioiden pidämme todennäköisimpänä skenaariona sitä, että yhtiö joutuu siirtämään leijonanosan H1:lle alun perin suunnitelluista COR-tapahtumista (23 kpl). Yhtiöllä on arviomme mukaan hyvä toimintavalmius (mm. vaihtoehtoiset tapahtumapaikat ja tarvittava kalusto) järjestää tapahtumat myöhempänä ajankohtana, mutta ottaen huomioon H2:lle suunnitellut COR-tapahtumat, 2020-projektin pilotointi sekä tietyt aikataululliset haasteet pidämme todennäköisenä, että tapahtumakiertueen kokoa joudutaan karsimaan ja yksittäisiä tapahtumia perumaan. Lisäksi kun huomioidaan korkea epävarmuustaso sekä tilanteen muutosnopeus, kohdistuu tässä vaiheessa vuotta myös H2:n varsinaiseen tapahtumavolyymiin (sis. 2020-projektin pilotointi) huomattavia kysymysmerkkejä.
Leikkasimme ennusteitamme tuntuvasti
Lyhyessä ajassa verrattain nopeasti tummentunutta kokonaiskuvaa heijastellen olemme tehneet ennusteisiimme tuntuvia leikkauksia. Odotamme nyt yhtiön liikevaihdon laskevan 30 % 2,8 MEUR:oon koronaviruksen kutistaman tapahtumavolyymin ja tapahtumakohtaisen osallistujamäärän ajamana. Käyttökatteen odotamme nyt laskevan 0,2 MEUR:oon erityisesti edellä mainittujen tekijöiden sekä tapahtumien siirtämisestä että perumisesta aiheutuvien kustannusten rasittamana. Yhtiön taseasema oli korona-aallokkoon lähdettäessä hyvin vahva, joskin oman pääoman absoluuttisesti pienestä puskurista (2019: 1,6 MEUR) johtuen taseasema voi heiketä nopeastikin tuloksen kääntyessä tappiolliseksi. Mielestämme yhtiöllä on kuitenkin toimintamallin ja kustannusrakenteen joustavuuden ansiosta kohtuullisesti liikkumatilaa ja sietokykyä vallitsevankin toimintaympäristön haasteisiin, kunhan kaikkein huonoimmalta skenaariolta vältytään (ts. ei yhtään tapahtumaa koko vuoden aikana).
Lyhyellä tähtäimellä riskejä on pöydällä hieman liikaa
Rush Factoryn ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2020 ja 2021 on 40x ja 9x, kun taas vastaavat EV/EBITDA-kertoimet ovat 7x ja 3x. Kuluvan vuoden ennusteillamme osake on kallis toimintaympäristöön ja siten myös tuloskuntoon liittyvä poikkeuksellisen korkea riskitaso huomioiden. Ensi vuoden kertoimilla arvostus taipuu puolestaan houkuttelevaksi, mutta mielestämme täysimääräinen nojaaminen eteenpäin katsoviin kertoimiin ei ole vallitsevissa markkinaolosuhteissa ja liiketoiminnan rajallinen näkyvyys huomioiden perusteltua. Nämä kertoimet antavat kuitenkin jo varovaista osviittaa osakkeen keskipitkän aikavälin potentiaalista, vaikka lyhyellä tähtäimellä tämä potentiaali hautautuukin yhä negatiivisen tuotto/riski-profiilin alle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,0 | 2,8 | 4,1 |
kasvu-% | 39,34 % | −30,48 % | 46,97 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | 0,1 | 0,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,65 % | 3,91 % | 7,99 % |
EPS (oik.) | 0,12 | 0,02 | 0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 24,38 | 16,09 | 3,53 |
EV/EBITDA | 14,07 | 1,92 | 0,42 |