Rush Factory laaja raportti: Uusi tukijalka työn alla
Laskemme Rush Factoryn tavoitehintamme 1,2 euroon (aik. 1,3 euroa) ja toistamme vähennä-suosituksemme. Yhtiön sijoitustarina on edennyt kiinnostavaan taitekohtaan lanseerausvaiheessa olevan ja suuren potentiaalin omaavan Utopia Nation Festival -tapahtumakonseptin myötä, mutta lyhyellä aikavälillä haastavan talousnäkymän ja heikon taseaseman luomat riskit painavat nähdäksemme mahdollisuuksia enemmän vaakakupissa. Teimme päivityksen yhteydessä ainoastaan marginaalisia tarkennuksia kuluvan vuoden ennusteisiimme. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Kiertuepohjainen tapahtumatuottaja dynaamisella vapaa-ajan markkinalla
Rush Factory suunnittelee, kehittää, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kansainvälisille markkinoille painottuen. Yhtiön liiketoimintamallin ytimessä ovat vahvat sisäiset prosessit ja koko tapahtumatuotannon arvoketjun hallinta, mikä vähentää yhtiön riippuvuutta alihankkijoista parantaen sekä kustannustenhallintaa että edellytyksiä konseptikohtaisen lisäarvon luomiselle. Rush Factory operoi luonteeltaan hyvin dynaamisella sekä kooltaan valtavalla vapaa-ajan markkinalla. Yhtiön keskeisimmät kilpailuedut nivoutuvat arviomme mukaan liiketoimintamallin operatiivisen syvyyden mahdollistama joustavuus sekä sen mahdollistama kustannustehokas toiminta. Pääriskit liittyvät puolestaan yhtiön riippuvuuteen sen suurimmasta tapahtumasta, rajallinen näkyvyys liiketoiminnan pidemmän aikavälin jatkuvuuteen ja kasvaneen velkataakan myötä syntynyt epäoptimaalinen pääomarakenne.
Kasvustrategia nojaa uusien tapahtumakonseptien kaupallistamiseen
Rush Factoryn strategia on hyvin kasvuhakuinen. Yhtiö pyrkii kasvamaan sekä jo tuotantovaiheessa olevien konseptien tapahtumamäärää kasvattamalla että uusia konsepteja suunnittelemalla ja kaupallistamalla. Pitkällä aikavälillä etenkin uusien konseptien suunnittelussa ja kaupallistamisessa onnistuminen on kriittistä yhtiön liikevaihtoa kannattelevan Color Obstacle Rush -tapahtumakiertueen (COR) lähestyessä asteittain sekä elinkaarensa että kysyntänsä saturaatiopistettä. Pilotointivaiheessa oleva Utopian Nation Festival -tapahtumakonsepti (UNF) voi onnistuessaan muodostaa yhtiölle toisen merkittävän tukijalan, mutta uuden konseptin onnistunut lanseeraaminen heikon kuluttajaluottamuksen värittämässä liiketoimintaympäristössä voi arviomme mukaan olla haastavaa. Samalla nousseet asiakashankinnan kulut heikentävät näkyvyyttä siihen, mille tasolle liiketoiminnan kannattavuus asettuu pidemmällä aikavälillä. Pidämme kuitenkin yhtiön strategian suuntaamista kasvuun perusteltuna arvonluonnin näkökulmasta, sillä yhtiön pääomakevyellä liiketoimintamallilla on arviomme mukaan edelleen edellytykset todella korkeaan pääomantuottoon.
Pidemmälle katsoessa osake on edullinen, mutta epävarmuus sietämätön
Ensi vuoden ennusteillamme Rush Factoryn P/E-kerroin on 8x ja vastaava EV/EBITDA-kerroin on 7x. Ensi vuoden historiallisiin tasoihin nähden heikolla kannattavuusennusteella osake vaikuttaa neutraalisti hinnoitellulta, kun taas vuoden 2024 tulosennusteella arvostus vaikuttaa jopa houkuttelevalta. Vuoden 2024 ennusteeseen liittyy kuitenkin mielestämme liikaa epävarmuutta yhtiön tasetilanteeseen, suhteelliseen kannattavuuteen ja UNF-konseptin vastaanottoon liittyen. Rush Factoryn sijoitustarinassa tuotto-odotus nojaa vahvan kasvuhakuisuuden vuoksi toistaiseksi puhtaasti tuloskasvuun. DCF-mallimme indikoi edelleen nousuvaraa nykytasoilta, mutta skenaario edellyttää kohtuullista vastaanottoa UNF-konseptille ja lyhyen aikavälin tukalasta näkymästä selviytymistä ilman oleellista diluutiota
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.11.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,2 | 2,9 | 6,3 |
kasvu-% | 2 708,45 % | −31,61 % | 115,57 % |
EBIT (oik.) | 0,5 | −0,6 | 0,4 |
EBIT-% (oik.) | 10,71 % | −19,76 % | 6,17 % |
EPS (oik.) | 0,19 | −0,26 | 0,14 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 12,47 | - | 2,86 |
EV/EBITDA | 9,71 | - | 3,36 |