Rush Factory: Riemulla ensi vuoteen
Kuluneen vuoden pandemiahidasteista huolimatta COR-kiertueesta on tulossa Rush Factoryn historian suurin. COR-tapahtuman elinvoimaisuus, keskeisten tapahtuma-alueiden normalisoituvat tilanteet sekä kalkkiviivoilla oleva 2020-projektin julkaisu tekevät ensi vuoden näkymästä oikeinkin oivat. Osakkeen arvostus taas on kaukana vaativasta ja mielestämme tuotto-odotus kohoaa oman pääoman tuottovaadetta korkeammalle. Näin ollen toistamme lisää-suosituksemme ja tarkistamme tavoitehintamme 3,30 euroon (aik. 3,20 euroa).
Pikaisissa kuulumisissa ei hämminkiä
Rush Factory kertoi eilen pikaiset kuulumisensa lyhyen Q3-liiketoimintakatsauksen muodossa. Syyskuun loppuun mennessä COR-tapahtumien lipunmyynti oli yhteensä 4,3 MEUR (2021e: COR-myynti 4,3 MEUR) ja takana 33 järjestettyä tapahtumaa. Lokakuussa tapahtumia on järjestetty yhteensä neljä ja järjestämättä on enää kauden päätöstapahtuma Leipzigissa. Kuluvan vuoden COR-kiertuetta voidaan pitää hyvinkin onnistuneensa, sillä se tulee vallinneista pandemiahidasteista huolimatta olemaan Rush Factorylle historian suurin. Mielestämme tämä onkin mainio osoitus COR:n hyvänä pysyneestä kiinnostavuudesta ja toteutettujen parannustoimien toimivuudesta, mutta myös yhtiön oman joustokyvyn ja liiketoimintamallin (ts. koko tuotannon arvoketju omissa käsissä) vahvuuksista. Samat tekijät lupaavat hyvää COR:n ensi vuoden kiertuetta, mukaan tulevia uusia kaupunkeja (mm. Antwerpen) ja näiden asteittain käynnistyviä lipunmyyntejäkin ajatellen. 2020-projektin osalta uudet tarkennukset puolestaan liittyivät H2’22:n aikana käynnistyvään debyyttikiertueeseen sekä Suomen ulkopuolelle keskittymiseen. Mitään yllättävää näissä lisätiedoissa ei ollut, kun huomioidaan sekä uuden konseptin esittelyyn ja lipunmyyntiin tarvittava aika että Suomen ulkopuolisten alueiden merkittävästi suurempi markkinapotentiaali.
Kohti oletettavasti normaalimpaa vuotta
Ensi vuonna Rush Factoryn toimintaympäristöstä tulisi kasvavan rokotekattavuuden vanavedessä muodostua selvästi normaalimpi. Tämän taas ennakoimme ajavan COR:n tapahtumakohtaisten kävijämäärien kasvua ja tukevan luonnollisesti myös 2020-projektin käyntiin polkaistavaa kiertuetta. Vuonna 2022 odotamme COR:n varsinaisten tapahtumamäärienkin kasvavan. Arviomme mukaan yhtiö tulee jatkossakin tekemään COR-konseptiin pieniä uudistuksia. Näiden uudistusten kaupallinen logiikka on järkevä, sillä ne lisäävät COR:n kiinnostavuutta ja samalla pidentävät jo vähintään keski-ikään ehtineen konseptin elinkaarta. Kokonaisuudessaan yhtiöllä onkin vuonna 2022 erinomaiset eväät merkittävälle operatiiviselle tasonnostolle, vaikka odotammekin 2020-projektin käynnistämiseen liittyvien tavanomaisten kustannusten hieman tuloskehitystä jarruttavan.
Tuotto-odotus on hyvällä tasolla
Rush Factoryn ennusteidemme mukainen P/E-luku vuodelle 2022 on 7x ja vastaava EV/EBITDA-kerroin 4x. Ensi vuodelle odottamallamme hyvällä tapahtumavolyymillä ja täyteen potentiaaliin nähden korkeintaan tyydyttävällä tulostasolla osakkeen arvostus on matala. Mielestämme näihin kertoimiin aikaisempaa piirun verran vahvempi tukeutuminen on perusteltua kunnialla selvitettävää kuluvaa vuotta, keskeisten tapahtuma-alueiden normalisoituvia tilanteita ja siten omien käsien ulkopuolisten riskitekijöiden laskua heijastellen. Näemmekin ensi vuoteen katsovissa kertoimissa selkeää nousuvaraa ja pidämme täältä haettavaa tuotto-odotusta oman pääoman tuottovaadetta korkeampana. Tämä taas osakkeen tuotto/riski-suhteesta omistamisen kannalta oikeanlaisen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 0,2 | 4,3 | 7,3 |
kasvu-% | −96,27 % | 2 718,68 % | 71,39 % |
EBIT (oik.) | −1,6 | 0,5 | 1,1 |
EBIT-% (oik.) | −1 042,38 % | 11,17 % | 15,59 % |
EPS (oik.) | −0,67 | 0,20 | 0,43 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 2,01 | 0,95 |
EV/EBITDA | - | 1,55 | - |