Rush Factoryn Q1-liiketoimintakatsaus oli odotuksiemme mukainen eikä se aiheuttanut tarvetta ennustemuutoksille. Yhtiö panostaa kuluvana vuonna toimivaksi todettuihin Color Obstacle Rush (COR) -sijainteihin ja tapahtumapaikkoja on toistaiseksi kalenterissa vain 26 (2022: 36) kappaletta. Pidämme keskittymistä kannattavuuteen ja tavallista pienempää tapahtumakalenteria järkevänä yhtiön heikon taseaseman ja Euroopan heikentyvän taloussuhdanteen myötä vaikean liiketoimintaympäristön vuoksi.
Ennakkomyynti vastasi odotuksiamme
Rush Factory julkisti tiistaina lyhyen Q1-liiketoimintakatsauksensa. Q1:n liikevaihto asettui 0,30 MEUR:oon (Q1’22: 0,36 MEUR). Q1:n liikevaihto koostui Marseillen ja Pariisin tapahtumista.
Raportin yhteydessä yhtiön ennakkomyynti loppuvuodelle oli 2,01 MEUR, mikä oli linjassa odotustemme kanssa. Yhtiön mukaan kuluvan vuoden kokonaislipunmyynti on lähellä edellisvuoden tasoa, vaikka COR-tapahtumien määrää onkin karsittu huomattavasti 26:een (2022: 36). Kuluvan vuoden vahva suorittaminen johtuu edellisvuotta vahvemmasta tapahtumakohtaisesta myynnistä, joka on noussut 0,089 MEUR:oon ja ylittänyt jo tässä vaiheessa vuotta edellisvuoden tason (2022: 0,081 MEUR). Tapahtumamyynti oli viime vuonna haastavaa etenkin Saksassa kuluttajien epävarmuuden vuoksi, mutta kuluvana vuonna Saksa kantaa yhtiön mukaan parhaan maan titteliä. Suhtaudumme Saksan elpymiseen myönteisesti, koska se vahvistaa näkemystämme markkina-alueen haasteiden väliaikaisesta luonteesta. Yhtiöllä onkin kuluvana vuonna yhteensä kahdeksan tapahtumaa Saksassa.
Rush Factoryn taseasema oli 2022 lopussa heikko, joten liiketoiminnan rahavirran kääntäminen voitolliseksi on kuluvana vuonna kriittistä. Edellisvuoden tulosta kurittivat kohonneet materiaali- ja palvelukulut sekä asiakkaiden kasvaneen epävarmuuden myötä nousseet markkinointikulut. Yhtiön mukaan markkinoinnin kustannus on mennyt päivä päivältä parempaan suuntaan, mikä on tuloskäänteen kannalta keskeistä. Materiaali- ja palvelukulujen aiheuttamaan kustannuspaineeseen katsaus ei antanut näkyvyyttä, mutta odotamme sen hellittävän edellisvuodesta laskeneiden rahtikustannusten ajamana.
Näemme yhtiöllä edelleen varaa kasvattaa kuluvan vuoden COR-kiertuetta
Rush Factory on kuluvana vuonna pyrkinyt venyttämään aikaa, jonka asiakas viettää COR-tapahtumissa lisämyynnin mahdollistamiseksi. Suhtaudumme myönteisesti tavoitteeseen, koska näemme yhtiöllä vielä lunastamatonta yhteistyökumppaneihin nojaavaa myyntipotentiaalia COR-tapahtumien jälkeisen ”festivaaliosuuden” aikana. Kuluvana vuonna yhtiö on järjestänyt yhteensä neljä tapahtumaa. Tapahtumissa toteutettujen testien perusteella muutokset tapahtumien festivaaliosuudessa ovat olleet rohkaisevia, mutta merkittävät muutokset voivat vaatia hieman suurempaa iteraatiota (mm. tapahtumapaikkojen vaihtamista).
Rush Factoryn toinen kalusto tekee kuluvana vuonna täyden 21 kaupungin kiertueen, mutta toinen kalusto kiertää nykyisellä tapahtumakalenterilla vain 5 kaupunkia. Yhtiöllä on varaa julkistaa vielä yksittäisiä tapahtumia vuoden jälkipuoliskolle, mutta ennusteemme sisältävät vain julkistetut 26 tapahtumaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.03.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2,9 | 3,1 | 4,2 |
kasvu-% | −30,68 % | 5,72 % | 34,37 % |
EBIT (oik.) | −1,2 | 0,3 | 0,4 |
EBIT-% (oik.) | −42,17 % | 8,12 % | 8,70 % |
EPS (oik.) | −0,57 | 0,07 | 0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | - | 4,14 | 3,22 |
EV/EBITDA | - | 3,97 | 3,26 |