Tallinkin matkustajamäärät palautuu, mutta hitaasti
Tallink julkaisi tiistaina vuoden tärkeimmän ja yleensä vilkkaimman liikenneraporttinsa heinäkuulta. Rajoituksien purusta, lisättyjen lähtöjen määrästä ja yhtiön mukaan hyvin kehittyneestä kysynnästä huolimatta volyymit olivat selvästi vielä vertailukauden alapuolella, kun heinäkuun matkustajamäärä laski 50,2 %. Positiivista oli, että laskun kulmakerroin alkoi kuitenkin hiipumaan (kesäkuu: -72,5 %). Olimme odottaneet Q3:n matkustajavolyymien laskun jäävän kokonaisuudessaan noin 35 % alle vertailukauden, mutta ennusteissamme näyttäisi olevan nyt laskupainetta loppuvuodelle, ellei tilanne parane vielä loppukesää kohden. Lisätietoja kysynnän palautumisesta ja markkinatilanteesta saataneen torstaina julkistettavasta Q2-tuloksesta.
Matkustajamäärien elpyminen heinä-elokuun tärkeinä sesonkikuukausina hyvin pitkälti määrittää, miten Tallinkin tulos tänä vuonna kehittyy, sillä loppuvuosi on tunnetusti heikompi. Yhtiö tekee kolmannen kvartaalin aikana yleensä noin 80 % tuloksestaan ja toivottavaa olisi, että matkustajamäärät nousisivat pikaisesti eikä uutta korona-aaltoa tulisi. Epävarmuus matkustajien keskuudessa on kuitenkin näköjään pysynyt korkealla tasolla, eikä laivojen kapasiteettikaan ole turvallisuuden vuoksi täyskäytössä. Nykyisellä menolla yhtiön taloudellinen tilanne heikentyy arviomme mukaan nopeasti, vaikka lyhyen aikavälin likviditeetti onkin kesäkuussa solmitulla 100 MEUR:n käyttöpääomalainalla turvattu.
Matkustajamäärien pudotus näkyi huomattavasti vähemmän rahdissa, joka pieneni heinäkuussa vain 3 % vertailukaudesta. Yhtiön pääreiteillä (Viro-Suomi ja Ruotsi-Suomi) rahtivolyymit jopa kasvoivat vertailukaudesta. Odotuksiimme (Q3: +3,5 %) nähden seuraavilla kvartaaleilla riittää kuitenkin vielä kirittävää. Rahtivolyymeja tulee osin piristämään seuraavien kuukausien aikana uuden rahtilaiva Sailorin lisäys Viro-Ruotsi -reitille.
Reiteittäin katsottuna Viro-Suomi -reitillä matkustajamäärät laskivat enää vain 30 % vertailukaudesta ja se on selvästi vilkkain yhtiön reiteistä työmatkailun ja muun välttämätön liikenteen ollessa sallittua reitillä jo toukokuusta lähtien. Reitin vilkastuminen on tärkeää, sillä se on myös selvästi kannattavin reitti Tallinkille. Ruotsiin kohdistuvat matkustusrajoitukset painavat edelleen Ruotsiin suuntauvia reittisegmenttejä, vaikka Tallink onkin reittejä uudelleenjärjestellyt. Suomi-Ruotsi -reitti oli 58 % alle vertailukauden tason ja laskun kulmakerroin hiipui ilmeisesti suositun Helsinki-Riika -reitin vuoksi (sisältyy Suomi-Ruotsi -reittiin). Ruotsi-Viro ja Latvia-Ruotsi -reitit olivat vielä yli 90 % alle vertailukauden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tallink Grupp
Tallink Grupp harjoittaa merenkulkua. Yrityksen tärkein liiketoiminta koostuu matkustajaliikennöinnistä sekä siihen liittyvien muiden palveluiden tarjoamisesta. Pääliiketoiminnan ohella Tallink Grupp tarjoaa myös suurten tavarakuljetusten käsittelyä eri teollisuuden toimijoille. Tallink liikennöi Suomen, Baltian sekä Venäjän markkinoilla. Pääkonttori sijaitsee Tallinnassa.
Lue lisää yhtiösivulla