Soprano julkisti Wetterin strategian
Soprano ilmoitti osakevaihtojärjestelyn etenevän ja julkisti samalla Wetterin strategian. Osakevaihtojärjestely on ehdollinen enää Sopranon yhtiökokouksen hyväksynnälle, jonka tavoitellaan tapahtuvan vuoden 2022 loppuun mennessä.
Wetterillä isot tavoitteet
Wetterin tavoitteena on tiedotteen mukaan kasvaa Suomen suurimmaksi täyden palvelun monimerkkiautotaloksi ja toimialansa kannattavimmaksi yhtiöksi vuoteen 2025 mennessä. Yhtiöllä on edustuksessa alansa laajimpia valikoimia automerkkejä ja Wetterin on tarkoitus vauhdittaa kasvuaan konsolidoimalla toimialaa. Wetteri aikoo edelleen vahvistaa asemaansa digitaalisuuden ja data-analytiikan hyödyntämisessä, mikä on nyt tietenkin megatrendien mukaista puhetta. Yhtiö myös havittelee yhden suosituimman osakkeen titteliä ja aikoo laajentaa omistajapohjaansa kestävän omistaja-arvoa luoden.
Yritysostoilla haetaan merkittävää kasvua
Autoala on monen muun alan tavoin murroksessa jakeluteiden ja liiketoimintamallien muuttuessa digitaalisimmiksi. Lisäksi autoilun sähköistyminen ja teknologioiden kehittyminen vaatii jatkuvaa panostusta yhtiöiltä. Muutosten edellyttämät investointitarpeet ajavatkin alaa konsolidoitumaan ja tätä Wetteri aikoo käyttää hyödykseen.
Wetterin kasvustrategian kulmakivet ovat:
- Yhtiön monimerkkiautomyynti henkilö-, hyöty-, ja raskasajoneuvoissa lisättynä suhdanteita tasaavalla varaosa-, huolto- ja vauriokorjaamoliiketoiminnalla sekä vaihtoautokaupalla
- Voimakas kasvutavoite yritysostojen avulla orgaanisen kasvun lisäksi
- Investoinnit digitalisaation ja analytiikan hyödyntämiseen, jossa esimerkiksi verkkomyynnin kautta myös yhtiön kannattavuuden arvioidaan paranevan edelleen
Strategia on kunnianhimoinen ja vaatii selkeitä panostuksia. Vielä on vaikea arvioida strategian toteutumisen edellytyksiä, mutta alalla on paljon pienempiä toimijoita, joilla voi olla halu päästä irrottautua liiketoiminnoistaan vaativien investointitarpeiden vuoksi. Tiedotteessa puhuttiin myös, että Wetteri ilmoittaa ohjeistuksen vuodelle 2023 ja 2024 vielä vuoden 2022 loppuun mennessä. Puheiden perusteella tavoitteet tulevat varmasti olemaan korkealla, mutta suhtautuisimme niihin vielä maltillisesti alan markkinahaasteet huomioiden.
Sopranon omat koulutusliiketoiminnan yhtiöt MIF ja Tieturi Suomessa sekä Informator Ruotsissa jatkavat tiedotteen mukaan omana kokonaisuutena osana Wetteriä ja tähtäävät kannattavaan kasvuun. Näemme kuitenkin kyseisten liiketoimintojen divestoinnin mahdollisena järjestelyn toteuduttua Wetterin sijoitustarinan yksinkertaistamiseksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wetteri
Wetteri on monimerkkiautotalo, jonka kilpailuedun ytimessä ovat Suomen laajin merkkivalikoima laadukkaita myynti- ja huoltomerkkejä, vuosikymmenten aikana huippuunsa hiottu laaja-alainen osaaminen ja pitkäaikaiset luottamukselliset suhteet alan toimijoihin. Digitalisaation hyödyntämisessä ja data-analytiikan kehittämisessä Wetteri on ollut edelläkävijä jo pitkään.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 11,0 | 12,0 | 12,6 |
kasvu-% | −7,15 % | 9,13 % | 4,54 % |
EBIT (oik.) | −0,4 | 0,1 | 0,7 |
EBIT-% (oik.) | −3,95 % | 1,10 % | 5,53 % |
EPS (oik.) | −0,04 | −0,01 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,01 |
Osinko % | 2,44 % | ||
P/E (oik.) | - | - | 18,41 |
EV/EBITDA | 18,56 | 15,67 | 9,59 |