Rush Factory H1 tiistaina: Ensi vuoden kiertuepassi ei ole kallis
Koronapandemian Rush Factoryyn osuneet taklaukset ovat olleet kivikovia ja kairanneet lyhyen tähtäimen toimintaedellytyksiin suuren kraatterin. Pandemian ei kuitenkaan tulisi jättää omiin kyvykkyyksiin pidempikestoisia jälkiä ja toimintaympäristön oietessa näemmekin Rush Factoryllä olevan terävät työkalut alla olevan potentiaalin realisoimiselle. Tähän peilattuna osake on halpa, mikä puoltaa mielestämme nyt varovaista riskinottoa liiketoiminnan rajalliseen näkyvyyteen ja toimintakehikon kehitykseen liittyvistä muuttujista huolimatta. Tätä peilaten nostamme suosituksemme lisää-tasolle (aik. vähennä), mutta tarkistamme tavoitehintamme ennustemuutosten myötä 1,15 euroon (aik. 1,20 euroa) ennen yhtiön H1-raporttia.
Takana poikkeuksellinen vuosipuolikas
Rush Factory julkistaa H1-raporttinsa huomenna. H1 on ollut yhtiön lyhyessä toimintahistoriassa poikkeuksellinen jakso. Koronapandemian maksimaalisista iskuista johtuen yhtiöllä ei ole ollut edellytyksiä tapahtumien järjestämiselle ja sitä kautta liikevaihdon kerryttämiselle. Luonnollisesti myös yhtiön tulos on painunut selvälle tappiolle ja kulutason jousto on ollut H1:llä äärimmäisessä testissä. Joustotestistä suoriutuminen onkin raportoitujen lukujen keskeisin kulma, vaikka myrskyisän vuosipuolikkaan tuloskuopan merkitys yhtiön tarinan kannalta on vähäinen. Raportissa tarkempi huomiomme kiinnittyykin johdon mahdollisesti tarjoamaan lisäväriin vielä pilotointivaihetta odottavasta ja pidemmän tähtäimen tuloskasvun kannalta tärkeästä 2020-projektista. Olemme ennen H1-raporttia leikanneet koko vuoden ennusteitamme ensi vuodelle siirrettyjen COR-tapahtumien myötä.
H1 on ollut tekemätön paikka
Rush Factoryn vuosi alkoi ylävireisesti ja COR-kiertueen lipunmyynti sujui maaliskuun alkupäiviin saakka hyvin. Tämän jälkeen koronamoukarin iskut alkoivat kuitenkin runtelemaan toimintakenttää rajusti, mitkä yhdessä voimaan astuneiden ja vasta H1:n loppupuolella asteittain purkautuneiden viranomaismääräysten kanssa kutistivat yhtiön liiketoimintamahdollisuudet olemattomiksi. Tässä kehikossa operoiminen onkin ollut Rush Factorylle täysin tekemätön paikka, minkä seurauksena sekä järjestetyt tapahtumat että kerätyt liikevaihtoeurot ovat jääneet nollaan. Kulupuolella markkinointikoneistoa ajettiin arviomme mukaan maaliskuun loppuun asti normaaliin tapaan (ts. iso osa koko vuoden panostuksista alkuvuoden aikana), minkä jälkeen markkinointifunktio jäädytettiin käsityksemme mukaan liki kokonaan. Lisäksi yhtiö käynnisti huhtikuussa lähes koko henkilöstöä koskeneet lomautukset. Näitä toimia ja matalalla tasolla olevaa kiinteää kulupohjaa peilaten odotamme H1:n käyttökatteen laskeneen -0,6 MEUR:oon. Pienten rahoituserien ja nollaverojen jälkeen odotamme osakekohtaisen tuloksen puolestaan painuneen -0,32 euroon. Yhtiön etupainotteisesta ansaintamallista ja alkuvuoden hyvin sujuneesta lipunmyynnistä johtuen odotamme kassavirran rullanneen oikeansuuntaisesti ja taseaseman selvineen H1-tappiosta kuivin jaloin.
Varovaiseen riskinottoon on aineksia
Rush Factoryn kuluvan vuoden tappiollisiksi jäävät tulosrivit eivät tarjoa relevanttia tukipintaa tämänhetkisen hinnoittelun tarkastelulle. Ensi vuodelle odottamallamme tyydyttävällä tulostasolla osake on puolestaan halpa (2021e: P/E 7x ja EV/EBITDA 4x). Vaikka yhtiön liiketoiminnan näkyvyys on rajallinen ja toimintaympäristön kehityskaareen liittyvä epävarmuustaso edelleen koholla, näemme matalaksi painuneen arvostuksen tarjoavan nyt riittäviä aineksia varovaiseen riskinottoon ja sitä kautta yhtiön normalisoituvaan tuloskuntoon nojaamiselle. Korostamme kuitenkin, ettei osakkeelle löydy pitäviä tukitasoja, jos suoritustason palautuminen on odotuksiamme verkkaisempaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.08.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,0 | 0,3 | 4,2 |
kasvu-% | 39,34 % | −92,53 % | 1 301,42 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | −1,0 | 0,4 |
EBIT-% (oik.) | 7,65 % | −325,10 % | 10,51 % |
EPS (oik.) | 0,12 | −0,46 | 0,15 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 24,38 | - | 2,62 |
EV/EBITDA | 14,07 | - | 1,07 |