Markkinoilla huhujen tasolla olleet huolet Nokian markkinaosuustappioista Verizon-operaattorissa saivat eilen vahvistusta, kun Samsung tiedotti maanantaina voittaneensa 5-vuotisen ja 6,6 miljardin dollarin arvoisen sopimuksen 5G-laitteiden toimituksista operaattorille. Verizon on USA:n suurin operaattori ja merkittävä asiakas sekä Nokialle että Ericssonille tärkeällä markkinalla. Markkinaosuuden heikentyminen USA:ssa nostaa jälleen huolia Nokian pitkän aikavälin kilpailukyvyn kestävyydestä.
Nokia ja Ericsson ovat olleet pääasialliset laitetoimittajat Verizonille 3G- ja 4G-teknologioissa, mutta Samsungista on tulossa niille merkittävä haastaja 5G:ssä. Samsung on markkinaosuudella mitattuna (2019: 3 %) pieni toimija verkkolaitemarkkinoilla, mutta sen asema näyttää viime aikoina parantuneen Huawei-rajoitteiden sekä yhtiön USA:n markkinoille tekemien panostusten myötä. Samsung yrittää nostaa profiiliaan vaihtoehtona Huaweille, jota vastaan on asetettu lukuisilla markkinoilla rajoitteita. Merkittävän sopimuksen myötä Samsung näyttää todennäköisesti aiempaa uskottavammalta laitetoimittajalta myös muille operaattoreille.
Vuositasolla 1,2 miljardin dollarin sopimuksen voitto on todennäköisesti merkittäviltä osin pois muilta Verizonin verkkolaitetoimittajilta. Uusien 5g-tuotteiden ylösajon kanssa kamppailleen Nokian osalta markkinoilla on jo aiemmin pyörinyt huhuja, että yhtiö olisi menettänyt markkinaosuuksia Verizonissa. Siten uutinen tulkittiin markkinoilla Nokialle negatiivisena ja yhtiön osake laski 3,3 %. Nokia ei kommentoinut asiaa tarkemmin, mutta kertoi uutistoimisto Reutersille Verizonin olevan edelleen yhtiön top3-asiakkaissa. Ericsson on viime aikoina kommentoinut vahvaa asemaa ja kehitystä Yhdysvalloissa.
Nokian markkinaosuuksien heikentyminen herättää nykytilanteessa huolta yhtiön kilpailukyvyn kannalta. Yhtiö on tänä vuonna jo luovuttanut markkinaosuuttaan Kiinan radioverkkojen markkinalla suojellessaan kannattavuuttaan. Nyt yhtiö on menettämässä osuuksia myös tuloksenteon kannalta tärkeällä Pohjois-Amerikan markkinalla (2019: 30 % Nokian liikevaihdosta). Tämä ei tule kuitenkaan täytenä yllätyksenä, sillä Q2-raportin näkymien perusteella Nokia ennakoi sen markkinaosuuden heikentyvän hieman tänä vuonna myös Kiinan ulkopuolella.
Markkinaosuuksien menetykset suurimmissa operaattoreissa nakertavat laiteliiketoiminnalle tärkeitä mittakaavaetuja. Tämä voi heijastua pidemmässä juoksussa Nokian kannattavuuteen, investointikykyyn ja siten myös kilpailuasemaan. Pitkällä aikavälillä kestävän tulosparannuksen saavuttaminen edellyttää Nokialta myös liikevaihdon kasvua, sillä kulusäästöjen tie tulee jossain vaiheessa päätökseen. Tämän vuoden markkinaosuuksien menetyksiä voi lähivuosina kompensoida Euroopassa Huaweihin kohdistuvat pakotteet, jotka luovat pelipaikan Nokialle. Huawei-pakotteet luovat kuitenkin tilausta myös vaihtoehtoisille verkkotoimittajille kuten Samsung ja lisäksi kiinnostus avoimiin teknologioihin pohjautuville ratkaisuille on asteittain kasvussa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille