Venäjän uusien autojen myynti kasvoi 2 % joulukuussa
Venäjän uusien autojen myynti kasvoi AEB:n (Association of European Business) tiistaina julkaistujen tilastojen mukaan joulukuussa 2 % vuodentakaisesta 179 tuhanteen autoon. Kasvua voidaan arviomme mukaan pitää jossain määrin jopa yllättävän vahvana ottaen huomioon verrattain hyvällä tasolla ollut vertailukausi, Venäjällä läpi vuoden jatkunut haastava taloustilanne sekä reaalitulojen kasvun hidastuminen. Lisäksi joulukuu katkaisi huhtikuussa alkaneen uusien autojen myynnin laskutrendin, mikä on arviomme mukaan maltillisen rohkaiseva signaali Venäjän talouden ja siten Nokian Renkaiden tärkeän markkina-alueen orastavaa elpymistä ajatellen. Korostamme kuitenkin, että yksittäisen kuukauden tarjoama tarttumapinta pidemmän aikavälin kehityskaareen on Venäjän kaltaisessa syklisessä markkinaympäristössä hyvin rajallinen eikä liian optimististen johtopäätösten tekeminen ole perusteltua.
Koko vuoden 2019 aikana Venäjän uusien autojen myynti laski 2 % edellisvuodesta ja lopullinen myyntimäärä oli 1,76 miljoonaa autoa. Vuoden 2019 alussa Venäjällä astui voimaan arvonlisäveron korotus (18 %:sta 20 %:iin), millä oli kuluttajien heikentyneen ostovoiman kautta negatiivisia vaikutuksia myös autokauppaan. Kokonaisuudessaan Venäjän automarkkinalla on vielä pitkä matka vuosien 2012 ja 2013 volyymeihin, jolloin vuotuinen myyntimäärä oli noin 3 miljoonan auton tasolla. Vuonna 2020 AEB arvioi takamatkan näihin huippuvuosiin nähden pitenevän ja Venäjän uusien autojen myynnin laskevan edellisvuoden tapaan haastavana säilyvässä markkinaympäristössä 2 % 1,72 miljoonaan autoon.
Venäjän uusien autojen kasvuluvuilla on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka Nokian Renkaat ei juurikaan ole mukana autojen ensiasennusrenkaissa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkimarkkinoilla myytävien renkaiden lukumäärään varsinkin Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa jälkimarkkinoiden kannalta kriittiseen autokantaan. Venäjä on yhdessä Pohjoismaiden kanssa Nokian Renkaiden ydinmarkkina-alueita sekä yksi yhtiön kasvustrategian painopistealueista. Yhtiöllä on Venäjällä pitkä operatiivinen historia ja markkinajohtajan asema sekä talvi- että kesärenkaiden yläsegmenteissä. Venäjä muodostaa Nokian Renkaiden liikevaihdosta yhteensä noin 20 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 595,6 | 1 598,9 | 1 618,0 |
kasvu-% | 1,47 % | 0,21 % | 1,20 % |
EBIT (oik.) | 372,4 | 316,2 | 313,0 |
EBIT-% (oik.) | 23,34 % | 19,78 % | 19,34 % |
EPS (oik.) | 2,14 | 1,79 | 1,77 |
Osinko | 1,58 | 1,58 | 1,60 |
Osinko % | 5,89 % | 17,40 % | 17,62 % |
P/E (oik.) | 12,54 | 5,07 | 5,14 |
EV/EBITDA | 7,27 | 2,12 | 2,28 |