Tokmanni Q4-aamutulos: Odotettu tulos ja vahva ohjeistus
Tokmanni julkisti aamulla Q4-raporttinsa. Yhtiön Q4-tulos osui lähelle sekä meidän että konsensuksen odotuksia ja oli lopulta myös lähellä 2022 liiketuloksen ohjeistushaarukan keskikohtaa (80-90 MEUR). Osinkoehdotus ylitti lievästi odotukset. Raportin iloinen yllätys saatiin 2023 liiketuloksen ohjeistukselta, sillä sen ennakoidaan olevan 85–100 MEUR, kun omat ennusteemme olivat annetun haarukan alalaidassa ja konsensuksen 89 MEUR:ssa. Kokonaisuutena raportti jätti meille varsin positiivisen ensivaikutelman.
Myynnin kasvussa näkyi edelleen asiakkaiden varovaisuus
Tokmannin myynti kasvoi 1,5 %:lla 339 MEUR:oon ollen lähellä ennustettamme 338 MEUR. Kasvua tuki vuoden loppuun mennessä kahdella myymälällä 198:aan laajentunut verkosto ja kasvua saatiin jälleen aikaan defensiivisemmän päivittäistavarakaupan puolelta. Yhtiö kertoi myös ensimmäistä kertaa päivittäistavarakaupan ja käyttötavarakaupan myynnin jakauman. Koko vuoden 2022 osalta Tokmannin myynnistä 51,2 % (49,9 %) tuli päivittäis- ja 48,8 % (50,1 %) käyttötavaroista. Tämä oli linjassa omien laskelmiemme kanssa, sillä olemme haarukoineet osuuden olevan lähellä 50/50 jakoa. Yhtiön vertailukelpoinen kasvu oli lievästi pakkasella (-1 %) haastavan kysyntätilanteen jatkuttua. Vertailukelpoinen asiakasmäärä laski 2,0 % (-2,9 %) ja vertailukelpoinen keskiostos kasvoi 1,0 %:lla ja oli 22,40 euroa.
Myyntikate edelleen paineessa tarjouskampanjoiden roolin noustua
Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali laski 35,2 %:iin, kun odotimme sen laskeneen hieman lievemmin 36,0 %:iin (Q4’21: 36,2 %). Myyntikatetta tukivat odotetusti Tokmannin hallinnoimien tuotteiden osuuden kasvu 35,9 %:iin (34,3 %) valikoimassa. Mutta sitä laski erityisesti tarjousvetoisen kampanjamyynnin kasvu sekä myynnin rakenne, joka painottui vertailukautta enemmän päivittäistavaraan.
Q4:llä liiketoiminnan muut kulut kasvoivat edelleen ja olivat 9,1 % liikevaihdosta (8,4 %) ja niiden kasvuun vaikutti erityisesti kiinteistökustannusten nousu. Henkilöstökulujen suhteellinen osuus liikevaihdosta pysyi edellisvuoden tasolla ollen 10,7 %. Kokonaisuutena kulukuri piti odotuksiamme paremmin, mikä kumosi myyntikatteen laskun vaikutuksia ennusteissamme. Poistot kasvoivat vuokrien korotusten myötä ja olivat lähellä odotuksiamme (5,5 % myynnistä). Alemmilla riveillä ei myöskään ollut suuria yllätyksiä. Edellisten seurauksena oikaistu liikevoitto laski 35,8 MEUR:oon (Q4’21: 40,5 MEUR) ollen lähellä odotuksiamme (35,1 MEUR).
Osinkoehdotus oli 0,76 euroa/osake, mikä ylitti ennusteemme (0,70 euroa/osake). Vertailukauden avokätiseen osinkoon (0,96 €/osake) ei silti ylletty haastavan vuoden jälkeen. Tokmanni onnistui myös pienentämään varastoaan odotetusti Q4:n aikana, mikä nosti rahavirran jopa 92 MEUR:oon. Vuoden lopussa vaihto-omaisuuden arvo oli enää 281 MEUR, mikä oli toki vielä vuodentakaista korkeammalla (Q4’21: 264 MEUR). Varaston arvossa näkyi myös tuotteiden hintainflaatio.
Vuoden 2023 ohjeistus oli odotuksiamme parempi ja yhtiö kertoi myös yritysostosta
Vuonna 2023 Tokmanni ennustaa liikevaihdon olevan 1 200–1 270 MEUR. Vertailukelpoisen liikevoiton ennustetaan olevan 85–100 MEUR. Omat ennusteemme odottivat ennen ohjeistusta liikevaihdon kasvavan 2,4 %:lla 1195 MEUR:oon ja liikevoiton ennustimme pysyvän 85,5 MEUR:ssa. Olemmekin ennusteissamme nykyisen haarukan alalaidalla ja näemme alustavasti tarvetta nostaa ennusteitamme lähemmäs haarukan keskikohtaa vahvan ohjeistuksen jäljiltä. Kuuntelemme kuitenkin vielä yhtiön tarkemmat perusteet ohjeistukselleen päivän tulosinfossa. Yhtiö kertoi jo raportissa, että halpakaupan menestymisen edellytykset ovat erittäin hyvät hintavetoisessa markkinassa. Lisäksi strategiaan kuuluvat toimenpiteet ovat onnistuneet hyvin. Omat merkit, erityisesti Miny, ovat kasvaneet hienosti. Tokmanni Klubissa on jäseniä myös jo lähes 2 miljoonaa.
Tokmanni kertoi aamulla myös ostavansa kotimaisten kenkäkauppaketjujen Click Shoes Oy:n ja Shoe House Oy:n kaikki osakkeet. Yhtiöillä on yhteensä 29 myymälää eri puolilla Suomea sekä verkkokauppa osoitteessa www.clickshoes.fi. Click Shoesin ja Shoe Housen liikevaihto oli yhteensä lähes 10 MEUR joulukuussa 2021 päättyneellä tilikaudella ja liiketulos noin 1 MEUR. Yhtiöiden omistus siirtyy Tokmannille 1.3.2023. Kauppasummaa ei julkistettu.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille