Rush Factoryn Q3-katsauksen perusteella neljännes sujui odotuksiemme mukaisesti
Rush Factory julkisti tiistaina lyhyen Q3-liiketoimintakatsauksensa. Q3:n lopussa yhtiön kuluvan vuoden liikevaihto asettui 2,9 MEUR:oon (Inderesin 2022 ennuste: 3,0 MEUR). Yhtiöllä ei ole enää kuluvalle vuodelle tapahtumia kalenterissaan, joten liikevaihto jäi lievästi ennusteestamme. Kuluvan vuoden liikevaihto jäi selvästi yhtiön omista tavoitteista, koska suuret Color Obstacle Rush (COR) -tapahtumat ajoitettiin keväälle, jolloin asiakkaat eivät vielä olleet valmiita osallistumaan tapahtumiin omikron-koronavariantin aiheuttaman epävarmuuden vuoksi.
Huhti-toukokuu on kausiluonteisesti parasta aikaa tapahtumille, joten Rush Factory pyrkii tyypillisesti ajoittamaan suuret COR-tapahtumat kyseiseen aikaikkunaan. Koronan aiheuttama epävarmuus vaihteli maakohtaisesti ja esim. maaliskuussa järjestetyn kooltaan merkittävän Pariisin tapahtuman myynti oli edellisvuoden tasolla. Yksittäisen tapahtuman heinäkuun myynti ei ole koskaan aiemmin ylittänyt alkuvuoden kuukausittaista myyntiä, mutta tänä vuonna niin kävi yhtiön mukaan Saksassa, mikä kuvastaa, kuinka poikkeuksellinen liiketoimintaympäristö on ollut.
Askelmerkit ensi vuoteen vaikuttavat varovaisilta
Rush Factorylla on ensi vuodelle kalenterissa toistaiseksi 30 COR-tapahtumaa, mikä on kuluvaa vuotta vähemmän. Odotamme yhtiön lisäävän vielä muutaman yksittäisen COR-tapahtuman kalenteriinsa, ja meillä on ensi vuoden ennusteissa 35 COR-tapahtumaa.
Ensi vuonna yhtiön tarkoituksena on keskittää resurssit ns. varmoihin kaupunkeihin, joissa tapahtumakohtainen kannattavuus on todennetusti hyvällä tasolla. Rush Factoryn heikko taseasema ja epävarma talousympäristö huomioiden päätös keskittää ensi vuoden panokset kaikista kannattavampiin tapahtumakaupunkeihin on mielestämme hyvin perusteltavissa. Asiakkailta saadun palautteen perusteella yhtiö pyrkii venyttämään aikaa, jonka asiakkaat käyttävät COR-tapahtumissa. Tarkoituksena on tarjota etenkin tapahtuman lopussa aiempaa enemmän virikkeitä ja virvokkeita asiakkaiden tapahtumakohtaisen keskikulutuksen kasvattamiseksi. Käsityksemme mukaan yhtiön tarkoituksena on hyödyntää pääosin yhteistyökumppaneita, jolloin lisämyynti ei sido pääomaa omaan taseeseen ja myynti on luonteeltaan erittäin kannattavaa.
Uutta Utopia Nation Festivalia edistetään rauhallisesti
Katsauksessaan Rush Factory kertoi keskittyvänsä aluksi COR:in ensi vuoden lipunmyynnin ensimmäisiin markkinointikampanjoihin ja sen jälkeen vasta tekevänsä päätöksiä uuden UNF-konseptin kampanjoista. UNF-konsepti omaa COR:ia suuremman liikevaihto- ja kannattavuuspotentiaalin, mutta uuden konseptin kaupallinen toimivuus on vielä todistamatta eikä sen myynnin suunnitteluun voi hyödyntää edellisvuosien dataa kuluttajamieltymyksiin liittyen. Tämän vuoksi päätös seurata kuluttajien markkinakohtaista käytöstä COR:in lipunmyynnin kautta ennen suurempia panostuksia UNF-konseptin lipunmyyntiin vaikuttaa mielestämme järkevältä. Tämä päätös selittää myös, miksi UNF-konsepti on ollut testimarkkinoinnissa odotuksiamme pidempään ja miksei uusia tapahtumapaikkoja ole julkistettu.
Strategiset ratkaisut vaikuttavat oikeilta, mutta tilanne on edelleen haastava
Rush Factoryn haastava taseasema huomioiden rauhallinen lähestyminen ensi vuoden lipunmyyntiin on mielestämme järkevä, koska rahavirran kääntäminen takaisin positiiviseksi on kriittistä taseen suojelemiseksi. Yhtiöllä on edelleen voimassa pääomistajan kanssa sovittu rahoitussopimus, joka antaa yhtiölle tiettyä taloudellista puskuria. Mielestämme yhtiön riskiprofiili on tästä huolimatta todella korkea, mikä painaa nähdäksemme uuden tapahtumakonseptin tuomaa suurta tuottopotentiaalia enemmän vaakakupissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,2 | 3,0 | 6,3 |
kasvu-% | 2 708,45 % | −29,46 % | 109,00 % |
EBIT (oik.) | 0,5 | −0,5 | 0,4 |
EBIT-% (oik.) | 10,71 % | −18,36 % | 6,17 % |
EPS (oik.) | 0,19 | −0,25 | 0,14 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 12,47 | - | 2,86 |
EV/EBITDA | 9,71 | - | 3,32 |