Tallink Q4 - kiristyvä hintakilpailu ja heikot kasvunäkymät
Toistamme Tallinkin vähennä-suosituksen ja 0,97 euron tavoitehintamme yhtiön Q4-tuloksen jälkeen. Tulos oli odotuksiin nähden hieman parempi, mutta kokonaiskuva pysyi ennallaan ja nykyisellä arvostuksella tuloskasvun puuttuminen rajaa yhtiön nousuvaraa. Tallinkin varsin kilpailtujen kohdemarkkinoiden kasvu on kuitenkin jäänyt viime vuosina talouskasvun alapuolelle ja hintakilpailu on alkanut painamaan kannattavuutta. Tuloskasvunäkymien ollessa heikot osake nojaa etenkin kuranttiin taseeseen ja tuotto-odotus jää pääosin kohtuullisen osinkotuoton varaan, mikä ei mielestämme tällä hetkellä ole tarpeeksi houkutteleva. Yhtiötä on käyty tarkemmin läpi Seurannan aloitus -raportissamme, joka on luettavissa maksutta täältä.
Tallinkin Q4 liikevaihto laski vertailukaudesta noin 3 % 227 MEUR:oon, kun olimme odottaneet noin 222 MEUR:n ja 4,8 %:n laskua edellisvuoteen (Q4’17: 233 MEUR). Liikevaihdon laskun syynä oli pääosin vertailukautta pienemmät matkustajavolyymit sekä suunniteltujen laivojen telakoitumiset. Lisäksi yhtiön liikevaihtoa laskivat pienemmät hotellitulot ja laivojen vuokrauskulut, kun Pirita Spa -hotelli lopetti toimintansa 15.11.2018 ja laivoja oli vertailukautta vähemmän vuokralla. Yhtiön liikevoitto laski heikomman liikevaihdon ja korkeiden polttoainekulujen sekä rinnakkaislistautumiseen liittyvien kertaluonteisten kulujen vuoksi noin 3,7 MEUR:oon vertailukauden 7 MEUR:sta. Liikevoittomarginaali heikkeni 1,6 %:iin viime vuoden 3,0 %:sta meidän odottaessa 0,8 %:n marginaalia. Osakekohtainen tulos laski kannattavuuden mukana 0,00 euroon, meidän odottaessa -0,01 euron tulosta. Osinkoehdotus oli odotetusti 0,05 euroa ja lisäksi yhtiö aikoo jakaa aikaisemman ilmoituksen mukaan myös pääomanpalautusta 0,07 euroa, joka tarjoaa nykykurssilla noin 12 %:n kertaluonteisen tuoton.
Emme ole tehneet merkittäviä muutoksia Tallinkin ennusteisiimme kokonaiskuvaa ajatellen. Yhtiön vuoden 2018 tuloslaskun jälkeen odotamme yhtiön palaavan pienelle volyymien kasvu-uralle vuonna 2019 ja 2020, mutta matkustajamäärien ja markkinan yleinen kehitys ei ole antanut rohkaisevia signaaleja. Odotamme hintakilpailun jatkuvan hyvinkin tiukkana ja rasittavan marginaaleja eteenpäin mentäessä hieman. Tämän myötä odotamme vuoden 2019 liikevaihdon olevan noin 954 MEUR (aik. 952 MEUR) ja liikevoiton nousevan 68,7 MEUR:oon (aik. 69,8 MEUR). Liikevoittomarginaalin odotamme palaavan pienen volyymikasvun ja vertailukautta alempien polttoainekustannusten vuoksi noin 7,2 %:iin. (aik. 7,3 %). Isoimpana muuttujana ja riskinä ennusteillemme ovat juuri polttoaineiden hintojen muutokset.
Ennusteillamme Tallinkin vuosien 2019-2020 tuloskertoimet nousevat haastaviksi (P/E: 16x ja EV/EBITDA: 7,5x). Kansainvälistä verrokkiryhmää heikompi kehitys, matalammat tuloskasvuodotukset ja pienempi markkinapotentiaali eivät mielestämme myöskään oikeuta nykyistä noin 20 %:n arvostuspreemiota verrokkeihin nähden. Kurantin ja vahvan taseen myötä yhtiön 0,8x P/B-luku kuitenkin antaa tukea yhdessä lähivuosien kohtuullisen noin 5 %:n osinkotuoton kanssa ja rajaa näin ollen suurempaa laskuvaraa. Ottaen huomioon yhtiölle ennustamamme matalan lähivuosien tuloskasvun (18-21e CAGR: 4 %) myötä emme näe osinkotuoton tai neutraalin tasearvostuksen tuovan tarvittavaa tuotto-odotusta, jotta osakkeessa olisi selkeää nousuvaraa. Huomautamme, että tänä vuonna jaettava noin 12 %:n kokonaistuotto (osinko + pääoman palautus) on kertaluonteinen ja tavoitehintamme ei ota huomioon vielä osingon irtoamista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tallink Grupp
Tallink Grupp harjoittaa merenkulkua. Yrityksen tärkein liiketoiminta koostuu matkustajaliikennöinnistä sekä siihen liittyvien muiden palveluiden tarjoamisesta. Pääliiketoiminnan ohella Tallink Grupp tarjoaa myös suurten tavarakuljetusten käsittelyä eri teollisuuden toimijoille. Tallink liikennöi Suomen, Baltian sekä Venäjän markkinoilla. Pääkonttori sijaitsee Tallinnassa.
Lue lisää yhtiösivulla